Reizen per trein

Ervaringen van conducteurs, machinisten, buschauffeurs; Alle verhalen en bijdragen van OV-personeel bij elkaar.

Reizen per trein

Berichtdoor OVE Redactie » Ma 07 Apr 2014 10:24

Reizen per trein

In de afgelopen weken hebben we onder andere het NSS gehad, een nucleaire bijeenkomst van een aantal belangrijke wereldleiders in Den Haag. De politie was in groten getale aanwezig, ProRail beloofde dat er extra personeel aan het werk zou zijn om storingen snel te verhelpen en ook NS heeft een belofte gemaakt door te zeggen dat de treinen verlengd zouden worden waar mogelijk, zodat iedereen zou kunnen reizen. Tot zover de theorie.

De praktijk wees uit dat er inderdaad meer dan genoeg politie in en rond Den Haag aanwezig was, zo ook op de diverse stations. Er zijn op een aantal internationale treinen extra controles uitgevoerd door de Marechaussee, waaruit toch een aantal interessante zaken zijn komen rollen voor wat betreft het vervoer van de nodige sfeerverhogende middelen. ProRail had zowaar de storingen in de hand en NS? Tsja, die hebben er inderdaad voor gezorgd dat de treinen, waar mogelijk, verlengd werden. Maar de verandering die storingen op en rond het spoor in de materieelplanning aanbrengen zijn toch altijd weer moeilijk op te vangen. Er was nagedacht over het verlengen van treinen en het bijbehorende personeel. Zo zou mijn trein vanuit Zwolle richting Den Haag met 8 bakken ICM rijden, maar er kwamen er 7 opdagen. Van verlenging was dus eigenlijk geen sprake, maar we waren mooi wel met 2 HC's op de trein en dat maakt het controleren en het houden van overzicht toch een stuk gemakkelijker.

Afbeelding

Als je de reizigers vroeg naar hun ervaringen tijdens die twee dagen NSS, was het antwoord steevast: "Kunnen ze dat niet iedere dag doen?" Vooral de rust en de ruimte in de trein die ontstond door het advies Den Haag zoveel mogelijk te mijden en als het even kon thuis te werken of een dag vrij te nemen, werden erg gewaardeerd. Ook door het treinpersoneel: We konden op ons gemak door de normaal heel drukke spitstrein controleren. Heerlijk!

De periodes van werkzaamheden beginnen ook weer, nu het weer redelijk weer wordt voor de baanwerkers om zonder bevroren handen en voeten aan het spoor te werken. Dat brengt voor sommige reizigers in het weekend, maar ook daarbuiten, extra reistijd met zich mee. Het hangt natuurlijk van tijd en locatie af hoe de werkzaamheden worden opgepikt, maar dat mijn trein niet verder reed dan Wierden vanwege werkzaamheden tussen Wierden en Hengelo leverde gelukkig geen gemopper op. De bus sloot netjes aan en terwijl ik even stond te praten met het personeel dat op het station aanwezig was, waren de reizigers van de aangekomen bus alweer in mijn trein gestapt. Dat liep allemaal vlekkeloos. Altijd een fijn idee dat reizigers volgens de aangepaste planning hun reis kunnen maken.

Ontevreden klanten zijn er overigens wel nog altijd. Zoals die jongen die ik net na Utrecht Overvecht tref, richting Hilversum. Zijn studentenweekkaart is niet ingecheckt, terwijl het zaterdag is. Hij had ook niet in kunnen checken, want hij heeft simpelweg te weinig saldo. Hij zegt niet opgelet te hebben op het paaltje, want hij had haast. En nu zit hij dus met de gebakken peren, want ik ga hem een kaartje met 35 euro verhoging uitschrijven. Nou, dat vond hij maar raar. Aan alle kanten maakt hij me duidelijk dat hij het daar niet mee eens is en hij vraagt zelfs of ik hem in de zeik neem. Als hij het vervolgens op de man probeert te spelen, kap ik hem af, wat hij al helemaal niet weet te waarderen. Ik handel alles met hem af en in Hilversum stapt hij, inclusief de bon, uit. Even later wil de vrouw die ernaast heeft gezeten me een compliment geven dat ik het zo netjes met die jongen heb afgehandeld.

Dat is ook wel eens leuk om te horen en het is weer eens een ander geluid dan de eeuwige, misselijkmakende berichten dat er weer een collega is mishandeld. En dat alles om een kaartje... Het is zo jammer dat de politiek niet inziet dat het gezeur om de poortjes op de grote stations (terwijl er vaak binnen de honderd meter een alternatieve route is te vinden) het tegengaan van geweld tegen het spoorpersoneel totaal niet helpt. De poortjes gaan nooit 100% alle zwartrijders tegenhouden, kijk bijvoorbeeld naar de metro's in het buitenland, maar de al dan niet bewuste grijsrijders wel. En dat zou al een hele hoop discussie op de trein kunnen schelen. En daarmee ook een hoop geweld. Handen af van het treinpersoneel!

Mikos, Hoofdconducteur
___________________________________________________________________________
Verhalen in Vanaf de Werkvloer komen onder andere uit de Besloten Personeelsdelen voor OV-personeelsleden. Wil je ook (eventueel anoniem) bijdragen aan Vanaf de Werkvloer? Vertel dan je verhaal in de Besloten Personeelsdelen. Voor toegang vragen we je om een kopie of scan van je personeelspas in te sturen. Reageren op de bijdrage kan in dit topic.
Gebruikers-avatar
OVE Redactie
 
Berichten: 163
Geregistreerd: Za 28 Apr 2012 16:39

Share On:

Share on Facebook Facebook Share on Twitter Twitter

Terug naar Vanaf de Werkvloer

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

cron
lobed-depth
lobed-depth
lobed-depth
lobed-depth