Rustige weken

Ervaringen van conducteurs, machinisten, buschauffeurs; Alle verhalen en bijdragen van OV-personeel bij elkaar.

Rustige weken

Berichtdoor OVE Redactie » Ma 20 Jan 2014 11:28

Rustige weken

Het zijn de rustige weken van het jaar. Er zijn haast geen grote concerten, het voetbal ligt grotendeels stil, de mensen hebben lege portemonnees van de decembermaand en dus is het rustiger in de trein. Dat is te merken: In het weekend is het lang zo druk niet als normaal, ondanks de diverse dagkaartacties die er lopen.

Het geeft wel de ruimte om wat meer tijd te nemen voor de reiziger, maar uiteindelijk maak je wel wat minder mee. Hier en daar de gebruikelijke reizigers die proberen zonder te betalen mee te kunnen komen. En de reizigers die het moeilijk vinden om te lezen, want ze blijven in de trein zitten op doordeweekse dagen met vervoerbewijzen die alleen op zaterdag of zondag geldig zijn. Of de Keuzedagen voor de zestigplussers. Die zijn nog steeds niet geldig op maandag en vrijdag. Maar deze keer krijg ik de variant weer eens voor handen die ik al even niet meer tegen ben gekomen. De Railplus.

Afbeelding

Met Railplus heb je in het buitenland recht op 25% korting op je vervoerbewijs. Er zijn een aantal abonnementen waarbij je Railplus krijgt, zoals bij de Keuzedagen. Het is een kaartje met de vermelding Railplus die je in het buitenland kunt tonen om die 25% korting te verkrijgen. Een aantal jaar geleden was er naast de naam "Railplus" verder niks op het kaartje te zien, tegenwoordig staat er met dikke koeienletters op dat het geen Keuzedag is. En toch overhandigt een echtpaar me twee Railpluskaartjes. Netjes op woensdag, netjes na 9 uur 's ochtends afgestempeld. En ook nog eens door een collega afgestempeld. Die heeft dus ook niet opgelet... Ik vraag ze waar ze naartoe moeten, het antwoord ligt nog een heel eind weg. Ik stel ze voor dat ze op het volgende grote station uit mogen stappen om daar alsnog een kaartje te kopen om hun reis voort te zetten. Hier gaan ze graag op in, want ze hadden het echt niet door. Vooruit maar weer...

Ook kom ik de laatste tijd een aantal reizigers tegen die op de een of andere manier ervan overtuigd zijn dat als ze een maandtrajectabonnement hebben, ze een anonieme OV-Chipkaart als stamkaart mogen gebruiken. Wat natuurlijk niet klopt... Voor een maandtrajectabonnement is een nummer nodig dat van een stamkaart af komt. Een stamkaart is een geplastificeerd papier met een pasfoto. Daarnaast staat er een uniek nummer op, dat te gebruiken valt om je abonnement mee te combineren. Tegenwoordig, nu de stamkaarten niet meer uitgegeven worden, mag je ook een persoonlijke OV-Chipkaart gebruiken als stamkaart. Daarvan neem je de laatste 6 getallen, die ook uniek zijn, waardoor je een geldige combinatie hebt. Maar dat gaat alleen op met een persoonlijke OV-Chipkaart, omdat daar een foto van de eigenaar op staat. Met een anonieme kaart staat die er niet op, dus zou je de trajectkaart door iedereen kunnen laten gebruiken, maar zo werkt het natuurlijk niet. Tot drie maal toe in de afgelopen twee weken krijg ik een anonieme kaart als stamkaart te zien. Officieel moet ik de maandkaart (die vaak honderden euro's kost, afhankelijk van het traject) dan innemen en een boete uitschrijven. Aangezien de kaarten zoveel kosten en vaak nog maar net aangeschaft zijn, noteer ik de gegevens van een identiteitskaart op de maandkaart, waardoor de eigenaar er de rest van de maand alsnog mee kan reizen, zonder de honderden euro's kostende kaart in te hoeven leveren en een boete te moeten betalen. En ze hebben de tijd om een persoonlijke OV-Chipkaart aan te schaffen. Over klantvriendelijkheid gesproken...

Maar soms kun je gewoon helemaal niks, omdat mensen dingen aannemen of verkeerd hebben begrepen. Ik ga met een Sprinter van Amsterdam richting Weesp. Bij controle tref ik een vrouw met een jaartrajectkaart. Van Krommenie-Assendelft naar Amsterdam Sloterdijk. En ze zit bij mij in de trein naar Weesp en laat die kaart zien. Dat kan natuurlijk niet. "Maar ik heb hem netjes ingecheckt!" zegt ze nog. Ik kijk haar onderzoekend aan, want dat kan helemaal niet. Tenminste, ze kan er wel mee inchecken, maar niet buiten haar traject mee reizen. Dan moet ze immers gewoon een papieren kaartje kopen. Ik bekijk de kaart met mijn kaartlezer en zie dat ze inderdaad netjes heeft ingecheckt. Maar als ik haar probeer uit te leggen dat dat met deze kaart helemaal nog geen zin heeft, schiet ze meteen in de verdediging dat ze er geld op heeft gezet, het aan een van mijn collega's gevraagd heeft en dat ze netjes heeft ingecheckt. Mijn uitleg dat dat met deze kaart nog niet kan is zinloos; het is allemaal maar klantonvriendelijk. Diverse pogingen de vrouw uit te leggen dat ze haar best heeft gedaan, maar dat ze zo echt niet kan reizen (Inchecken is geen probleem, afschrijven van geld doet het systeem niet, omdat dat pas kan met het product Traject Vrij), ten spijt, stapt ze op Muiderpoort uit om alsnog een papieren kaartje te kopen. Ze vindt me maar onvriendelijk, maar ze wil ook niet luisteren naar mijn uitleg. Achteraf bedenk ik me dat alle jaartrajectkaarthouders thuis een brief hebben ontvangen vorig jaar waarin staat dat ze pas in- en uit kunnen gaan checken buiten hun traject, zodra ze daar van NS per brief of mail van op de hoogte gesteld worden. Kennelijk is dat bij deze mevrouw nog niet helemaal doorgekomen...

Het is rustig in de trein, heerlijk!

Vandaag is het ook de dag dat er in Utrecht geprotesteerd zal worden tegen het geweld waar in dit geval spoorpersoneel de laatste tijd steeds vaker mee wordt geconfronteerd. Een trieste zaak dat dat überhaupt nodig is, maar goed dat er een signaal mee afgegeven wordt. Nu maar hopen dat er ook iets werkbaars uit komt rollen en dat het niet alleen bij roepen blijft. Mocht je een keer in een situatie tegenkomen waarin spoorpersoneel (maar ook om het even welk ander dienstverlenend personeel ook) wordt aangevallen, kijk of loop dan niet weg, maar help de persoon die gewoon zijn werk aan het doen is!

Mikos, Hoofdconducteur
___________________________________________________________________________
Verhalen in Vanaf de Werkvloer komen onder andere uit de Besloten Personeelsdelen voor OV-personeelsleden. Wil je ook (eventueel anoniem) bijdragen aan Vanaf de Werkvloer? Vertel dan je verhaal in de Besloten Personeelsdelen. Voor toegang vragen we je om een kopie of scan van je personeelspas in te sturen. Reageren op de bijdrage kan in dit topic.
Gebruikers-avatar
OVE Redactie
 
Berichten: 163
Geregistreerd: Za 28 Apr 2012 16:39

Share On:

Share on Facebook Facebook Share on Twitter Twitter

Terug naar Vanaf de Werkvloer

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

cron
lobed-depth
lobed-depth
lobed-depth
lobed-depth