[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 379: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4672: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3815)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4674: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3815)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4675: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3815)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4676: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3815)
OV-Ervaringen.nl • Bekijk onderwerp - Politieassistentie

Politieassistentie

Ervaringen van conducteurs, machinisten, buschauffeurs; Alle verhalen en bijdragen van OV-personeel bij elkaar.

Politieassistentie

Berichtdoor OVE Redactie » Ma 14 Okt 2013 12:06



Iets dat je als conducteur het liefst zo min mogelijk nodig hebt, is politieassistentie. Die vraag en krijg je niet zomaar; daarvoor moet er toch wel het een en ander aan de hand zijn. Dat kan variëren van een reiziger die niet mee wil werken tot een aanrijding. Op geen van die dingen en alles ertussen zit je te wachten. Vaak heeft het vertraging tot gevolg waar andere reizigers maar ook andere treinen last van kunnen hebben. En dan heb ik het nog niet eens over je eigen gevoel dat je overhoudt of kunt houden aan bepaalde situaties. Maar soms rol je in een situatie en ontkom je er niet aan.

Zo had ik laatst een reservedienst en liep ik over het perron van station Zwolle. Terwijl ik stond te praten met wat collega's, arriveerde er een politiewagen. De agenten trokken hun gele vesten aan en gaven aan dat er een trein met voetbalsupporters aan zou komen die lastig waren. Na overleg bleek het om de Sprinter uit Groningen te gaan die voor de gelegenheid op spoor 5 binnengenomen zou worden, zodat de AZ-supporters alleen het perron over hoefden te steken om op spoor 3 de Intercity richting Amersfoort te kunnen nemen. Voor ieders veiligheid werd besloten om perron 3/5 leeg te maken en alle reizigers op de traverse te laten wachten. Zodra de supporters over zouden zijn gestapt, zouden de reizigers dan alsnog in kunnen stappen. Zo gezegd, zo gedaan. Al snel stond er een heel grote groep reizigers op de traverse te wachten, terwijl mijn collega's van Service&Veiligheid aan de andere kant iedereen tegenhielden en ik de trap naar de B-zijde bewaakte. Een hoop vragen kwamen langs waarom mensen niet naar beneden mochten, maar ze namen gelukkig genoegen met de mededeling dat er supporters op komst waren en mensen voor hun eigen veiligheid werden tegengehouden. Het perron zag geel van de politieagenten en de sfeer werd bijgezet door twee politiehonden die het hele station bij elkaar blaften. Toen de trein met de supporters eenmaal was gearriveerd en een aantal supporters was gearresteerd voor hun misdragingen in de trein, konden de reizigers de trap af en allemaal de trein in die op hen wachtte. Toen de Mobiele Eenheid die al met de supporters uit Groningen was gekomen ook was ingestapt, kon de Intercity met tien minuten vertraging vertrekken. De trein die ze gesloopt hadden werd afgerangeerd, waardoor er helaas een Sprinter naar Groningen uitviel. Daarna keerde de rust weer terug in Zwolle.



Vervolgens werd ik gevraagd om naar Groningen te gaan om een Sprinter naar Zwolle te rijden. In Groningen Europapark stapten er nog wat verdwaalde supporters in. In Haren werd ik er op gewezen dat er wat aan de hand was in één van de coupés. Daar bleken drie voetbalsupporters te zitten die het kabaal maken nog niet verleerd waren. Ze erop aanspreken bracht ook geen soelaas en toen even later informatie binnenkwam dat zij op het station een aantal zaken gevandaliseerd hadden, was de politie snel ingeschakeld. Die stonden ook in groten getale op het station van Assen ons op te wachten, inclusief politiehonden die ook de cursus blaffen hadden gehad. De drie mannen werden de trein uitgehaald en meegenomen. Het leverde jammer genoeg een kwartier vertraging op, maar met de goede samenwerking met mijn machiniste en de bijsturing kon in Zwolle de aansluiting op de Intercity richting Amersfoort, die ons in Hoogeveen was gepasseerd, alsnog geregeld worden. Dan denk je wel genoeg politiehonden gezien te hebben...

Een aantal dagen later rolde ik echter wederom in een situatie die ik van tevoren nooit bedacht zou kunnen hebben. Ik stond te praten met een van de Kioskmedewerksters van station Zwolle, terwijl er een Intercity uit het noorden binnenkwam. Daar kwam een reiziger uit die een nogal aangeslagen was. Hij vertelde me dat een reiziger bij hem in de coupé had gezeten die de conducteur uitgescholden en bedreigd had, toen hij een boete kreeg van mijn collega. Dat gebeurt helaas wel vaker. Maar toen de conducteur weg was, zou de man aan de telefoon hebben gezegd dat zijn pistool doorgeladen was en hij niet bang was voor de conducteur of de politie. Ik schrok hier een beetje van toen deze jongen dat aan me kwam vertellen. Ik besloot daarop de conducteur van de betreffende trein via de portofoon op te roepen, die bevestigde dat hij moeilijkheden had gehad en met deze informatie de trein niet verder wilde rijden. Daarop werd de politie ingeschakeld. En op dat moment komt de hele handel in beweging: Service&Veiligheid komt poolshoogte nemen, de locale coördinator neemt zijn positie in en het wachten is op de politie. Ik besluit in de Kiosk te blijven staan met de reiziger die de melding maakte en de Kioskmedewerkster. Aangezien er niet direct gevaar is (er is geen wapen gezien) blijf ik in de buurt, maar ben wel op mijn hoede. Het duurt even voordat de politie er is, die zijn natuurlijk ook niet constant paraat voor zo'n situatie. Ik heb vrijwel constant zicht op de dreigende reiziger en houd ook via de portofoon contact met de conducteur van de trein, die Service&Veiligheid naast zich heeft staan. Ik houd de bellende man in de gaten. Hij is duidelijk aangeschoten en staat wat te dralen tijdens zijn telefoongesprek in de deuropening van de trein. Ik praat met de reiziger en de Kioskmedewerkster terwijl we de komst van de politie afwachten.

De komst van de politie gaat gepaard met het geblaf van een politiehond. Het arrestatieteam komt de trap afgerend waar de betreffende reiziger net loopt. Een medewerkster van Service&Veiligheid jaagt snel het handjevol nietsvermoedende reizigers dat rond de Kiosk loopt de Kiosk in, terwijl de politie de reiziger beveelt op de grond te gaan liggen, terwijl ze hem onder schot houden. Vanuit de Kiosk zien we dat de man tegenstribbelt en naar de agenten roept waarom hij op de grond zou moeten gaan liggen. Een antwoord krijgt hij teruggeschreeuwd, en hij wordt naar de grond gewerkt. Terwijl de agenten de man afvoeren, keert de rust langzaamaan weer terug en ook het besef van wat hier nu eigenlijk gebeurde. Een geschrokken meisje dat de Kiosk in geduwd was krijgt een beker water met uitleg waarom ze zo hardhandig werd weggeduwd. De Kioskmedewerkster staat te trillen als een rietje wanneer het besef komt waar ze zo dichtbij heeft gestaan. De reiziger die de melding maakte wordt apart genomen door de politie om zijn gegevens te noteren en ook de conducteur van de betreffende trein krijgt een aantal vragen die hij moet beantwoorden. Zodra dat allemaal gedaan is, verschijnt een teammanager op het toneel die wachtdienst heeft. Ze komt de aangedane conducteur opvangen, die aangeeft dat hij met de eerstvolgende trein richting zijn standplaats wil. Als de collega afscheid heeft genomen en ons bedankt heeft voor onze hulp, wordt het weer rustig op het perron. Ik ontferm me nog even over de Kioskmedewerkster en help haar bij het afsluiten van de winkel. Daarna volgt er nog een kort gesprek met de wachtdienst wat er gebeurd is en is het tijd om naar huis te gaan.

Zo heb ik in drie dagen tijd drie keer een politiehond van dichtbij gezien. Iets wat je vooraf niet kunt verzinnen. Er is uiteindelijk één supporter aangehouden voor het slopen van het interieur van de trein waarin hij zat. Er zijn drie jongelui aangehouden voor vernielingen op het station Europapark en er is één man aangehouden voor het dreigen met een wapen. Dat wapen is overigens niet gevonden; de man heeft in een dronken bui alleen maar wat geroepen. Gelukkig maar, want zo'n idioot wil je niet treffen. Niet als treinpersoneel, maar ook als reiziger niet. Voor mij was dat voorlopig weer genoeg politieassistentie.

Mikos, Hoofdconducteur
___________________________________________________________________________
Verhalen in Vanaf de Werkvloer komen onder andere uit de Besloten Personeelsdelen voor OV-personeelsleden. Wil je ook (eventueel anoniem) bijdragen aan Vanaf de Werkvloer? Vertel dan je verhaal in de Besloten Personeelsdelen. Voor toegang vragen we je om een kopie of scan van je personeelspas in te sturen. Reageren op de bijdrage kan in dit topic.
Gebruikers-avatar
OVE Redactie
 
Berichten: 163
Geregistreerd: Za 28 Apr 2012 16:39

Share On:

Share on Facebook Facebook Share on Twitter Twitter

Terug naar Vanaf de Werkvloer

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten

lobed-depth
lobed-depth
lobed-depth
lobed-depth