[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 379: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4672: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3815)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4674: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3815)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4675: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3815)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4676: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3815)
OV-Ervaringen.nl • Bekijk onderwerp - Eigenwijze reizigers

Eigenwijze reizigers

Ervaringen van conducteurs, machinisten, buschauffeurs; Alle verhalen en bijdragen van OV-personeel bij elkaar.

Eigenwijze reizigers

Berichtdoor OVE Redactie » Ma 02 Sep 2013 10:54



Meer dan eens is mij verweten dat ik nogal eigenwijs kan zijn. Maar reizigers kunnen er ook wat van...

Het wil nog wel eens voorkomen dat ik reizigers de mogelijkheid geef om op het volgende station voor een geldig vervoerbewijs te gaan zorgen. Dat hangt natuurlijk van het verhaal dat ze vertellen en vooral de geloofwaardigheid daarvan af. Maar, dan is er wel één voorwaarde: Je moet er dan ook echt het volgende station uit om het te gaan regelen.

Zo trof ik laatst twee dames met een enkele reis Enschede-Hengelo, met 40% korting. Toen ik om de kortingskaart vroeg, kreeg ik een OV-Chipkaart te zien waar helemaal niks op stond. Terwijl ik ze stond te vertellen dat dit geen kortingskaart was, werd de rest van de rumoerige coupé helemaal stil: Er gebeurde iets! De dames mochten van mij op Drienerlo uitstappen om daar alsnog een kaartje vol tarief te gaan halen. "Maar dat is toch een OV?" Ja, een doodgewone OV-Chipkaart, waarmee je nergens recht op hebt. Hooguit op een boete. Oh, nou, ze gingen er wel uit. Zeiden ze. Toen ik ze in Drienerlo niet uit zag stappen, ben ik teruggewandeld. De dames zaten er nog steeds en toen ik voor ze kwam staan, deed die ene nog alsof ze niet had gemerkt dat we op het station hadden stilgestaan. Helaas voor haar en haar vriendin trapte ik daar niet in en stapten ze in Hengelo allebei voorzien van een geldig vervoerbewijs uit.


Het is sowieso weer het seizoen van de studenten die ergens recht op gaan krijgen, maar het nog niet hebben. Studentenkaarten gaan per kwartaal in en dat betekent dat er een grote groep nieuwe studenten is die per 1 september een OV-studentenreisrecht krijgen. Jammer genoeg voor hen is tot die tijd hun OV-Chipkaart geen cent waard, zolang je er geen geld op zet en het ding netjes in- en uitcheckt. Er zijn dan ook een flink aantal studenten de afgelopen weken geweest die uit mochten stappen onderweg of een boete hebben ontvangen, omdat ze dachten dat ze wel met korting mochten reizen. Want lezen is moeilijk: In alle correspondentie tussen de DUO (de toko die voor het studentenreisrecht en de studiefinanciering zorgt) en de studenten wordt duidelijk gemaakt wanneer ze waarop recht hebben. En het desondanks toch proberen. En dan maar boos worden als je ze de trein uitzet of een boete uitschrijft. Raar!

Het probleem ligt sowieso vaak bij iemand anders dan de reiziger die in gebreke blijft. Ik was aan het controleren tussen Utrecht en Arnhem en kwam in een coupé terecht waar een man in zijn stoel zat te slapen. Toen ik hem eenmaal wakker had gekregen, kreeg ik na wat gemompel de vraag waar we waren. Toen ik hem zei dat we bijna in Driebergen waren, kreeg ik nog eens de vraag waar we waren. Aangezien ik niet het idee had dat deze man heel serieus met mij een gesprek aanging, antwoordde ik tot grote hilariteit van de rest van de coupé dat we bijna in Duitsland zaten. Ik kreeg meteen zijn identiteitskaart in de hand, want meneer had deze keer geen kaartje gekocht. En hij moest naar Utrecht. Tsja... Terwijl ik zijn gegevens overnam, begon hij tegen het meisje dat schuin tegenover hem zat: "Je had me wel wakker kunnen maken, hoor!" Waarop het meisje stamelde: "Maar ik ben pas in Utrecht ingestapt, meneer..." De man hield het er maar op dat hij niet boos op haar was. Met een bon op zak ("Ik koop áltijd een kaartje en nu heb ik er een keer geen en dan word ik gecontroleerd!"), stapte de man onvast op zijn benen de trein uit. Ik liep de coupé in om verder te gaan met controleren en heb het meisje nog maar even vermanend toegesproken dat ze die beste man best wel even wakker had kunnen maken. Ze erkende meteen dat het misschien wel een beetje flauw van haar was. En de hele coupé lachte mee. Want ook hier lag het aan alles, behalve de man zelf, natuurlijk...

Een balkon verderop stond een jongen op de trap met een anonieme OV-Chipkaart. Die natuurlijk niet in orde was. Toen ik hem uit wilde leggen hoe het allemaal werkte, lag het al heel snel aan de kaart, want dit en want dat. Na drie pogingen om uit te leggen wat hij moest doen om de kaart wél in orde te krijgen heb ik het maar opgegeven, want luisteren wilde hij totaal niet. Dat heb ik hem maar heel vriendelijk uitgelegd en met een bon op zak stapte hij in Veenendaal uit. Terwijl hij zei dat hij naar Ede-Wageningen wilde. Ja ja.

Maar we waren nog niet in Arnhem, dus er was nog alle tijd om nog iemand op te zoeken aan wie het allemaal niet lag. Een jongedame met een Uitstel van Betaling in haar handen, bijvoorbeeld. Van Rotterdam Alexander naar Utrecht Centraal. Toen ik haar zei dat het een kaartje was naar Utrecht, was haar reactie meteen al bits: "Dan is je collega dom." Aha, nou, dan krijg jij van mij fijn een kaartje naar je werkelijke eindbestemming. Met een hoop gescheld en gevloek kwamen we uiteindelijk gelukkig in Arnhem aan.

Geheel toevallig op hetzelfde traject, maar dan een aantal dagen later, trof ik twee jonge reizigers aan. Allebei met een enkele reis van Ede-Wageningen naar Amsterdam Centraal. Terwijl we bijna in Ede-Wageningen aan kwamen. "Maar, wij dachten dat als het kaartje niet gestempeld is, je hem nog eens mag gebruiken." Aha. Bijzonder. Maar helaas niet goed genoeg om te mogen reizen voor niks.

Net als die jongen die iets verderop op het balkon zat en een Meereiskaartje had (want ze zijn er nog steeds in eind augustus). Maar niemand om mee samen te reizen. "Ja, maar ik kan toch aan die man daar vragen...?" Nee, zo werkt het niet. Hij vond het maar stom. En identificeren kon hij zich ook niet. Die is dus netjes overgedragen aan Service&Veiligheid, die de politie maar heeft gebeld om zijn identiteit vast te kunnen stellen.

Het ligt altijd aan van alles, maar nooit aan de reiziger. En ja, soms ligt het daadwerkelijk aan iets anders dan de reiziger. Bijvoorbeeld een pinpas die geblokkeerd is, waardoor er niet betaald kan worden. Het grote verschil met de rest van de reizigers was dat deze mensen wél voordat ze de trein instapten even naar me toe kwamen om dat te melden...

Mikos, Hoofdconducteur
___________________________________________________________________________
Verhalen in Vanaf de Werkvloer komen onder andere uit de Besloten Personeelsdelen voor OV-personeelsleden. Wil je ook (eventueel anoniem) bijdragen aan Vanaf de Werkvloer? Vertel dan je verhaal in de Besloten Personeelsdelen. Voor toegang vragen we je om een kopie of scan van je personeelspas in te sturen. Reageren op de bijdrage kan in dit topic.
Gebruikers-avatar
OVE Redactie
 
Berichten: 163
Geregistreerd: Za 28 Apr 2012 16:39

Share On:

Share on Facebook Facebook Share on Twitter Twitter

Re: Eigenwijze reizigers

Berichtdoor Denman83 » Ma 02 Sep 2013 17:35

Leuke en zeer herkenbare column weer. :YY:
To finish first, first you have to finish.
Gebruikers-avatar
Denman83
Medewerker NS
Medewerker NS
 
Berichten: 201
Geregistreerd: Wo 23 Mei 2012 09:20
Woonplaats: Dronten

Re: Eigenwijze reizigers

Berichtdoor Tochjo » Ma 02 Sep 2013 19:28

Gebruikers-avatar
Tochjo
 
Berichten: 20
Geregistreerd: Za 14 Jul 2012 18:34

Re: Eigenwijze reizigers

Berichtdoor graaf35 » Do 05 Sep 2013 12:43

Dat met die pinpas kan ook aan de reiziger liggen.

Laatst nog een pinpas die het niet deed. Shit... ellende hoop gezeur....
Maar ja. als je niet oplet zit je te pinnen met een verlopen pas.
Of van een lege bankrekening (maak ik gelukkig nooit tot uiterst zelden mee).
En gelukkig heb ik mijn geld een beetje verdeeld over meerdere rekeningen op 3 banken. Kan je bijna altijd betalen.
Organist in de Lichtbron in Lelystad
Machinist te Lelystad
Tevens forumbeheerder van (vernieuwde)
Gebruikers-avatar
graaf35
Medewerker NS
Medewerker NS
 
Berichten: 139
Geregistreerd: Ma 07 Mei 2012 22:55
Woonplaats: Lelystad


Terug naar Vanaf de Werkvloer

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten

lobed-depth
lobed-depth
lobed-depth
lobed-depth