[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 379: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4672: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3815)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4674: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3815)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4675: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3815)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4676: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3815)
OV-Ervaringen.nl • Bekijk onderwerp - Alternatieve reisadviezen

Alternatieve reisadviezen

Ervaringen van conducteurs, machinisten, buschauffeurs; Alle verhalen en bijdragen van OV-personeel bij elkaar.

Alternatieve reisadviezen

Berichtdoor OVE Redactie » Ma 10 Jun 2013 12:54



Tijdens de weekenden werkt ProRail veel aan het spoor, om de vaste reizigers zo min mogelijk te hinderen. Over het algemeen reisden er tijdens de weekenden minder reizigers met de trein, maar sinds een aantal jaar verkopen diverse winkelketens goedkope dagkaarten om de lege plekken buiten de spits en in de weekenden op te vullen. Het maakt het reizen in het weekend er niet altijd even makkelijker op en op sommige trajecten waar veel onderhoud gepleegd moet worden kan het een hele uitdaging zijn om op de plaats van bestemming te komen.

Ook het afgelopen weekend was een werkweekend. Veel trajecten op de Nederlandse spoorkaart waren vervangen door een kenmerkende gele lijn, die aangeeft dat er geplande werkzaamheden op dat traject zijn. Vaak is er dan een simpele omreisroute waarmee reizigers tot een half uur langer onderweg zijn en gaat het om één traject. Het afgelopen weekend waren het echter veel, belangrijke, trajecten waar gewerkt werd. En met een trein die het hele land doorkruist komt het er dan al snel op neer dat je een aantal van die werkzaamheden tegenkomt.

Vanuit Groningen vertrok ik richting Den Haag. Met een VIRM-VI, een dubbeldekker met zes rijtuigen, werd ik op pad gestuurd. Meteen na vertrek begin ik met mijn controleronde, want ik heb al gezien dat de trein behoorlijk goed gevuld is en ik mijn tijd hard nodig ga hebben om iedereen te hebben gezien. Vooraf heb ik een aantal omreisadviezen doorgenomen om mensen actief te kunnen wijzen op het omreizen. Ik deel de nodige adviezen uit en kom er na een aantal vragen snel achter dat er nog meer aparte routes zijn voor diverse bestemmingen. Ik zoek ze op en geef de reizigers het voorgestelde reisadvies. Ik onthoud de afwijkende routes en bestemmingen, zodat ik ze later tijdens de reis nog eens uit kan pluizen.



Tijdens mijn controleronde kom ik diverse mensen tegen die hun vervoerbewijs niet op orde hebben. Ik tref al snel een man aan die niet is ingecheckt. De man kijkt mij geschrokken aan als ik hem dat meld en hij zegt: "Ik weet zeker dat ik hem heb ingecheckt!" Als ik verder kijk op mijn Railpocket, zie ik dat de man is ingecheckt bij Arriva. "Zijn er verschillende dan?", is zijn reactie daarop. Het herinnert me er aan dat mensen nog altijd nergens naar kijken. Als ik hem zeg dat er rode paaltjes van Arriva zijn en gele van NS, kijkt hij me aan alsof hij water ziet branden. Ik kan me toch echt niet voorstellen dat het zó moeilijk is om die dingen van elkaar te onderscheiden, maar ik ben dan ook geen reiziger: Ik werk dagelijks met die dingen. De man krijgt van mij de mogelijkheid om in Assen naar de paal te lopen en alsnog bij NS in te checken.

Niet lang daarna kom ik bij een man die zegt zijn kaartje kwijt te zijn geraakt. Ik schrijf voor hem een Uitstel van Betaling, zodat hij alsnog naar Zaandam kan reizen. Een balkon verderop zitten twee jongens die me zonder blikken of blozen hun identiteitskaart geven, omdat ze geen kaartje hebben. Ook voor hen schrijf ik een boete uit, om naar hun bestemming te kunnen reizen. Uiteindelijk heb ik de trein net voor Zwolle helemaal gecontroleerd.

Voor aankomst in Zwolle roep ik uitgebreid om dat er vanwege geplande werkzaamheden geen Intercity's rijden tussen Zwolle en Amersfoort en dat reizigers voor Amersfoort via Deventer kunnen reizen. Reizigers voor Utrecht kunnen blijven zitten tot Amsterdam Zuid en daar overstappen. Voor Rotterdam en verder kunnen reizigers blijven zitten tot aan Schiphol en daar op de toeslagvrije Fyra overstappen. Voor Den Bosch en Eindhoven kan men beter via Deventer reizen. En voor Gouda kan men beter mee naar Den Haag. In Zwolle komen er een aantal reizigers vanaf het perron naar me toe hoe ze nou op hun bestemming moeten komen. Tevreden stappen ze de trein in. Ook die mevrouw die door mij met de Fyra naar Rotterdam wordt gestuurd vanaf Schiphol en zich hardop afvraagt: "Is dat wel veilig dan?" We vertrekken op tijd en ik neem plaats in de achterste cabine om mijn administratie op orde te brengen: Ik heb drie uitstellen geschreven die moeten worden verwerkt.

Voor Lelystad roep ik om dat de Intercity's naar Amsterdam Centraal vanwege geplande werkzaamheden niet rijden en dat reizigers mee kunnen reizen naar Duivendrecht en daar kunnen overstappen op de metro van het GVB. In Almere vermeld ik hetzelfde nog een keer en loop ik naar de voorkant van de trein om er nog een ronde te maken. Maar als ik halverwege de trein ben, zie ik dat de reizigers slecht verspreid staan en de balkons vol zijn. Het heeft geen zin om me daar doorheen te wurmen en dus loop ik terug naar de achterste cabine. Misschien maar goed ook, want er is een verstoring op de spoorkaart verschenen waar misschien nogal wat van mijn reizigers last van gaan krijgen. Als we Almere uitrijden, bel ik op om informatie te krijgen. Op de HSL staat een defecte trein en dus vallen er diverse Fyra's uit. Heel erg handig als alle reizigers voor Rotterdam vanaf Schiphol over de HSL gestuurd moeten worden vanwege werkzaamheden bij Delft...

Ik overleg wat het beste is: Iedereen meenemen naar Schiphol in de hoop dat de Fyra waar ze op over willen stappen wel rijdt of de problemen voorblijven en ze op Amsterdam Zuid uit laten stappen en via Utrecht laten reizen? Samen komen we er niet echt uit en de reisinformant adviseert me om iedereen via Utrecht te laten gaan, om het zekere voor het onzeker te nemen. Ik dank hem voor de informatie en neem nog een second opinion: Yvon vertelt me dat ze nog niks kan garanderen of de desbetreffende Fyra wel of niet rijdt. Ik dank ook haar en zeg haar dat ik dan over een minuut of tien nog even terugbel om te vragen hoe het er dan voor staat.

Al snel zijn we op Duivendrecht en roep ik om dat iedereen voor Amsterdam Centraal over kan stappen op de metro van het GVB. Vervolgens stroomt de trein behoorlijk leeg en gaat iedereen op pad naar de roltrap richting de metro. Als ik de deuren sluit, gaat mijn telefoon. Ik neem op en heb Yvon aan de lijn, die uit zichzelf heeft teruggebeld om te melden dat het materieel voor de Fyra gewoon vertrokken is vanaf de Watergraafsmeer en ze er dus van uit gaat dat die trein gewoon zal rijden. Ik dank haar voor de info en laat het omreisbericht voor reizigers naar Rotterdam achterwege. Op zulke momenten is het fijn om collega's te hebben die met je meedenken en je voorzien van de informatie die je nodig hebt: Het scheelt een heleboel reizigers onnodig omreizen.

We komen aan op Amsterdam Zuid en wederom pak ik de omroep om de reizigers voor Utrecht te vertellen dat ze hier over moeten stappen en hoe laat hun trein vertrekt. De trein raakt steeds leger en iedereen heeft een plaats om te kunnen zitten. Een paar minuten later rijden we de Schipholtunnel in en roep ik om dat iedereen voor Rotterdam en verder hier op hetzelfde spoor over kan stappen voor de toeslagvrije Fyra naar Rotterdam. Op Schiphol stappen er dan nog een aantal reizigers uit en stroomt de trein daarna weer redelijk vol met nieuwe reizigers. Tijd voor een controleronde. Zonder noemenswaardige problemen loop ik door de trein en bereiken we Leiden en Den Haag snel. In Den Haag adviseer ik voor aankomst de laatste omreizende reizigers richting Gouda via de omroep naar welk spoor ze mogen om over te stappen. De trein komt aan en ik pak mijn spullen. Voor mijn collega zet ik de koersdisplays vast op Groningen en achter mij stapt de Groningse machinist de cabine in. Ik groet hem en trek de deur achter me dicht. Het einde van een treinrit. De trein gaat met een paar minuten weer terug, vol met nieuwe reizigers die al dan niet omreizen. Hopelijk krijgen ook zij tijdens hun reis de juiste informatie.

Zo zie je maar: Ik kom misschien niet altijd langs, maar dat wil niet zeggen dat ik niet voor de reiziger bezig ben of niks voor ze kan betekenen!

Mikos, Hoofdconducteur
___________________________________________________________________________
Verhalen in Vanaf de Werkvloer komen onder andere uit de Besloten Personeelsdelen voor OV-personeelsleden. Wil je ook (eventueel anoniem) bijdragen aan Vanaf de Werkvloer? Vertel dan je verhaal in de Besloten Personeelsdelen. Voor toegang vragen we je om een kopie of scan van je personeelspas in te sturen. Reageren op de bijdrage kan in dit topic.
Gebruikers-avatar
OVE Redactie
 
Berichten: 163
Geregistreerd: Za 28 Apr 2012 16:39

Share On:

Share on Facebook Facebook Share on Twitter Twitter

Terug naar Vanaf de Werkvloer

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten

cron
lobed-depth
lobed-depth
lobed-depth
lobed-depth