door OVE Redactie » Ma 11 Feb 2013 12:17
In de serie Onder de loep behandelen we actuele onderwerpen rond het Openbaar Vervoer. In onze Besloten Personeelsdelen vragen we het aanwezige personeel hoe zij met bepaalde situaties omgaan, welke protocollen er zijn in die situaties en wat er allemaal bij komt kijken om alles aan de situatie aan te passen. In Onder de loep kan iedereen reageren en discussiëren met het OV-personeel over deze situaties. Lees eerdere delen van Onder de loep in het subforum .
In deze vijfde aflevering van Onder de loep behandelen we de diverse materieelsoorten die op het Nederlandse spoor rijden. In Hoe werkt het? hebben we deze maand al aandacht besteed aan de feiten over de Nederlandse treinen. Hoe werkt het? is terug te lezen. We hebben aan het OV-personeel op ons forum de vraag voorgelegd om per materieelsoort de persoonlijke voor- en nadelen op te sommen. Want materieel dat voor reizigers heel comfortabel is, is niet automatisch het favoriete materieel van het personeel.
Hieronder sommen we per materieelsoort de genoemde voordelen, nadelen, pluspunten, minpunten en andere opmerkelijk zaken voor het OV-personeel op. De volgorde is overigens gebaseerd op de leeftijd van het materieel, van oud naar nieuw. Per materieelsoort plaatsen we een foto van de cabine en een van het interieur bij de tekst.
De materieelsoorten
Omdat alleen machinisten hiermee te maken krijgen, hebben alleen twee machinisten gereageerd, en wel als volgt: "Voordelen: Doet het eigenlijk altijd. Flexibel inzetbaar. Sterk.
Nadelen: Toegang tot de cabine erg krap aan de kant waar de stoel staat. Verwarming/ventilatie erg rammelig/lawaaiig. Weinig comfort, echter maakt dit de beleving op een loc wel leuker." De andere machinist had daar weinig aan toe te voegen en zei: "Zie hierboven."
We hebben naast machinisten en conducteurs ook aan de aanwezige treindienstleiders gevraagd wat hun ervaringen met de diverse materieelsoorten is en daaruit kwam het volgende naar voren:
"Als treindienstleider merk ik meestal niet veel van de verschillende soorten materieel. In de basis zijn het allemaal dezelfde gele streepjes op mijn beeldscherm. Er zijn echter twee aspecten van het materieel die het meest van belang zijn in mijn dagelijkse werk: de lengte en de tractiesoort.
De lengte bepaalt of een trein wel of niet op een spoor past, dus tussen twee seinen past of tussen sein en stootjuk. Lukt dat, dan is er geen probleem, maar als dat niet lukt, dan komt de trein niet "vrij" en betekent dat meestal dat er een aantal beperkingen ontstaan in de wisselstraat. Of een trein vrij komt is natuurlijk van groot belang bij een reizigerstrein: een trein die vrij komt, staat meestal ook volledig langs het perron en dat is wel zo prettig voor de reizigers. Maar ook bij het rangeren is het vaak goed opletten of je niet een te lange trein naar een uithaalspoor stuurt: een trein waarvan de staart (en na het ombouwen dus de kop) niet binnen het sein staat levert vooral extra werk op. "Meester, hoeveel bakken heeft u bij u?" is dan ook vaak een standaardvraag bij het rangeren. Helaas is de "bak" van de verschillende materieelsoorten niet altijd even lang. Drie bakken van het ene type trein kan dus langer zijn dan drie bakken van een ander type trein.
De tractiesoort is ook wel handig om in de gaten te houden: diesel of elektrisch? Op mijn post hebben we heel veel sporen zonder bovenleiding, en dan is het niet zo handig om daar elektrisch materieel heen te sturen. Die lopen dan "onder de draad uit", met alle problemen van dien.
Verder merk ik in mijn werk niet veel verschillen tussen het ene materieeltype en het andere. Het valt me aan mijn schermen nooit op of er nu een VIRM, een ICM of een Mat '64 rijdt, daarvoor moet ik uit het raam kijken. Hoogstens krijg ik machinisten in ICM's vaker aan de telefoon omdat zij lage seinen minder goed kunnen zien, vooral als de trein er vlak voor staat."
En daarmee zijn we aan het einde gekomen van deze aflevering van Onder de loep! We hebben geprobeerd jullie een kijkje te gunnen in de keuken van het personeel en hun ervaringen met de diverse materieelsoorten. Heb je vragen aan de diverse personeelsleden over hun ervaringen? Dan kun je ze in dit topic stellen: Ze beantwoorden jullie vragen graag!
___________________________________________________________________________
Onder de loep gaat over actuele onderwerpen in het OV. OV-personeel geeft in de Besloten Personeelsdelen een reactie op het onderwerp. Daarmee wordt Onder de loep gemaakt. Wil je ook iets weten van het OV-personeel? Heb je een leuk onderwerp waar je meer over wilt weten?