Ik ben niet erg precies geweest helaas. Primair wordt de topsnelheid van de ET 425 niet omlaag gezet, echter wordt de remkracht (het ) op het papier per aanwijzing omlaag gezet omdat deze treinen bij glad spoor bijzonders onbetrouwbaar remmen wat vroeger leidde tot gevaarlijke situaties. Door een vermindert remgewicht is de natuurlijk ook lager.
Nu moet je weten dat het Duitse treinbeinvloedingssysteem drie treincategorieen met bepaalde remeigenschappen en remcurven hanteert:
Obere Zugart meestal voor reizigerstreinen,
Mittlere Zugart meestal voor goederentreinen en
Untere Zugart meestal voor zware goederentreinen zoals mooi beschreven in het Wikipedia-artikel onder "werking". De PZB bewaakt ook de topsnelheid van de betreffende treincategorie: 165, 125 en 105 km/h (obere, mittlere resp. untere Zugart).
Maar een trein mag alleen in een bepaald treincategorie rijden als hij een bepaald rempercentage haalt. En de ET 425 haalt met de verminderde remkracht niet het benodigde rempercentage voor de obere Zugart, echter alleen voor de mittlere Zugart, wat leid tot een topsnelheid van 125 km/h en de lage remcurve.
Wat ik overigens opvallend vind: In Duitsland zijn alle treinen (volgens mij tenminste) voorzien van zandstrooiers, in Nederland is dat niet het geval?
In Duitsland is de afstand tussen voor- en hoofdsein op bijna alle hoofdlijnen 1000 m (wellicht als er nieuwe seinen worden geplaatst, binnen stations en op lijnen waar P-seinen achter elkaar zoals in Nederland staan is het iets meer) en binnen deze 1000 m moeten de treinen van 160 km/h tot stillstand kunnen remmen. Ik denk, dat de punt
veilig op tijd kunnen stoppen hier een grotere rol speelt dan in Nederland, waar de herfst „slechts“ voor vertragingen zorgt? Of zijn er ook vaak gevaarlijke situaties?
De herfst 2003 was in Nordrijn-Westfalen overigens best erg, daardoor werd in de volgende herfst een groot programma uitgerold, lichte treinstellen werden vervangen door getrokken treinen met n-Wagen/Silberlingen en vervolgens werden de remmen en de remsoftware van de lichte stellen (bijzonders de al genoemde ET 425) aangepast, de zandstrooiers verbeterd en een magneetrem in de Noordrijn-Westfaalse ET 425 geïnstalleerd.
Voor de liefhebber: De herfstperikelen van de ET 425 zijn hier in het Duits uitgebreid te lezen:
http://de.wikipedia.org/wiki/DB-Baureihe_425_(1999)#Einsatzgeschichte
Nog een toevoeging: Sandite wordt hier niet gebruikt. Op gladde lijnen wordt er een speciale trein ingezet die de spoorstaven door een hoge waterdruk (500 bar) schoon maakt. In NRW rijdt deze trein bijzonders op de lijn Solingen - Remscheid - Wuppertal en de lijnen in het Sauerland. Maar toch zijn de lijnen vaak helemaal niet te berijden omdat je met de trein in de helling vanwege de gladheid niet kan optrekken.
Deze trein ziet als volgt uit: