Alles onder controle

Ervaringen van conducteurs, machinisten, buschauffeurs; Alle verhalen en bijdragen van OV-personeel bij elkaar.

Alles onder controle

Berichtdoor OVE Redactie » Ma 30 Okt 2017 12:20

Alles onder controle

’s Avonds laat ben ik onderweg met de laatste Sprinter van Utrecht naar Zwolle. Ik ben aan het controleren en kom op een balkon waar een jongen zit. Wanneer hij me ziet, staat hij op om een kaartje uit zijn broekzak te halen en geeft die vervolgens aan me. Ik kijk naar het kaartje en ik zie dat het een enkeltje Harderwijk-Nijkerk is. Ik draai het kaartje om, laat het hem zien en zeg dat die hier natuurlijk niet geldig is. Hij kijkt er naar en zegt dan:
“Ik dacht dat ik een retourtje had gekocht!”
Maar ook wanneer het een retourtje was geweest, was het geen geldig kaartje, want we rijden net Amersfoort uit. Dat snapt hij niet, dus leg ik hem uit dat hij buiten het geldigheidsgebied van het kaartje reist, ongeacht of het een enkeltje of retourtje zou zijn geweest. Hij mag van mij nog uitstappen en anders schrijf ik hem een kaartje.
“Maar, dit is de laatste trein,” zegt hij schouderophalend. Dan is de keuze al snel gemaakt. Maar zo gemakkelijk als het lijkt, maakt hij het niet.
“Maar kunt u niet voor één keer door de vingers zien?” probeert hij nog. Ik zou niet weten waarom en vraag hem om zijn identiteitsbewijs. Die krijg ik. Maar niet voordat hij zijn telefoon heeft gepakt en is begonnen met filmen.
“Deze man,” zo begint hij terwijl hij zijn identiteitskaart filmt, “gaat mij een boete schrijven omdat ik dacht dat ik een retourtje had, maar het is een enkeltje.”
Daar kan ik natuurlijk uitgebreid op ingaan, maar dat vertik ik. Ik schrijf hem het kaartje, zoek de prijs op en verleen hem de cautie. Ondertussen filmt hij door, zegt af en toe nog eens iets provocerends, iets met lekker slapen, maar omdat ik niet reageer heeft hij ook wel in de gaten dat het geen zin heeft. Ik geef hem het kaartje af en wens hem een fijne avond.
Ik vermoed dat dat filmpje niet online te vinden zal zijn, want er is niks aan om een conducteur een kaartje te zien schrijven met wat dom commentaar op de achtergrond wat niet valt na te gaan (en bovendien niet klopt). De boete ontvangt hij op de deurmat.

Afbeelding


Wat je ook onder controle moet hebben, is je begrijpend lezen. Er is een actie van Etos-kaartjes, die tegelijkertijd gebruikt dienen te worden, ieder kaartje door een andere reiziger. Dat staat zowel op het mapje waar de kaartjes in zitten als op de kaartjes zelf. Maar wanneer ik een Sprinter aan het controleren ben tussen Harderwijk en Nunspeet, kom ik een meisje tegen dat alleen reist op een van die kaartjes. Wanneer ik haar vraag waar de tweede persoon is, zegt ze:
“Die is in Vathorst uitgestapt.”
Ik wijs haar op de tekst op het kaartje en het alom bekende:
“Dat wist ik niet,” is haar antwoord. Dat wordt dan wel een duur dagje uit, want het kaartje is nu niet geldig en dus krijgt ze er een van me thuisgestuurd.

’s Avonds rijdt er tussen Utrecht en Almere een uursdienst. Omdat er wel genoeg vraag is naar een verbinding naar Hilversum ieder half uur, rijdt op het andere half uur een trein tot Hilversum. Ik mag zo’n slag rijden en controleer zowel heen als terug de reizigers. Op de terugweg kom ik bij een jongen die mij wat meewarig aankijkt van onder zijn koptelefoon wanneer ik hem om zijn kaartje vraag. Ik herken de jongen van de heenweg, hij geeft zijn chipkaart en zegt dan:
“Deze gaat niet naar Almere?”
Op Sportpark stapt hij uit om met de volgende trein alsnog naar Almere te gaan. De schermen met informatie en de omroep dat we tot Hilversum rijden heeft hij kennelijk niet opgemerkt...

Het is vrijdagavond, vaak een drukke avond met veel uitgaanspubliek. Ik sta in Utrecht op het perron om de Intercity naar Rotterdam te brengen. Het valt me op dat er nogal wat collega’s in het geel vooraan op het perron rondlopen. Zowel beveiligers als een groep collega’s van Veiligheid&Service staan bij elkaar.
De trein komt binnen en samen met de tweede conducteur krijg ik de trein overgedragen van de collega die met de trein uit Amersfoort kwam.
“Nou, die voorste bak die kun je laten zitten, want daar zit het probleem,” zo meldt hij. De conductrice vraagt mij of ik het voorste stel wil bijhouden, dan zorgt zij voor het achterste. Daarna loop ik richting de collega’s van V&S die op het perron staan om het nog even helemaal duidelijk te krijgen.
“Er zitten hier 18 jongeren die uit Walibi komen en in Harderwijk hardhandig de trein ingeslagen zijn door de politie. Ze moeten naar Rotterdam en je krijgt twee collega’s van het landelijke team mee die er bij blijven. Mocht er wat zijn, dan krijgen ze direct assistentie op Gouda of Alexander.”

We stemmen het portofoonverkeer ook nog op elkaar af, zodat we voor elkaar bereikbaar zijn onderweg. Reizigers verwijzen we naar de rest van de trein, zodat we het voorste rijtuig alleen voor de raddraaiers houden. Vervolgens vertrekken we en stapt een van de collega’s van V&S het balkon op waar ik sta met een van de jongens, die naar de wc wil. Terwijl de jongen het toilet bezet houdt, wisselen we even kort de sfeer uit. Ze houden zich redelijk rustig begrijp ik, de zaak is onder controle.

Ik controleer de rest van de reizigers in de trein en in Gouda loop ik nog even terug naar voren om te voorkomen dat er andere reizigers in het voorste rijtuig stappen. De collega’s van V&S hadden hetzelfde idee en bakenen de voorste bak ook af, maar er stappen maar weinig mensen in, dus dat valt mee. Ook op Alexander blijft het voorin rustig en zo rijden we op tijd Rotterdam Centraal binnen. Het bleef nog lang onrustig in Rotterdam die nacht...

Conducteur Mike
___________________________________________________________________________
Iedere twee weken verschijnt er een column op ons forum. Lees de eerdere columns hier. Wil je ook bijdragen als medewerker of juist als reiziger? Neem dan contact met ons op!
Gebruikers-avatar
OVE Redactie
 
Berichten: 144
Geregistreerd: Za 28 Apr 2012 16:39

Share On:

Share on Facebook Facebook Share on Twitter Twitter

Terug naar Vanaf de Werkvloer

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

cron
lobed-depth
lobed-depth
lobed-depth
lobed-depth