Formule 1

Alle zaken die niet in een ander subforum passen en al het off-topic geklets.

Formule 1

Berichtdoor Mikos » Za 16 Mrt 2013 14:23

Het nieuwe Formule 1-seizoen begint dit weekend en wel in Australië (naar goed gebruik). Wie gaat volgens jou dit jaar het kampioenschap winnen? Op wie moeten we letten en welk team heeft de beste auto?

Het seizoen begint niet al te best, doordat de kwalificatie van vandaag door slechte weersomstandigheden (te veel regen) is verschoven naar morgen. Een voorbode voor de race of misschien zelfs het hele WK?
Gebruikers-avatar
Mikos
Medewerker NS / Beheerder
Medewerker NS / Beheerder
 
Berichten: 821
Geregistreerd: Wo 25 Apr 2012 23:31

Share On:

Share on Facebook Facebook Share on Twitter Twitter

Re: Formule 1

Berichtdoor Denman83 » Di 19 Mrt 2013 19:23

Hey kijk eens aan, een F1 topic.

Ik ben zelf groot liefhebber van deze topsport.
Sinds 2001 heb ik inmiddels aardig wat trainingen, kwalificaties, demo's en races bezocht (Nurburgring, Hockenheim, Spa-Francorchamps, Zandvoort en natuurlijk cityracing Rotterdam).

Helaas heb ik de 1e race van dit seizoen moeten missen gezien ik geen Sport 1 heb (nog niet) en om de eenvoudige reden dat ik moest werken.

Voorafgaande aan dit seizoen zei ik al tegen een collega dat ie Kimi Raikkonen in de gaten moet houden voor dit jaar. En niet geheel onterecht, hij heeft dus de 1e race al op zijn naam geschreven. Ik verwacht dan ook dat hij er in Sepang (Maleisie) er wederom goed bij zal zitten en wellicht zelfs weer om de overwinning kan strijden. Waarom? Vorig jaar heeft het team van Lotus al aangetoond een goeie snelle betrouwbare auto neer te kunnen zetten. Deze winter waren zij de eerste die de nieuwe auto klaar hadden waardoor ze zich ook eerder op de ontwikkeling van deze auto konden storten. Tijdens de wintertests zaten ze er dan ook gelijk goed bij. Kimi is een echte racer. Echt één met (letterlijk) de mentaliteit 'niet lullen maar planken'. Kimi gaat voor alles of niets. Een 2e plek is hij niet snel tevreden mee, hij wil winnen en aleen dat telt voor hem. Dit zorgt er voor dat hij akties op de baan durft te doen waar menig coureur nog wel 3 keer over na zou denken.

Alle auto's van dit jaar zijn door ontwikkelingen van de auto's van vorig jaar. Waarom? Heel simpel, vanaf 2014 gaat er technisch veel op de schop qua regelementen op het technische vlak. De grootste verandering zal de overstap zijn van de huidige V8 motoren naar geblazen V6 motoren. Om die reden zal er geen een team miljoenen steken in het ontwikkelen van een compleet nieuwe auto als je die een jaar later weer in de schuur kan zetten omdat je die toch niet kan gebruiken om door te ontwikkelen.

De Lotus was in de basis al een van de betere auto's en is nu dus nog verder geperfectioneerd. De Lotus van vorig jaar presteerde iets minder onder koelere/nattere omstandigheden. Echter heeft Kimi afgelopen weekend aangetoond dat de huidige auto dat probleem achter zich gelaten heeft. Daarom heb ik zeer hoge verwachtingen van Lotus en Raikkonen.

Echter houd ik ook Fernando Alonso ook goed in de gaten met zijn Ferrari. Waar Kimi geen angst kent is Alonso simpelweg de slimste coureur van het veld. Alonso is een echte rekenaar en is gedurende de race meer bezig met het kampioenschap dan het enkele resultaat in de race. De Ferrari van dit jaar is een veel betere auto dan waar ze vorig jaar mee aan de start verschenen.

Red Bull is natuurlijk weer goed bezig. Hun sterkste punt. Adrian Newey, de ontwerper van de auto. Dit is nog de enigste ontwerper die zijn auto eerst geheel op papier ontwerp voor dat er een computer aan te pas komt. Elk jaar vind hij weer iets waar de andere teams nog niet aan gedacht hadden. De Red Bull is qua top snelheid absoluut niet de snelste auto, maar op de bochtige punten hebben ze bakken met grip. Sebastian Vettel is zeker getalenteerd en is ook moeilijk te pakken als hij alles mee heeft. Maar het is al meerdere keren gebleken dat wanneer er ook maar iets tegen zit dat het dan voor egen meter gaat. Vettel houd op zulke momenten zijn kop er niet goed bij, raakt verschrikkelijk gefrustreerd en gaat fouten maken. Hij zou een betere coureur zijn als hij dat onder de knie zou krijgen.

En McLaren, ik vrees dat het kampioenschap er voor hun er nu al op zit. De nieuwe auto schijnt een ramp te zijn.
Hammilton lijkt zoals het er nu uitziet een goeie gok gemaakt te hebben met zijn overstap naar Mercedes.

En dan hebben we natuurlijk onze landgenoot Giedo vd. Garde, of zoals de Engelsen het uitspreken, ven the Gard.
Hij rijd natuurlijk in een van de mindere auto's van het veld. Maar daar leer je het vak van formule 1 rijden nou juist. Fouten maken mag dit jaar nog, daar ben je een rookie voor. Verder is een uitstapje in de berm/grindbak niet altijd een slecht teken. Vaak toont het aan dat de coureur juist de grenzen van zijn auto opzoekt/bereikt. Dit hoeft dus niet altijd een fout van de rijder te zijn. Giedo's grootste taak voor dit jaar is het verslaan van zijn teamgenoot. Dat is in deze sport altijd je grootste concurent, die competitie zien de grote teams ook en als je die wint zit je over het algemeen gebakken voor een volgend jaar. Nogmaals Giedo moet Pic te grazen nemen en zoveel mogelijk kennis vergaren. Nadeel voor Giedo is dat Pic er al een seizoen op heeft zitten bij Marusia en iets meer circuit kennis heeft. Echter gaat deze vlieger alleen op voor de overzeese gp's. Zodra de F1 neerstrijkt in Europa gaat dit geheel overboord. Giedo heeft al een aantal jaren GP 2 gereden (de opstap klasse naar de F1), deze klasse rijd in het voorprogramma van de F1, en dus dezelfde circuits. Laat Giedo de eerste paar races maar wennen en leren, dan kan hij in Europa gaan laten zien wat ie waard is.
To finish first, first you have to finish.
Gebruikers-avatar
Denman83
Medewerker NS
Medewerker NS
 
Berichten: 201
Geregistreerd: Wo 23 Mei 2012 09:20
Woonplaats: Dronten

Re: Formule 1

Berichtdoor Mikos » Di 19 Mrt 2013 19:32

Ikzelf ben eens op bezoek geweest bij het raceweekend in Magny cours in Frankrijk, ik denk al wel 10 jaar geleden. Dat weekend trainde Verstappen (wie?) zich naar de eerste plaats, nadat het de hele dag geregend had en tijdens de training de baan steeds droger werd. Met uiteindelijk Jos bovenaan. De rest van het weekend werd hij natuurlijk volledig om zijn oren gereden, maar dat pakken ze me niet meer af! :wink:

En een uitstapje naar de grindbak hoeft inderdaad niet altijd aan de coureur te liggen. Maar Verstappen had er wel een handje van. :heilig:

Zelf heb ik de Formule 1 jarenlang gevolgd en was ik altijd fan van Michael Schumacher. Doordat ik in het weekend steeds minder tijd heb (dat heb je nu eenmaal met een onregelmatige baan) is het F1 kijken de afgelopen jaren drastisch afgenomen. Ik vind het al heel wat dat ik de verschillende coureurs op een bepaald moment herken. En weet bij welk team ze rijden. Nu het live achter de decoder zit (wie heeft dat verzonnen?), zal ik het zeer waarschijnlijk wel houden bij de uitslagen van de race...
Gebruikers-avatar
Mikos
Medewerker NS / Beheerder
Medewerker NS / Beheerder
 
Berichten: 821
Geregistreerd: Wo 25 Apr 2012 23:31

Re: Formule 1

Berichtdoor Denman83 » Di 19 Mrt 2013 19:41

Dat moet dan 2003 geweest zijn. Het laatste jaar dat Jos F1 gereden heeft bij Minardi.
Ik ben in 2005 bij de race op Hockenheim geweest waar Robert Doornbos debuteerde bij Minardi naast Christian Albers. Ook was ik in 2007 op de Nurburgring waar de Spyker nog een aantal ronden op P1 gereden heeft.

Altijd leuk zulke momentjes. Voor de sport zijn ze niets waard, maar in de Nederlandse autosport van onschatbare waarde.

Tip, RTL Duitsland zend de races nog uit (wat ik van de buurman begreep) en Zondags is er een samenvatting op Veronica. :wink:
To finish first, first you have to finish.
Gebruikers-avatar
Denman83
Medewerker NS
Medewerker NS
 
Berichten: 201
Geregistreerd: Wo 23 Mei 2012 09:20
Woonplaats: Dronten


Terug naar De Kroeg

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

lobed-depth
lobed-depth
lobed-depth
lobed-depth