De top 10 zoals Rover die heeft verzameld:
1. Het vervallen van de Intercitystop in Almere Buiten.
2. Vanuit Deventer en Apeldoorn rijdt er nog maar 1 rechtstreekse trein richting het westen (Utrecht-Den Haag) en die schijnt nogal goed bezet te zijn.
3. Lange wachttijden in Deventer; er is geen echte knoop meer, dus men moet langer wachten op aansluitende treinen.
4. Amsterdam-Den Haag: Langere reistijden omdat de Beneluxtrein daar nu niet meer rijdt.
5. Haarlem-Den Haag/Rotterdam: Veel meldingen van volle treinen.
6. Klachten over de aansluitingen van de Sprinter 5600 (Zwolle-Amersfoort-Utrecht v.v.) in Amersfoort.
7. Zwolle-Emmen: Arriva presteert niet al te best.
8. Overstap in Sittard van de Sprinter uit Heerlen op de intercity naar Eindhoven en verder is slechts 2 minuten.
9. De intercity stopt op alle tussengelegen stations in Zeeland.
10. Overvolle treinen tussen Amersfoort en Utrecht.
Als je die lijst bekijkt, is het vooral gewenning. Punt 1 draai je niet zomaar terug, maar is vooral gewenning. Men is zijn Intercity kwijt en dat vindt men natuurlijk allemaal heel kwalijk. Punt 2 is een kwestie van gewenning; de treinen zullen nog wat meer op lengte gebracht moeten worden, maar die ene trein vanuit Deventer naar het westen was er altijd al. Alleen de oude 2800 (Deventer-Amersfoort-Rotterdam) is komen te vervallen en dat is vanuit Apeldoorn vooral vervelend. Punt 3 is ook gewenning. Vanuit Zwolle kan men vanaf april weer rechtstreeks naar Twente, dus daar help je al een heleboel mensen mee. Omdat er nu geen echte knoop meer is, zijn de aansluitingen wat anders. Punt 4 is een puntje van verspreiding. Iets andere tijden, maar het zit hem er dus grotendeels in dat de Beneluxtrein niet meer rijdt (sowieso een heikel punt bij veel mensen, maar over een half jaar hoor je ze er niet meer over). Punt 5 is wel belangrijk: Daar moeten treinen dus meer op lengte worden gebracht.
Punt 6 is ook gewenning. De tijden in Amersfoort zijn allemaal iets anders geworden, met bijkomende aangepaste aansluitingen. Punt 7 is ook grotendeels gewenning: De vervoerder moet nog wennen, alhoewel ik persoonlijk van mening ben dat ze wel erg veel hooi op hun vork hebben genomen door aan de eisen van de provincie te voldoen en een kwartiersdienst in de spits te beginnen op een grotendeels enkelsporig baanvak. Punt 8 is gewenning: In Amersfoort waren overstapmogelijkheden vanuit het noorden of oosten op de ander ook altijd twee minuten. Punt 9 is een non-probleem: Men is gewend met de Intercity door te rijden, nu stoppen ze een paar keer extra. Daardoor blijft Zeeland wel goed bereikbaar én ze hebben voortaan elk half uur een rechtstreekse verbinding met de Randstad. Maar daar hoor je niemand over. Punt 10 is ook een punt voor de vervoerder: Meer en betere inzet van de treinen.
Ik blijf er dus bij dat het voornamelijk gewenning is. Van zowel de reizigers (welke trein kan ik het beste nemen? Waar kan ik het beste instappen?) als de vervoerders (materieel, planning, personeel, enzovoorts). Maar goed, de nieuwe dienstregeling is net begonnen, Rover trekt veel publiciteit door met dit soort zaken te komen en over een maand is alles pais en vree.