door OVE Nieuwsdienst » Za 23 Feb 2013 12:59
23 februari 2013
De uitrol van 4G zou Europese spoorcommunicatie verstoren. Telco's, ProRail en de overheid proberen nu overeenstemming te bereiken over een onderwerp waar al jaren over wordt geruzied.
Volgens onder meer vervoerdersorganisatie KNV (PDF brandbrief vorig jaar) zorgt de uitrol van 4G voor storingen bij treincommunicatie via spoornetwerk GSM Rail (GSM-R). Omdat spoorverkeer stil komt te liggen als het contact met de machinist wegvalt, levert 4G problemen op. Maar aan de theorie dat 4G de oorzaak is van deze storingen, schort het een en ander.
Zo wordt betwist dat technieken als UMTS, WiMax of LTE interferentie veroorzaken bij GSM Rail. Ook wordt 4G voornamelijk uitgerold in de 800- en 1800-band en niet in de 900-band waar GSM-R in zit. En om het nog ingewikkelder te maken, stelt Europees onderzoek dat GSM-R juist voor storingen zorgt bij 4G-verkeer, niet andersom.
De Europese organisatie van telecomtoezichthouders, CEPT, houdt zich al jaren bezig met onderzoek naar de 900-band en dan specifiek de invloed van de frequentieblokken die grenzen aan GSM-R. Deze standaard voor spoorcommunicatie is op Europees niveau ontwikkeld. De specificatie ervan is vastgelegd in een besluit van de Europese Commissie en bepaald door ETSI, de Europese standaardenorganisatie die ooit is opgericht door CEPT.