Toekomst Nederlands spoor

Alle nieuwsberichten en bijbehorende discussies over het Openbaar Vervoer in binnen- en buitenland.

Toekomst Nederlands spoor

Berichtdoor OVE Nieuwsdienst » Vr 28 Mrt 2014 14:39

NS aan banden gelegd

28 maart 2014

AMSTERDAM - De NS moet elke ambitie opgeven om een belangrijke Europese speler te worden en zich voortaan in de eerste plaats toeleggen op de publieke taak: treinen laten rijden. Het bedrijf komt aan de ketting van de overheid en wordt meer op dagelijkse prestaties afgerekend.

NS noch zijn dochterbedrijven mogen in het vervolg meedoen aan aanbestedingen van het regionale trein- en busvervoer. Dit terrein blijft exclusief voor vervoerders als Arriva, Veolia en Connexxion. Het spoorwegbedrijf wordt verplicht zich vooral te richten op het zo goed mogelijk rijden van treinen op het hoofdrailnet, de kern van het spoornetwerk waarop de intercity’s en de belangrijkste stoptreinen rijden. Verder wordt ook de expansiedrift in het buitenland stevig beperkt.

Dat staat volgens diverse bronnen in de Lange Termijn Spooragenda die het kabinet binnenkort bekendmaakt. In het stuk staat ook dat NS en spoorbeheerder ProRail afzonderlijke bedrijven blijven. Een fusie zoals eerder in de Tweede Kamer is geopperd, is daarmee van de baan.

Lees hier verder...
Gebruikers-avatar
OVE Nieuwsdienst
 
Berichten: 3178
Geregistreerd: Za 28 Apr 2012 16:37

Share On:

Share on Facebook Facebook Share on Twitter Twitter

Re: "NS aan banden gelegd"

Berichtdoor OVE Nieuwsdienst » Za 29 Mrt 2014 10:57

Mansveld: treinvervoer moet beter - NS en ProRail steviger aangestuurd

29 maart 2014

Bij de verschillende partijen verantwoordelijk voor het treinvervoer moet een “cultuuromslag” komen, volgens staatssecretaris van Infrastructuur Wilma Mansveld: het kan en móet beter.

Vandaag presenteerde ze de Lange Termijn Spooragenda met plannen voor de komende jaren.

De prestaties, met name in de spits en in de Randstad, moeten de komende jaren beter, zo staat in de plannen. Dat betekent minder uitval van treinen, minder lange vertragingen of dagen waarop alles platligt zoals tijdens hevig winterweer. De invoering van het Europese beveiligingssysteem ERTMS moet de veiligheid op het spoor verder vergroten. Vanaf 2017 wordt het aantal treinen per uur uitgebreid. Als eerste stap gaan er dan zes intercity’s per uur rijden tussen Amsterdam en Eindhoven en zes sprinters tussen Geldermalsen en Woerden.

Lees hier verder...
Gebruikers-avatar
OVE Nieuwsdienst
 
Berichten: 3178
Geregistreerd: Za 28 Apr 2012 16:37

Re: "NS aan banden gelegd"

Berichtdoor OVE Nieuwsdienst » Za 29 Mrt 2014 10:58

'ProRail en NS zetten reiziger op 1, 2 en 3'

29 maart 2014

DEN HAAG - De reiziger moet voortaan niet alleen op de eerste plaats komen, maar op nummer 1, 2 en 3.

We dienen het publiek belang en dat is de reiziger, benadrukten de deelnemende partijen vrijdag in Den Haag na de presentatie van de Lange Termijn Spooragenda. 'De reis van deur tot deur moet beter', is het motto. „Eerdere afspraken met het Rijk bevatten nogal eens verschillende opdrachten voor NS en ProRail”, aldus president-directeur Marion Gout van ProRail. „Er stonden zelfs tegenstrijdigheden in concessies, bijvoorbeeld over de gewenste punctualiteit.” Door samen op te trekken verwacht Gout bij het oplossen van problemen 'meer de diepte' in te kunnen gaan. „Is er een zwakke lijn, een slecht presterende treinverbinding, dan kijken we samen of het bijvoorbeeld aan de infrastructuur of de lay-out van het spoor ligt.”

Lees hier verder...
Gebruikers-avatar
OVE Nieuwsdienst
 
Berichten: 3178
Geregistreerd: Za 28 Apr 2012 16:37

Re: "NS aan banden gelegd"

Berichtdoor Mikos » Za 29 Mrt 2014 11:21

De kamerstukken zijn hier te lezen.
Gebruikers-avatar
Mikos
Medewerker NS / Beheerder
Medewerker NS / Beheerder
 
Berichten: 800
Geregistreerd: Wo 25 Apr 2012 23:31

Re: "NS aan banden gelegd"

Berichtdoor OVE Nieuwsdienst » Do 10 Apr 2014 16:16

Vervoerders: perk macht NS in

10 april 2014

DEN HAAG - De regionale vervoerders Arriva, Connexxion en Veolia willen dat NS helemaal niet meer meedingt naar regionale spoorlijnen.

Zij vinden dat er geen sprake is van een eerlijk speelveld, omdat NS te veel macht op het spoor heeft en te veel voordelen geniet. De vervoerders stellen dat NS de dure stoplijnen kan betalen uit de winst van de intercity’s, de stoptreinen beter kan laten aansluiten op het eigen hoofdrailnet en dat het spoorbedrijf voordeel heeft van eigendom en de exploitatie van de stations.

De regionale bedrijven eisen dan ook dat de macht van de NS verder wordt ingeperkt. Ze doen dit donderdag in de Tweede Kamer, waar een hoorzitting plaatsvindt over de toekomst van het Nederlandse spoor.

Lees hier verder...
Gebruikers-avatar
OVE Nieuwsdienst
 
Berichten: 3178
Geregistreerd: Za 28 Apr 2012 16:37

Re: "NS aan banden gelegd"

Berichtdoor Inflatable » Do 10 Apr 2014 17:01

De vervoerders stellen dat NS de dure stoplijnen kan betalen uit de winst van de intercity’s, de stoptreinen beter kan laten aansluiten op het eigen hoofdrailnet en dat het spoorbedrijf voordeel heeft van eigendom en de exploitatie van de stations.


Oftewel, men geeft toe dat 1 groot bedrijf op het spoor toch het beste werkt..

Ik zeg, de NS rijdt alle treinen en de Arriva's, Connexxions en Veolia's van deze wereld gaan fijn weer alleen trams en bussen rijden, probleem opgelost..

Doodleuk NS verbieden buiten het spoor aktiviteiten te ontplooien en ze dan ook nog eens uit hun eigen core-buisiness proberen te schoppen door ze te verbieden mee te doen aan spoor-aanbestedingen, ze zijn echt gek geworden geloof ik.. Maar ik zie politiek Den Haag tot alles in staat en hier gewoon aan mee te werken.. De Duitsers en Fransen lachen zich werkelijk helemaal kapot!
Gebruikers-avatar
Inflatable
Medewerker NS
Medewerker NS
 
Berichten: 59
Geregistreerd: Za 30 Jun 2012 06:34

Re: Toekomst Nederlands spoor

Berichtdoor OVE Nieuwsdienst » Di 15 Apr 2014 10:16

Toekomst NS blijft coalitie splijten

15 april 2014

PvdA en VVD blijven lijnrecht tegenover elkaar staan in de discussie of buitenlandse marktpartijen mogen meedingen naar het vervoer op de belangrijkste Nederlandse spoorverbindingen.

Onlangs presenteerde staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur) haar toekomstplannen voor het spoor. Dinsdagmiddag debatteert de Kamer hierover. Volgens Mansveld is een 'cultuuromslag' bij de betrokken partijen nodig om de kwaliteit van het spoorvervoer en de reizigerstevredenheid te kunnen verbeteren.

Zo wil ze zelf meer gaan toezien op de "maatschappelijke verantwoordelijkheid" van de spoorbedrijven. De NS moet zich beperken tot de kerntaak, namelijk goed vervoer op het hoofdspoor.

Lees hier verder...
Gebruikers-avatar
OVE Nieuwsdienst
 
Berichten: 3178
Geregistreerd: Za 28 Apr 2012 16:37

Re: Toekomst Nederlands spoor

Berichtdoor OVE Nieuwsdienst » Wo 16 Apr 2014 11:57

PvdA: toch geen fusie NS en ProRail

16 april 2014

De PvdA legt zich erbij neer dat de Nederlandse Spoorwegen en spoorbeheerder ProRail aparte bedrijven blijven. De regeringspartij had in haar verkiezingsprogramma staan dat de twee bedrijven moeten fuseren.

Maar PvdA-Kamerlid Duco Hoogland kiest voor de praktische oplossing waarbij de reiziger centraal staat, zei hij dinsdag in een overleg in de Kamer over het spoor. Een fusie tussen NS en ProRail is niet reëel, een ingewikkelde operatie waar vooral advocaten aan verdienen en zou tien jaar gedoe betekenen waar reizigers last van hebben, aldus Hoogland.

Lees hier verder...
Gebruikers-avatar
OVE Nieuwsdienst
 
Berichten: 3178
Geregistreerd: Za 28 Apr 2012 16:37

Re: Toekomst Nederlands spoor

Berichtdoor OVE Nieuwsdienst » Wo 16 Apr 2014 12:01

Mansveld waarschuwt NS voor concurrentie op spoor

15 april 2014

Staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur) zal niet aarzelen andere vervoerders op het hoofdrailnet toe te laten als de Nederlandse Spoorwegen prestatieafspraken niet nakomt.

'De wet staat dat toe', zei Mansveld vandaag tijdens een Kamerdebat over de Lange Termijn Spoor Agenda. De concessie voor personenvervoer op het hoofdrailnet is de NS vanaf 2015 weer voor tien jaar verleend. Mansveld wil halverwege die periode een grondige evaluatie maken van de prestaties van het vervoersbedrijf. Mochten die ernstig tekort schieten dan overweegt ze het hoofdrailnet 'op te knippen'.

Met dat dreigement komt de staatssecretaris eerder de VVD tegemoet dan haar eigen partij, de PvdA. Die laatste partij voelt er weinig voor dat de macht van de NS wordt beperkt en wil niet dat andere vervoerders als Arriva en Syntus verantwoordelijk worden voor het personenvervoer op de belangrijkste spoorlijnen.

Lees hier verder...
Gebruikers-avatar
OVE Nieuwsdienst
 
Berichten: 3178
Geregistreerd: Za 28 Apr 2012 16:37


Terug naar Het Laatste Nieuws

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

cron
lobed-depth
lobed-depth
lobed-depth
lobed-depth