NS aan banden gelegd
28 maart 2014
AMSTERDAM - De NS moet elke ambitie opgeven om een belangrijke Europese speler te worden en zich voortaan in de eerste plaats toeleggen op de publieke taak: treinen laten rijden. Het bedrijf komt aan de ketting van de overheid en wordt meer op dagelijkse prestaties afgerekend.
NS noch zijn dochterbedrijven mogen in het vervolg meedoen aan aanbestedingen van het regionale trein- en busvervoer. Dit terrein blijft exclusief voor vervoerders als Arriva, Veolia en Connexxion. Het spoorwegbedrijf wordt verplicht zich vooral te richten op het zo goed mogelijk rijden van treinen op het hoofdrailnet, de kern van het spoornetwerk waarop de intercity’s en de belangrijkste stoptreinen rijden. Verder wordt ook de expansiedrift in het buitenland stevig beperkt.
Dat staat volgens diverse bronnen in de Lange Termijn Spooragenda die het kabinet binnenkort bekendmaakt. In het stuk staat ook dat NS en spoorbeheerder ProRail afzonderlijke bedrijven blijven. Een fusie zoals eerder in de Tweede Kamer is geopperd, is daarmee van de baan.
Lees hier verder...