door OVE Nieuwsdienst » Vr 11 Okt 2013 11:10
11 oktober 2013
Treinen moeten op tijd rijden, maar welke innovatie maakt de rit nu aantrekkelijker? Metro vroeg het deze experts én lezers. Niels Schellekens mailde het leukste idee.
Veruit de meeste mails die Metro deze week ontving na een oproep voor treininnovaties, gingen over meer en betere reisinformatie. Snellere en uitgebreidere updates over de treinreis en overstapopties op het stad- en streekvervoer, dáár wordt de tocht aangenamer door. Prijswinnaar Niels Schellekens ging in zijn tip nog een stapje verder. “Plaats sensoren in de treinen, het liefst in de stoelen”, schreef hij.
Schellekens betoogde dat zo nauwkeurig geregistreerd wordt hoe druk een treincoupé is: “Deze informatie kan dan samen met de lengte van de trein en waar speciale coupés zich bevinden, worden weergegeven op de reisinformatieborden op het perron. Mensen kunnen zich zo beter verspreiden over de trein, zonder dat ze onmiddellijk op het balkon vast staan. De sensoren moeten werken vanaf een bepaald gewicht, zodat tassen niet meegeteld worden.”
NS-woordvoerder Eric Trinthamer noemt de innovatie van Schellekens een ‘logisch idee’. Volgens hem is NS druk bezig met een soortgelijk experiment: “Wij willen de treinen zo maximaal mogelijk benutten. Onlangs deden wij een proef met infrarood, waarmee geteld werd hoeveel mensen in- en uitstappen op een trein. Ik denk dat infrarood een betere methode is om deze informatie te vergaren en te verspreiden.”