door OVE Nieuwsdienst » Do 11 Jul 2013 11:30
11 juli 2013
John is op het hectische Centraal Station van Amsterdam servicemedewerker. Dagelijks helpt hij honderden toeristen op weg.
Waar vertrekt de trein naar Schiphol? Mag mijn kind van drie gratis met de tram mee? Is de trein naar Berlijn al volgeboekt? Nog voor servicemedewerker John de Oosthal van het Amsterdamse Centraal Station heeft doorkruist, moet hij zeker tien vragen beantwoorden. Bij het gele informatiepunt, het ‘bakkie’, staat het vol met backpackers en dagjesmensen met prangende vragen. “In de zomermaanden zijn veel jongeren op pad met Eurorail, het vroegere InterRail. En ja, soms zijn ze op zondagochtend nog stoned en dronken”, zegt John. Hij blijft te allen tijde kalm, ook als een ongeduldige Japanse hem aanklampt op weg zoek naar de eerstvolgende trein richting Schiphol. “Goedemorgen mevrouw”, zegt John rustig. Waarop de vrouw een verontschuldigend ‘goedemorgen’ terugprevelt. “Natuurlijk zijn sommige reizigers boos of vervelend. Maar het scheelt een hoop als je zelf rustig blijft.”