door OVE Nieuwsdienst » Za 05 Mei 2012 11:00
5 mei 2012
Sinds 2003 bestaat in de Intercitytreinen van NS de stiltezone. Door de jaren heen is daar veel over te doen geweest en waren de reacties wisselend. Nu komt er een nieuwe campagne.
Op verzoek van reizigers heeft NS de stiltezone ingevoerd. Reizigers gaven aan behoefte te hebben aan een plaats in de trein waar ze zonder veel kabaal van anderen om zich heen konden lezen of werken. Daarop heeft NS diverse coupés ingericht als stiltezone. De reacties waren wisselend. Reizigers vonden het concept een briljant plan en genoten volop van de rust die op deze manier gecreëerd werd.
Andere reizigers ondervonden vooral hinder van de stiltecoupé. Voornamelijk tijdens de spits komt het vaak voor dat reizigers moeite hebben een zitplaats te vinden en komen regelmatig uit in de stiltecoupé en hebben dan geen andere keus dan verplicht stil te zijn. NS heeft hierop actie ondernomen en is voornemens het percentage stiltecoupés drastisch te verlagen, zodat iedereen de keus heeft om al dan niet in de stiltecoupé plaats te nemen.
Nieuwe campagne
De nieuwe campagne over de stiltecoupé bestaat uit tijdelijke, gele stickers die op de ramen worden geplakt in de stiltecoupés met sierlijke letters "Ssst... Dit is een stiltezone. Hier kunt u rustig studeren, lezen of werken." Daarnaast is er een advertentie uitgebracht waarin de bekende Nederlandse zangers Nick en Simon een rol spelen en het goede voorbeeld geven. Ook zijn er zakkaartjes die uitgedeeld kunnen worden onder de reizigers.
NS hoopt met de nieuwe campagne de stiltecoupé de juiste aandacht te geven en meer begrip te krijgen voor de stiltecoupé en de gevraagde rust.
Het overnemen van de eigen nieuwsberichten van OV-Ervaringen.nl is alleen toegestaan met bronvermelding.