door OVE Nieuwsdienst » Wo 27 Mrt 2013 11:25
27 maart 2013
De tevredenheid over het openbaar vervoer is verder gestegen. De informatievoorziening bij vertragingen is wél ondermaats.
Reizigers in het openbaar vervoer zijn tevredener dan ooit. Dat is de voornaamste conclusie van de jaarlijkse OV-Klantenbarometer. Dat het gemiddelde rapportcijfer in tien jaar tijd is gestegen van een 6,8 naar een 7,4 is onder meer te danken aan het feit dat chauffeurs hun klanten vriendelijker zijn gaan bejegenen, denkt Gerard van Kesteren van het Kennisplatform Verkeer en Vervoer (KpVV). “Een klein praatje en een vriendelijke begroeting sorteren al snel effect.” Ook vernieuwingen als het invoeren van digitale informatieschermen, gratis internet en applicaties voor de mobiele telefoon hebben volgens hem meegespeeld bij de stijgende reizigerswaardering.
Uit de jaarlijkse barometer, gebaseerd op ruim tachtigduizend reizigersbeoordelingen, blijkt dat reizigers in het stads- en streekvervoer vorig jaar op alle punten iets tevredener waren dan in 2011. Zo wordt de punctualiteit gewaardeerd met een 7,1 (was een 7,0) en wordt de reissnelheid beoordeeld met een 7,4 (was een 7,3). Hoewel ook de informatievoorziening bij vertragingen hoger wordt gewaardeerd, blijft dit een pijnpunt voor de vervoerders. Vorig jaar kregen zij hiervoor gemiddeld een 5,1; in 2011 nog een 4,8. “Begrijpelijk”, vindt Van Kesteren. “Niets is vervelender dan wanneer je weet dat je bus of trein te laat is, maar niet precies weet hoe laat die dan wél komt.”