door OVE Nieuwsdienst » Di 26 Feb 2013 15:09
26 februari 2013
De Nederlandse Spoorwegen (NS) hebben hun adviesaanvraag ingediend voor de dienstregeling die in december in moet gaan.
De dienstregeling die in december 2012 in is gegaan, ging gepaard met grote veranderingen. Zo werd de Hanzelijn geopend en werd de dienstregeling grotendeels gewijzigd om de treinen rondom de Hanzelijn op elkaar aan te laten sluiten. In 2014 wil NS de dienstregeling optimaliseren, waarvoor een klein aantal veranderingen doorgevoerd moeten worden. De nieuwe dienstregeling moet ingaan op 15 december 2013.
Veranderingen Sprinters
NS is voornemens op vier trajecten Sprinters anders te laten rijden, waardoor meer reizigers gemak hebben van die treinen. Daarmee hoopt NS het aantal reizigers ook toe te laten nemen. Zo gaat de spitstrein tussen Leeuwarden en Wolvega met ingang van de nieuwe dienstregeling de hele dag, tot 20.00 uur, ieder uur doorrijden naar Meppel. Vanaf mei 2013 gaan die treinen dat ook al doen, maar dan alleen tijdens de spitsuren. Omdat het station van Nijverdal weer in gebruik wordt genomen samen met de tunnel in Nijverdal, zullen de treinen tussen Zwolle en Enschede ook weer rechtstreeks gaan rijden. De Sprinters tussen Dordrecht en Lage Zwaluwe gaan ook tijdens de daluren ieder half uur rijden en de Sprinter tussen Hoofddorp en Hoorn Kersenboogerd zal met ingang van de nieuwe dienstregeling keren in Hoorn.
Het nieuw te openen station Utrecht Leidsche Rijn kan door de al bestaande drukte op het spoor tussen Utrecht en Woerden niet vier keer per uur worden bediend, zoals NS voornemens was. Daarvoor zal er eerst geïnvesteerd moeten worden in viersporigheid over het Amsterdam Rijnkanaal.
Werkzaamheden
Ook in 2014 zullen er op een aantal punten van het Nederlandse spoor gewerkt worden aan de toekomst. Op de stations Utrecht, Amsterdam, Den Bosch en Breda zullen reizigers daardoor hinder ondervinden, net als van de werkzaamheden bij Amsterdam Riekerpolder Aansluiting, waar de sporen vanuit Schiphol vertakken richting Amsterdam Centraal en Amsterdam Zuid. Daardoor zullen op de genoemde stations de gebruikte sporen wijzigen en op Schiphol de hele dienstregeling aan de werkzaamheden worden aangepast.
Herfstdienstregeling
Doordat NS de laatste jaren de punctualiteit tijdens de herfstperiode constant heeft zien zakken, is NS voornemens om tijdens de herfstperiode de dienstregeling iets ruimer op te zetten, zodat treinen meer rijtijd hebben om van het ene naar het andere station te rijden. Hierdoor moet de punctualiteit tijdens de herfstperiode verbeteren.
Wijzigingen
NS is ook voornemens om ook 's avonds tussen 20.00 uur en 24.00 uur de Sprinter ieder half uur tussen Deventer en Almelo te laten rijden. Daarover is NS nog in overleg met Provinciale Staten. De Sprinters tussen Maastricht Randwyck en Roermond gaan op het andere half uur rijden, net als de Sprinters tussen Groningen en Zwolle 's avonds laat.
Het Locov, de vereniging van reizigersorganisaties, zal eind maart haar reactie geven op de voorstellen van NS. In de brief en bijlage staan alle voorstellen van NS voor dienstregeling 2014. De voorstellenbrief van NS aan het Locov is (PDF, 2.2 MB) te lezen, de bijlage staat (PDF, 90 kB).
Het overnemen van de eigen nieuwsberichten van OV-Ervaringen.nl is toegestaan, met bronvermelding en deeplink.