door OVE Nieuwsdienst » Vr 22 Feb 2013 13:14
22 februari 2013
De Europese Commissie wil lidstaten verplichten het spoorvervoer te privatiseren. Daar schiet de reiziger niets mee op, vindt Duco Hoogland van de PvdA. 'Het spoor is geen markt. Wij geven de Europese Commissie daarom een gele kaart.'
De Europese Commissie komt met voorstellen om lidstaten te verplichten om vanaf 2019 het spoorvervoer te privatiseren. Met meer concurrentie en het afbreken van de Nederlandse Spoorwegen is echter geen reiziger gediend. De PvdA geeft de Europese Commissie daarom een gele kaart. Als één derde van de andere nationale parlementen dat ook doet kunnen deze plannen van tafel.
De verschillen op het spoor in Europa zijn groot. Spanje is met al zijn onrendabele hogesnelheidslijnen onvergelijkbaar met het fijnmazige en drukbezette Nederlandse spoornetwerk. En de Zwitserse kantelbak die er voor zorgt dat treinen hun snelheid behouden in scherpe bochten is in België overbodig. Sinds een aantal dagen staan de Hongaarse Spoorwegen vrouwen toe om machinist te worden, terwijl in Nederland de eerste vrouwelijke machinist al in 1964 op de bok stond. Zowel de ontwikkeling van de vervoerders als de aard en omvang van de infrastructuur verschillen enorm.