door OVE Nieuwsdienst » Do 21 Feb 2013 12:44
21 februari 2013
Rotterdam - Baliepersoneel van de NS in Rotterdam heeft gisteren onverwachts het werk stilgelegd.
Alle balies op Rotterdam Centraal bleven urenlang gesloten. Reizigers konden tot hun frustratie een groot deel van de dag alleen nog terecht bij de kaartjesautomaten. ,,We vinden het heel vervelend voor de reizigers maar straks is er helemaal geen balie meer,'' legt een van de actievoerders uit. Want volgens de NS'ers wordt hun service steeds verder uitgekleed.
,,Wij kunnen niets meer voor reizigers doen. Alleen nog doorverwijzen naar het telefoonnummer of de website van NS-klantenservice,'' zegt een ander. ,,We moeten continu `nee `verkopen. Dat vinden we heel vervelend.'' Gevolg is dat de baliemedewerksters bijna dagelijks allerlei ellende over zich heen krijgen. ,,Hoongelach, of mensen die agressief reageren. We hebben zelfs huilende mensen aan de balie,'' vertellen ze.
Voorbij
De NS'ers verlangen terug naar de tijd dat ze mensen aan de balie echt konden helpen. Bijvoorbeeld door ze geld terug te geven als hun trein niet reed. Dat is allemaal voorbij. ,,We mogen alleen nog ov-chipkaartproblemen oplossen, die vaak nauwelijks op te lossen zijn. Ons werk wordt ook steeds meer aan derden gegeven,'' zo klagen ze. Zo werden er bijvoorbeeld studenten ingezet om reizigers te informeren over de problemen en de dienstregeling van de Fyra. ,,Maar die studenten veroorzaakten meer problemen dan dat ze oplosten,'' vertelt FNV-kaderlid Jos Stevens.
In de onvrede bij het NS-personeel speelt ook mee dat het bedrijf heeft aangekondigd tientallen banen te schrappen. Volgens het baliepersoneel is er juist meer personeel nodig. ,,Ze willen mensen ontslaan maar als baliemedewerkers een vrije dag willen, kan dat niet. Dan wordt iedereen ge-sms't of ze willen komen werken,'' zegt Stevens. De NS'ers vermoeden dan ook dat het gewoon een manier is om oudere werknemers met een vast contract te vervangen door jongeren met tijdelijke contracten.
Bijzonder
En dat pikken ze niet. ,,Wij willen serieus worden genomen. Baliepersoneel heeft nog nooit eerder actie gevoerd dus het is heel bijzonder dat dit nu gebeurt,'' benadrukt een van de actievoerders. De actie, die om tien uur begon, leidde gisteren tot grote ergernis bij veel reizigers. ,,Ik vind het niet leuk,'' zegt een oudere treinreizigster uit Rotterdam. Zij had vandaag graag iemand van de NS willen spreken. Maar als ze hoort waarom er actie wordt gevoerd, heeft ze daar wel begrip voor. ,,Want ik vind wel dat die balies open moeten blijven.'
'Aan het eind van de middag gingen de NS-balies, na overleg met de directie, weer open. Afgesproken is dat begin maart weer over de problemen wordt gesproken. ,,Als er dan nog niks gebeurt, leggen we het station 24 uur plat.''
Bron: Algemeen Dagblad, papieren versie