door OVE Nieuwsdienst » Di 22 Jan 2013 12:32
22 januari 2013
Het nieuwe treinbeveiligingsysteem PLC Interlocking is goedgekeurd voor het Nederlandse spoor. ProRail besloot daartoe na een uitgebreide testfase op het spooremplacement Santpoort Noord.
Het is voor het eerst dat een dergelijk open systeem op de spoormarkt wordt gebracht. Spoorbedrijven kunnen zelf systeemaanpassingen maken en onderhoud uitvoeren. Daardoor kan de veiligheid op het spoor tegen lagere kosten worden gerealiseerd.
ProRail was al enige tijd op zoek naar een nieuw type beveiligingssysteem omdat de komende tien jaar zo’n vijftien procent van de Nederlandse treinbeveiligingssystemen moet worden vervangen. Op dit moment is nog tachtig procent van het Nederlandse spoor met de conventionele relaisbeveiliging uitgerust.
Eisen
Blaauboer: “De huidige relaisbeveiliging heeft beperkingen. Zo geeft het systeem niet automatisch aan wat er vervangen moet worden. Daardoor zijn onderhoudsmonteurs langer bezig met het vinden van een defect. PLC Interlocking geeft precies aan welk onderdeel aan vervanging toe is, waardoor een monteur sneller kan handelen.”
Movares benaderde ProRail zelf met Eurolocking. De bedrijven hebben het systeem daarna samen verder ontwikkeld voor de Nederlandse markt onder de naam PLC Interlocking. PLC’s (programmable logic controllers) worden in de procesindustrie veel voor veiligheidsfuncties gebruikt bijvoorbeeld bij boorplatformen, in kerncentrales en in de auto-industrie.