door OVE Nieuwsdienst » Za 30 Mrt 2013 13:28
30 maart 2013
De provincie Overijssel heeft een quickscan laten doen naar de elektrificatie en verdubbeling van het spoor tussen Zwolle en Wierden. De elektrificatie is volgens de provincie aantrekkelijk, verdubbeling van het spoor wordt vooruit geschoven. Men wil eerst een vervoerder vinden voor de exploitatie van de treindienst om in overleg te kijken naar de mogelijkheden van de spoorlijn in de toekomst.
Ook is er gekeken of er tussen Enschede en Zwolle naast stoptreinen ook Intercity's kunnen gaan rijden, die eventueel doorgetrokken kunnen worden naar Amsterdam. Uit het onderzoek blijkt dat de treinen zeker tussen Enschede en Zwolle kunnen rijden, implementatie naar Amsterdam zal een stuk moeilijker zijn. Dat houdt echter niet tegen om met Intercity's tussen Enschede en Zwolle te gaan rijden.
Het invoeren van Intercity's tussen beide plaatsen zou het logische gevolg kunnen zijn van elektrificatie van de spoorlijn Zwolle-Wierden en een verdubbeling van dat spoor. Momenteel is de spoorlijn tussen Zwolle en Enschede enkelsporig tussen Zwolle en Wierden en niet voorzien van een bovenleiding. Vanaf Wierden ligt er dubbelspoor naar Almelo, Hengelo en Enschede, dat ook voorzien is van een bovenleiding, waardoor er daar elektrische treinen kunnen rijden. Door deze combinatie van factoren rijden er tussen Zwolle en Enschede dieseltreinen, die een deel van het traject onder de aanwezige bovenleiding rijden maar daar geen gebruik van kunnen maken. Door het enkelspoor is de frequentie van de treinen bovendien beperkt. Zonder verdubbeling van het spoor kunnen er volgens het onderzoek geen Intercity's rijden tussen Zwolle en Enschede.
Elektrificatie
De provincie Overijssel heeft een kosten-baten-analyse laten doen, waaruit blijkt dat de aanlegkosten van de bovenleiding 49 miljoen euro bedragen. Daardoor worden de exploitatiekosten wel lager (er hoeft geen diesel meer verbruikt te worden) met ongeveer 2 miljoen euro en is er theoretisch een kortere reistijd mogelijk tussen Zwolle en Enschede, met een maximaal verschil van maar liefst 8 minuten.
De elektrificatie is volgens het onderzoek minimaal kostenneutraal. Daardoor vindt de provincie Overijssel de investering een aantrekkelijk project. En ook aantrekkelijker ten opzichte van het alternatief om een hybride trein te laten rijden tussen Zwolle en Enschede, waarbij gebruik gemaakt wordt van een dieselmotor tussen Zwolle en Wierden en tussen Wierden en Enschede gebruik gemaakt wordt van een elektrische motor die gevoed wordt door de daar aanwezige bovenleiding. Vooral het prijskaartje dat aan het onderhoud van een hybride trein hangt (twee systemen die elk hun eigen onderhoud nodig hebben) schrikt daarbij af op de langere termijn.
Verdubbeling
De eventuele verdubbeling van het spoor zou volgens de kosten-baten-analyse rond de 300 miljoen euro gaan kosten. Een besluit hierover wil Overijssel nog niet nemen; ze hanteren het plan om de exploitatie eerst aan te besteden en daarna in overleg te treden met de vervoerder om te kijken naar de eventuele mogelijkheden van het opwaarderen van het spoor, zoals het verdubbelen van de sporen. Door de verdubbeling van het spoor kan de frequentie van de treinen tussen Almelo en Zwolle ook omhoog in de toekomst.
Intercity
De bedachte constructie van een Intercity die tussen Enschede en Zwolle zou kunnen gaan rijden, beperkt zich ook tot die lijn. Doortrekken naar Amsterdam zal enerzijds moeilijk in te passen zijn: de trein komt dan over het Hoofdrailnet van NS te rijden. Als de vervoerder een andere is dan NS, zullen de treinen niet verder mogen rijden dan Zwolle. Anderzijds verwacht de provincie dat een Intercity alleen interessant is tijdens de spitsuren op werkdagen. Daarbuiten zouden de exploitatiekosten te veel stijgen, waardoor het hele plan snel minder interessant wordt.
Aanbesteding exploitatie
De provincie Overijssel reserveert 2,5 miljoen euro voor de planstudie naar de elektrificatie door ProRail. Een eventuele verdubbeling van het spoor is pas na de aanbesteding van de treindienst tussen Zwolle en Enschede bespreekbaar. De aanbesteding van de exploitatie wordt vanwege de plannen die momenteel worden bekeken opgesplitst.
Men wil een tijdelijke aanbesteding of onderhandse gunning van de tijdelijke aanbesteding aan NS gebruiken voor de periode waarin de elektrificatie plaatsvindt. Dat houdt in dat er tussen december 2014 en 2018 (het jaar waarin de elektrificatie afgerond moet zijn) mogelijk nog dieseltreinen van NS op de lijn blijven rijden.
In 2018 moet dan de daadwerkelijke aanbesteding van kracht worden, zodra de elektrificatie is afgerond.
Zodra de provincie Overijssel besluit over te gaan tot overname van de voorgestelde plannen in april 2013, zal de aanbesteding van de exploitatie meteen beginnen.
Planning
De planning voor de komende jaren ziet er als volgt uit:
2013: Voorstel tot overname van Provinciale Staten tot het uitvoeren van de planstudie elektrificatie. Meteen daarna wordt gestart met de gunning en van de tijdelijke exploitatieconcessie tot 2018.
2014: De planstudie van ProRail tot elektrificatie moet klaar zijn, waarna er een investeringsvoorstel gedaan moet worden. Beginnen met aanbesteden van de elektrische periode, na 2018.
2015: Begin van de tijdelijke exploitatieconcessie tot 2018 (start met ingang van dienstregeling 2015, in december 2014).
2018: Elektrificatie van de lijn moet klaar zijn, waarna de elektrische exploitatieperiode meteen begint.
Kamperlijn
Als er op de lijn tussen Kampen en Zwolle, die momenteel ongeëlektrifceerd is, ook besloten wordt tot elektrificatie en daar ook een treindienst blijft rijden (in plaats van de voorgenomen tramdienst), wil de provincie Overijssel de beide lijnen gezamenlijk aanbesteden, zodat daar één vervoerder de treindienst uit kan voeren.
Het overnemen van de eigen nieuwsberichten van OV-Ervaringen.nl is toegestaan, met bronvermelding en deeplink.