door OVE Nieuwsdienst » Di 12 Feb 2013 13:28
12 februari 2013
ProRail lijkt weinig te voelen voor het plan van spooraannemers VolkerRail en BAM Rail om alle oude onderhoudscontracten in één keer om te zetten naar PGO’s, prestatiegerichte contracten en in ruil daarvoor hun prijzen met 20 procent te laten zakken in vier jaar tijd. Dat zegt financieel directeur Eric Steeghs in een interview met Cobouw.
Steeghs voorziet problemen met de Mededingingswet als spooraannemers gezamenlijk prijsafspraken maken. Ook vraagt hij zich af wat ProRail dan aanmoet met Asset Rail. Strukton Rail heeft eerder in Cobouw al aangegeven wel iets te voelen voor het plan van VolkerRail en BAM Rail.
Kostenstijging
Hoewel het onderzoek naar de nieuwe manier van aanbesteden van ProRail nog loopt, laten Steeghs en zijn collega Bart Smolders, directeur assetmanagement, aan de krant weten dat de PGO-contracten geleid hebben tot meer innovatie en kwaliteitsverbetering op het spoor. Ook was het nodig om de enorme kostenstijgingen het hoofd te kunnen bieden. Volgens Smolders stegen de kosten voor kleinschalig onderhoud tussen 1994 en 2012 in het oude regime van ruim 100 miljoen euro naar 269 miljoen euro.