door OVE Nieuwsdienst » Do 15 Nov 2012 12:55
15 november 2012
Het spoorwegnet in Nederland moet worden opgedeeld in onafhankelijke corridors waardoor treinen niet langer last hebben van verstoringen van andere lijnen.
De dienstregeling wordt zo minder gehinderd door ongevallen, winterse omstandigheden of sein- en wisselstoringen. Dat schrijven Strukton Rail en Movares in een langetermijnvisie voor het spoor die zij samen hebben opgesteld. Zij pleiten ervoor om de spoorvisie landelijk voor lange tijd vast te stellen, zodat niet bij iedere regering andere accenten worden gelegd.Directeur Diederik Schonebaum van Strukton Rail: “In de afgelopen jaren heeft een aantal grote verstoringen op het Nederlandse spoor plaatsgevonden die zich als een olievlek over Nederland verspreidden. Het spoor is kwetsbaarder geworden doordat het door de jaren heen erg complex is geworden. Om dit op te lossen moet het spoorwegnet eenvoudiger worden gemaakt.”
Onafhankelijke corridors
Deze vereenvoudiging van het spoorwegnet kan volgens de bedenkers van de visie worden gerealiseerd door het netwerk op te delen in onafhankelijke corridors voor intercity’s en internationale treinen (zie figuur hierboven) en onafhankelijke regionale netwerken voor stoptreinen en het goederenverkeer.
De goederentreinen gaan via de regionale netwerken naar de eigen corridors, zoals de Betuweroute. Schonebaum: “De goederentreinen moeten deels over de regionale netwerken rijden, omdat zij langzamer rijden dan intercitytreinen. Belangrijk is daarbij weldat de goederentreinen op netwerken aangesloten zijn met knooppunten waar ze worden samengesteld zoals de havens en industriegebieden.” Het traject tussen Amsterdam en Utrecht voldoet met twee intercitysporen en twee regionale / goederensporen al aan het model van Strukton Rail en Movares.