door OVE Nieuwsdienst » Wo 03 Apr 2013 12:36
3 april 2013
De punctualiteit is in 2012 op een hoog niveau gebleven, het goederenvervoer rijdt meer op tijd, storingen worden sneller verholpen, er waren minder koperdiefstallen en het aantal ongevallen op en rond het spoor neemt af.
Dit blijkt uit het jaarverslag 2012 van spoorbeheerder ProRail. De directie van ProRail kijkt terug op een jaar met twee gezichten: de operationele en financiële prestaties zijn op orde. Maar tegelijkertijd had het treinongeval in Amsterdam heel veel impact en hadden reizigers vooral begin 2012 nog veel last van de wintereffecten op het spoor.
Hoge punctualiteit, storingen sneller verholpen
In 2012 is een punctualiteit van 88,5% (aankomstpunctualiteit op basis van 3 minuten op het hoofdrailnet) gerealiseerd. Deze punctualiteit ligt lager dan de historisch hoge punctualiteit in 2011 (89,6%), maar ruim boven de streefwaarde van 87%. De regionale vervoerders laten opnieuw een hoge gemiddelde punctualiteit zien van 92,4%.
Na een sterke groei van de reizigerspunctualiteit in de afgelopen jaren stijgt ook de punctualiteit van het goederenvervoer. De gemiddelde aankomstpunctualiteit in 2012 van het goederenvervoer was 81,4% (2011:77,7%). Er is veel aandacht vanuit ProRail om het goederenvervoer nog meer op tijd te laten rijden door bijvoorbeeld goederentreinen zo min mogelijk onverwacht te laten stoppen en zoveel mogelijk te laten doorstromen. Ook de verschuiving van het gemengde spoornet naar de Betuweroute zet door: inmiddels rijden er meer goederentreinen over de Betuweroute dan over het gemengde spoornet.
Het verhelpen van storingen op het spoor gaat steeds sneller. In 2012 is de storingshersteltijd afgenomen met 14%. Vooral in de onderhoudsgebieden waar met aannemers nieuwe contracten (PGO) zijn afgesloten worden storingen sneller opgelost. ProRail stelt zich tot doel om eind 2015 een punctueler spoor te hebben met minder uitval. Dit willen we realiseren door onder meer het verkorten van de storingshersteltijd, sneller herstel van het treinverkeer na een verstoring en het voorkomen van uitloop van werkzaamheden.
Honderden seinen kregen extra beveiliging
Veiligheid op het spoor gaat boven alles met als ultieme doel nul vermijdbare ongevallen. ProRail neemt samen met de gehele spoorbranche maatregelen om het aantal gemiste rode seinen nog verder terug te dringen. Naar aanleiding van het ongeval in Amsterdam is in december 2012 een aanvullend maatregelenpakket gepresenteerd.
Zo wordt in de planning zoveel mogelijk voorkomen dat treinen elkaar moeten passeren over hetzelfde spoor en wordt er voldoende tijd gepland tussen deze kruisende treinen. Daarnaast worden zowel in treinen als op de verkeersleidingsposten alarmeringssystemen geïnstalleerd die waarschuwen als een trein een rood sein nadert.
Ook werd het veiligheidssysteem (ATBvv) in 2012 verder uitgebreid. Het aantal seinen met ATBvv werd vergroot van 1270 naar 1700. De komende periode wil ProRail daar nog eens 500 tot 800 seinen aan toevoegen. Een verdubbeling in korte tijd. ProRail wil dit aantal verder uitbreiden zolang het nieuwe beveiligingssysteem ERTMS nog niet beschikbaar is. Ook al is het aantal keren dat een trein door een rood sein rijdt in de afgelopen jaren sterk afgenomen van 240 (in 2008) naar 155 (in 2012), ProRail blijft ernaar streven om het aantal treinen dat door een rood sein rijdt, terug te brengen tot minder dan 100.