door Mikos » Di 11 Dec 2012 14:47
Het onderzoeksrapport, naar aanleiding van de botsing op 21 april 2012 tussen twee treinen van NS tussen Amsterdam Centraal en Amsterdam Sloterdijk, van de Onderzoeksraad is vandaag gepubliceerd. Het verkorte rapport staat (PDF-Alert!). Het volledige, 166-pagina's tellende rapport staat (PDF-Alert!).
De aanbevelingen van de Onderzoeksraad zijn daarnaast (wederom PDF-Alert!) in een apart document terug te vinden.
De machinist van de Sprinter is door een rood sein gereden, omdat zij (en niet hij, zoals in het rapport staat) werd afgeleid door het afwijkende sluitsein van een andere trein. De situatie kon voorkomen vanwege werkzaamheden aan het spoor, waardoor er tussen Amsterdam Centraal en Amsterdam Sloterdijk tijdelijk over één spoor gereden moest worden in twee richtingen. De ATB grijpt niet in bij een Stop Tonend Sein passage (STS) als er minder dan 40 kilometer per uur wordt gereden, zoals in dit geval. De aanbevelingen wijzen dan ook sterk op het invoeren van ATB-VV, waarbij ook onder de 40 kilometer per uur ingegrepen kan worden en de toekomstige invoering van ERTMS.