door OVE Nieuwsdienst » Ma 18 Feb 2013 13:32
18 februari 2013
Londen. De stad van rode bussen, zwarte taxi's en... de ondergrondse. Als eerste stad ter wereld besloot Londen in de 19e eeuw om onder de grond een spoor aan te leggen om zo de grote verkeersproblemen van de Britse hoofdstad op te lossen. Een experiment dat pas decennia later op andere plekken navolging vond. Verplaatsen in een metropool is zonder de metro inmiddels ondenkbaar, zeker tijdens een weekendje Londen. Toeristen en Londenaren, arm en rijk, jong en oud: niemand kan meer zonder de 'Tube'.
'Mind the gap': het is een kreet die onophoudelijk door de Londense metrostations schalt. Het moet ervoor zorgen dat onoplettende passagiers niet tussen de trein en het perron belanden. De bochtige stations, vooral onder het middeleeuwse gedeelte van de stad waar de spoorlijnen het oude stratenplan volgen, maken soms bijna olympische bewegingen noodzakelijk om veilig uit een trein te stappen. Londenaren nemen dat graag voor lief, zonder de metro zou niemand zich anders door de stad aan de Theems kunnen bewegen.
Het is 9 januari 1863, even na het middaguur wordt geschiedenis geschreven als vanuit station Paddington een stoomlocomotief in beweging komt. Een groep gedistingeerde heren met bolhoed legt als eerste ter wereld een ondergrondse treinreis af die ze 5,6 kilometer verder naar station Farringdon brengt. Na tien jaar werkzaamheden wordt de 5,6 kilometer lange 'Metropolitan Railway' in gebruik genomen: 's werelds eerste metro. De belangstelling was massaal: voor de stations stonden de eerste dagen gigantische rijen om het wereldwonder der moderne techniek te aanschouwen.