Veiligheid op het spoor

Alle nieuwsberichten en bijbehorende discussies over het Openbaar Vervoer in binnen- en buitenland.

Veiligheid op het spoor

Berichtdoor OVE Nieuwsdienst » Do 12 Jul 2012 22:48

Trein minder vaak door rood sein

12 juli 2012

DEN HAAG - Het komt steeds minder vaak voor dat een trein in Nederland door een rood sein rijdt. Dat blijkt uit cijfers van de Inspectie leefomgeving en transport (ILT).

In de tweede helft van de jaren '90 steeg het aantal passages van een rood sein van 159 naar 283. In de jaren daarna bleef dat aantal onverminderd hoog, tot aan 2006. Toen werd een daling ingezet van 287 in 2006 tot 155 in 2011. Dat is in verhouding 42 procent minder. De Inspectie leefomgeving en transport concludeert dat vooral de uitbreiding van de automatische treinbeïnvloeding (ATB) daaraan heeft bijgedragen. Door een verbetering aan dat systeem is het mogelijk een trein automatisch te laten stoppen wanneer een rood sein dat opdraagt.

Lees hier verder...
Gebruikers-avatar
OVE Nieuwsdienst
 
Berichten: 3178
Geregistreerd: Za 28 Apr 2012 16:37

Share On:

Share on Facebook Facebook Share on Twitter Twitter

Re: Veiligheid op het spoor

Berichtdoor Mikos » Do 12 Jul 2012 22:52

Het rapport STS-passages 2011 is hier (PDF-Alert!) te lezen. 135 pagina's waarin de analyse wordt besproken van alle incidenten tussen 2007 en 2011, waarbij NS goed weg komt en DB Autozug en Connexxion het slechtst. De meeste incidenten gebeuren rondom Utrecht Overvecht, Rotterdam CS, Schiphol, Venlo, Nijmegen, Dordrecht, Boxtel, Almelo, Almere Oostvaarders en Olst.
Gebruikers-avatar
Mikos
Medewerker NS / Beheerder
Medewerker NS / Beheerder
 
Berichten: 800
Geregistreerd: Wo 25 Apr 2012 23:31

Re: Veiligheid op het spoor

Berichtdoor OVE Nieuwsdienst » Wo 25 Jul 2012 10:46

Afname STS-passages door betere selectie machinisten

25 juli 2012

De afname van het aantal rood sein passages is voor een deel te danken aan een beter selectiebeleid van machinisten. Dat stellen personenvervoerders Veolia Transport en Connexxion.

Uit een rapport van de Inspectie Leefomgeving en Transport blijkt dat het aantal personentreinen dat door een rood sein is gereden, flink is afgenomen. 

Het totaal aantal passage stoptonend sein, afgekort STS-passage, daalde van 275 in 2007 naar 155 in 2011. Connexxion had acht STS-passages in 2007 en een in 2011. Woordvoerder Henri Beltman van Connexxion: “Dat wij in 2011 nog slechts een keer door rood zijn gereden, heeft alles te maken met ons selectie- en aannamebeleid van machinisten. Daar staat of valt de veiligheid mee.”

Lees hier verder...
Gebruikers-avatar
OVE Nieuwsdienst
 
Berichten: 3178
Geregistreerd: Za 28 Apr 2012 16:37

Re: Veiligheid op het spoor

Berichtdoor OVE Nieuwsdienst » Vr 19 Okt 2012 12:00

Spoor Zwijndrecht-Dordrecht wordt veiliger

19 oktober 2012

ProRail gaat samen met de Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid de kans op calamiteiten op het spoortraject Zwijndrecht-Dordrecht verkleinen.

Er komt een groot aantal veiligheidsvoorzieningen op en rond het spoor. Dat heeft de gemeente Dordrecht vrijdag laten weten. ProRail en de gemeenten Zwijndrecht en Dordrecht hebben een overeenkomst getekend waarin de afspraken zijn gemaakt. De extra veiligheidsmaatregelen hebben allemaal betrekking op het vervoer van gevaarlijke stoffen over dit spoortraject. Dat kende een aantal knelpunten in de veiligheid voor omwonenden.

Lees hier verder...
Gebruikers-avatar
OVE Nieuwsdienst
 
Berichten: 3178
Geregistreerd: Za 28 Apr 2012 16:37

Re: Veiligheid op het spoor

Berichtdoor OVE Nieuwsdienst » Do 15 Nov 2012 14:52

Treinen negeren vaker rood

15 november 2012

Machinisten van treinen rijden nog steeds te vaak door een rood licht.

Tot eind oktober zijn 140 treinen door rood gereden. Dat zijn er meer dan een jaar geleden rond deze tijd. Uiteindelijk reden in 2011 156 treinen door rood licht. Dat blijkt uit cijfers van de inspectie van Leefomgeving en Transport, waar RTV Rijnmond de hand op heeft weten te leggen. Na treinongelukken in Barendrecht in 2009 en begin dit jaar in Amsterdam zou het oude beveiligingssysteem worden aangepast, maar dat is nog niet overal gebeurd.

Lees hier verder...
Gebruikers-avatar
OVE Nieuwsdienst
 
Berichten: 3178
Geregistreerd: Za 28 Apr 2012 16:37

Re: Veiligheid op het spoor

Berichtdoor OVE Nieuwsdienst » Di 08 Jan 2013 11:12

Bijna-ramp met trein na negeren rood sein

8 januari 2013

Doordat een machinist die onbekend was met de route bij Zwolle een rood sein negeerde, kon een treinramp ternauwernood worden voorkomen.

De Telegraaf meldt dinsdag dat het incident zich eind vorig jaar voordeed op het drukke knooppunt Zwolle-Herfte. De machinist, die voor Arriva werkte, schrijft over het bijna-ongeluk op een spoorblog. Volgens Arriva-directeur Anne Hettinga is de man op staande voet ontslagen.

Lees hier verder...
Gebruikers-avatar
OVE Nieuwsdienst
 
Berichten: 3178
Geregistreerd: Za 28 Apr 2012 16:37

Re: Veiligheid op het spoor

Berichtdoor Edwin » Di 08 Jan 2013 11:15

Tsja, het is ook niet echt een briljante zet om het verhaal uitgebreid op het Fok! forum neer te gaan zetten natuurlijk.
Gebruikers-avatar
Edwin
Medewerker NS
Medewerker NS
 
Berichten: 143
Geregistreerd: Vr 04 Mei 2012 01:09

Re: Veiligheid op het spoor

Berichtdoor Mikos » Di 08 Jan 2013 11:17

Ah, het is dan toch nog in de media terecht gekomen. Volgens Hettinga is de betreffende bestuurder op staande voet ontslagen... Jaja. Het heeft erg lang geduurd voor dit de pers heeft bereikt, als er bij NS iets gebeurd, staat het vanmiddag nog overal op het internet.

Deze chauffeur van Arriva heeft overigens openlijk op het internet (FOK!) verteld wat hem is overkomen. Ik kan je vertellen: Dat is niet slim. Zo meldde hij dat hij het baanvak nog niet heel goed kende (ondanks de 7 slagen die ze aan 'wegkennis' krijgen), verwachtte dat het sein voor Herfte (vanaf Dalfsen) verderop zou staan (wat ik me niet voor kan stellen, want dan zou het sein voorbij Herfte zelf moeten staan) én dat hij een ATB-rijder is. Als je de weg niet kent, moet je er niet gaan rijden. En als je alles op de ATB gaat doen, dan kun je er op wachten dat het een keer fout gaat. In dit geval midden in de ochtendspits met een volle trein een stoptonend sein passeren. Een STS is natuurlijk nooit goed, maar midden in de ochtendspits op een belangrijk knelpunt waar op dat moment nog twee andere treinen rijden maakt het wel een tandje gevaarlijker.

Gelukkig is het allemaal goed afgelopen.
Gebruikers-avatar
Mikos
Medewerker NS / Beheerder
Medewerker NS / Beheerder
 
Berichten: 800
Geregistreerd: Wo 25 Apr 2012 23:31

Re: Veiligheid op het spoor

Berichtdoor Edwin » Di 08 Jan 2013 11:30

Sterker nog, hij gaf aan een ATB-NG rijder te zijn en niet zo goed met ATB-EG overweg te kunnen.
Vertaling: Hij ging ervan uit dat de trein zichzelf wel zou stilzetten als hij niet genoeg remde.
Gebruikers-avatar
Edwin
Medewerker NS
Medewerker NS
 
Berichten: 143
Geregistreerd: Vr 04 Mei 2012 01:09

Re: Veiligheid op het spoor

Berichtdoor Denman83 » Di 08 Jan 2013 13:39

De reden dat ie ontslag heeft gehad is naar mijn weten omdat ie al eerder een STS gepasseerd is in het verleden in het noorden des lands. En wat ik daar weer van gehoord heb ik dat ze juist geinstrueerd zijn om op de ATB te rijden ipv de seinen.
To finish first, first you have to finish.
Gebruikers-avatar
Denman83
Medewerker NS
Medewerker NS
 
Berichten: 201
Geregistreerd: Wo 23 Mei 2012 09:20
Woonplaats: Dronten

Re: Veiligheid op het spoor

Berichtdoor ziggyziggyziggy » Di 08 Jan 2013 15:16

Hij heeft inderdaad al eens eerder een STS gehad. Over het hoe en wat laat ik me niet uit op het openbare deel van dit forum.

Over het op de bel rijden weet ik weinig vanaf als niet-machinist.
Gebruikers-avatar
ziggyziggyziggy
Medewerker ProRail
Medewerker ProRail
 
Berichten: 182
Geregistreerd: Zo 06 Mei 2012 05:20

Re: Veiligheid op het spoor

Berichtdoor graaf35 » Di 08 Jan 2013 23:35

Als je enkel op de ATB bellen rijdt ben je levensgevaarlijk bezig.
Vakmanschap is zonder ATB net zo veilig rijden als met ;)
Dat betekent dus dat je rijdt op de seinen. De ATB is nog steeds een hulpmiddel. Geen leidraad.
Deze machinist is absoluut niet slim geweest om zij verhaal (ook nog eens in deze bewoordingen) openbaar te maken.
En op staande voet is de man ook niet ontslagen, want hij wist dagen daarna nog niet wat er gebeuren ging.
Organist in de Lichtbron in Lelystad
Machinist te Lelystad
Tevens forumbeheerder van (vernieuwde)"De NS-koffiekamer"
Gebruikers-avatar
graaf35
Medewerker NS
Medewerker NS
 
Berichten: 139
Geregistreerd: Ma 07 Mei 2012 22:55
Woonplaats: Lelystad

Re: Veiligheid op het spoor

Berichtdoor OVE Nieuwsdienst » Wo 09 Jan 2013 18:25

Vakbond: Arriva moet machinist beter opleiden

9 januari 2013

EMMEN/ZWOLLE – De veiligheid op het spoor op het traject Emmen-Zwolle laat te wensen over. Volgens de Vakbond voor Rijdend Personeel (VVMC) zet vervoerder Arriva, die eind vorig jaar de concessie overnam van de NS, onervaren machinisten in, juist op een baanvak dat erg intensief wordt bereden. Dat zei Wim Eilert van de bond woensdag.

Aanleiding is een bijna-ongeluk eind vorig jaar bij Zwolle tussen een trein van Arriva en de NS. De machinist van Arriva zou door een rood sein zijn gereden.

Volgens de VVMC stuurt Arriva machinisten het spoor op na een opleiding van 60 dagen. Die zijn dan nog te onervaren en kennen niet elk traject goed, aldus Eilert. „Je moet je afvragen of die 60 dagen voldoende is, zeker als iemand wordt ingezet op een druk baanvak.” Zwolle-Emmen is een druk traject, omdat het deels samenvalt met de lijn Groningen-Zwolle.

Lees hier verder...
Gebruikers-avatar
OVE Nieuwsdienst
 
Berichten: 3178
Geregistreerd: Za 28 Apr 2012 16:37

Re: Veiligheid op het spoor

Berichtdoor OVE Nieuwsdienst » Wo 09 Jan 2013 18:27

Bijna-ongeluk Zwolle baart FNV Spoor veel zorgen

9 januari 2013

ZWOLLE - Het ging goed bij Zwolle, de klap na het passeren van een rood sein kwam niet.

Toch baart het incident Roel Berghuis van FNV Spoor zorgen: veiligheid en concurrentie op het spoor gaan niet samen, "er moet keihard geld worden verdiend", schreef hij recentelijk nog in het Financieel Dagblad. "Het moet goedkoper dan de concurrent het doet." Net als bij de post is er dan bij arbeidsvoorwaarden veel te halen. "Dat kan ook zijn in opleiding en bijscholing." De achterban van FNV is beducht voor een terugval in veiligheid dankzij alle nieuwe concurrentie. "De NS leidt bijvoorbeeld mensen op in een simulator, daar leren ze bijvoorbeeld hoe ze stations moeten benaderen, Arriva doet dat niet."

Lees hier verder...
Gebruikers-avatar
OVE Nieuwsdienst
 
Berichten: 3178
Geregistreerd: Za 28 Apr 2012 16:37

Re: Veiligheid op het spoor

Berichtdoor OVE Nieuwsdienst » Ma 14 Jan 2013 14:12

Kamer wil opheldering over hogere snelheden op het spoor

14 januari 2013

De Tweede Kamer wil opheldering van staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu de aanrijsnelheden van treinen.

Een groep bezorgde machinisten trok vandaag aan de bel in de Volkskrant. NS en ProRail zijn van plan de aanrijsnelheden bij stations te verhogen van 40 naar 80 kilometer per uur. 'De vraag is niet of, maar wanneer we een nieuw treinongeluk hebben', zegt één van de machinisten.

VVD-Kamerlid Betty de Boer schrok toen zij vanmorgen het stuk in de krant las. Ze heeft reeds Kamervragen aangevraagd. Ze vindt het 'hoogst curieus' dat de machinisten de media zoeken om hun zorgen te uiten. 'Je zal maar vanochtend met je krant op schoot in de trein zitten. Dit is niet goed voor het vertrouwen van de reiziger in de NS.' De Boer wil dan ook weten van de staatssecretaris wat er schort aan de interne communicatie bij NS en ProRail. 'Waarom worden zulke zorgen niet geuit in onderling overleg?'

De Boer leerde via de krant dat de NS de treinen harder wil laten rijden. 'Klopt het verhaal van de machinisten? En als het klopt, kan dat überhaupt? Is het wel veilig? Wat is er veranderd dat treinen nu wel harder zouden kunnen rijden?'

Veiligheid gaat boven alles, meent de VVD'er. Ja, ook als het geld kost, maar het is volgens haar nog de vraag of er extra geld nodig is. 'Er is geld. Er wordt ook 50 miljoen uitgegeven aan veiligheidssysteem ATB-vv.' De Boer wil van de staatssecretaris weten of een versnelde invoer van het Europese veiligheidssysteem ERTMS mogelijk is. Volgens de huidige plannen duurt het tot 2030 voordat ERTMS in heel Nederland is ingevoerd.

Lees hier verder...
Gebruikers-avatar
OVE Nieuwsdienst
 
Berichten: 3178
Geregistreerd: Za 28 Apr 2012 16:37

Re: Veiligheid op het spoor

Berichtdoor OVE Nieuwsdienst » Ma 14 Jan 2013 14:16

Machinisten: plan NS-ProRail is levensgevaarlijk

14 januari 2013

Machinisten noemen de plannen van de spoordirecties om de snelheden bij stations te verhogen levensgevaarlijk. Vakbond FNV Spoor vreest noodlottige gevolgen als zich met hogere snelheden een botsing voordoet.

Dit zegt vakbondsbestuurder Roel Berghuis op gezag van een groep bezorgde machinisten. Nu naderen treinen de meeste stations nog met maximaal 40 kilometer per uur. Bij Arnhem is de snelheid verhoogd tot 80 kilometer per uur, bij Utrecht en Eindhoven werden de aanrijdsnelheden al eerder opgevoerd tot 60 kilometer.

De onrust onder de machinisten is aangewakkerd door het verslag van de Onderzoeksraad voor Veiligheid naar de treinbotsing in april 2012 in Amsterdam. De raad hekelt in het verslag de gebrekkige veiligheidscultuur bij zowel de NS als ProRail en de inspectie. De spoorbedrijven verzuimden na eerdere treinbotsingen aanbevelingen van de veiligheidsraad uit te voeren; de inspectie greep niet in.

Lees hier verder...
Gebruikers-avatar
OVE Nieuwsdienst
 
Berichten: 3178
Geregistreerd: Za 28 Apr 2012 16:37

Re: Veiligheid op het spoor

Berichtdoor Edwin » Ma 14 Jan 2013 14:19

De FNV is volgens mij nu aan het zeuren óm het zeuren.
We hebben in Nederland al langer meerdere stations waar je met een hoge snelheid binnen kunt komen als het sein reeds veilig staat.
Sorry, ik zie het probleem niet....
Gebruikers-avatar
Edwin
Medewerker NS
Medewerker NS
 
Berichten: 143
Geregistreerd: Vr 04 Mei 2012 01:09

Re: Veiligheid op het spoor

Berichtdoor OVE Nieuwsdienst » Ma 14 Jan 2013 16:13

ProRail en NS: angst van machinisten onnodig

14 januari 2013

De angst van machinisten over het verhogen van de aanrijsnelneid van treinen bij stations is onnodig. Dat zeggen ProRail en de NS naar aanleiding van bezorgde reacties van machinisten.

Machinisten verklaarden maandag in de Volkskrant dat ze de plannen van de spoorbedrijven om de snelheden bij stations te verhogen levensgevaarlijk vinden. Een machinist stelt dat er wordt ingezet om steeds meer treinen met minder vertraging te laten rijden, maar dat er geen controle is op de veiligheid.

Lees hier verder...
Gebruikers-avatar
OVE Nieuwsdienst
 
Berichten: 3178
Geregistreerd: Za 28 Apr 2012 16:37

Re: Veiligheid op het spoor

Berichtdoor graaf35 » Ma 14 Jan 2013 16:51

Het artikel in de volkskrant slaat echt als een frikadel op een drumstel.
Misschien moet de bond eens een echte enquete houden voor ze gaan piepen.

Want ik vind het de grootst mogelijke onzin.
Bij Lelystad kom ik op mijn gemakkie met 140 aanpiepen als ik veilig door heb.

Bij Almere Oostvaarders is het ook al niet anders.

En nu gaan we opeens heel moeilijk doen. Want stel dat.
Als we alles op basis van STEL DAT gaan doen. blijf ik vanaf nu thuis.
Want Stel dat de hemel naar beneden pleurt. Hebben we allemaal blauwe hoedjes op.
Organist in de Lichtbron in Lelystad
Machinist te Lelystad
Tevens forumbeheerder van (vernieuwde)"De NS-koffiekamer"
Gebruikers-avatar
graaf35
Medewerker NS
Medewerker NS
 
Berichten: 139
Geregistreerd: Ma 07 Mei 2012 22:55
Woonplaats: Lelystad

Re: Veiligheid op het spoor

Berichtdoor Fabian318 » Ma 14 Jan 2013 23:38

In een station als Wolfsburg Hbf rijden de treinen zelfs met 200 km/h door en volgens mij is er nog niets gebeurd daardoor.
Gebruikers-avatar
Fabian318
Medewerker DB
Medewerker DB
 
Berichten: 74
Geregistreerd: Do 27 Sep 2012 21:54
Woonplaats: Münster (Westf.)

Volgende

Terug naar Het Laatste Nieuws

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

cron
lobed-depth
lobed-depth
lobed-depth
lobed-depth