Kamer wil opheldering over hogere snelheden op het spoor14 januari 2013
De Tweede Kamer wil opheldering van staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu de aanrijsnelheden van treinen. Een groep bezorgde machinisten trok vandaag aan de bel in de Volkskrant. NS en ProRail zijn van plan de aanrijsnelheden bij stations te verhogen van 40 naar 80 kilometer per uur. 'De vraag is niet of, maar wanneer we een nieuw treinongeluk hebben', zegt één van de machinisten.
VVD-Kamerlid Betty de Boer schrok toen zij vanmorgen het stuk in de krant las. Ze heeft reeds Kamervragen aangevraagd. Ze vindt het 'hoogst curieus' dat de machinisten de media zoeken om hun zorgen te uiten. 'Je zal maar vanochtend met je krant op schoot in de trein zitten. Dit is niet goed voor het vertrouwen van de reiziger in de NS.' De Boer wil dan ook weten van de staatssecretaris wat er schort aan de interne communicatie bij NS en ProRail. 'Waarom worden zulke zorgen niet geuit in onderling overleg?'
De Boer leerde via de krant dat de NS de treinen harder wil laten rijden. 'Klopt het verhaal van de machinisten? En als het klopt, kan dat überhaupt? Is het wel veilig? Wat is er veranderd dat treinen nu wel harder zouden kunnen rijden?'
Veiligheid gaat boven alles, meent de VVD'er. Ja, ook als het geld kost, maar het is volgens haar nog de vraag of er extra geld nodig is. 'Er is geld. Er wordt ook 50 miljoen uitgegeven aan veiligheidssysteem ATB-vv.' De Boer wil van de staatssecretaris weten of een versnelde invoer van het Europese veiligheidssysteem ERTMS mogelijk is. Volgens de huidige plannen duurt het tot 2030 voordat ERTMS in heel Nederland is ingevoerd.
Lees hier verder...