door OVE Nieuwsdienst » Di 18 Jun 2013 12:25
18 juni 2013
Minister Dijsselbloem (financiën) kan dan wel roepen dat 'het over en uit is met de Fyratreinen', fabrikant AnsaldoBreda heeft nooit een officiële afbestelling ontvangen.
In een kort geding, volgende week vrijdag voor de rechtbank in Utrecht, eist de Italiaanse bouwer van de hogesnelheidstreinen dat de Nederlandse Spoorwegen (NS) zich tot nader order aan het contract houden.
Volgens de advocaten Hans de Savornin Lohman en Stijn van Thiel, die de belangen van de Napolitanen behartigen, is negen jaar lang intensief contact geweest tijdens het bouwen. Er zijn tussentijdse aanpassingen geweest waar de NS elke keer hun toestemming voor hebben gegeven. Regelmatig is een projectteam van de NS in de fabriek geweest. De Italianen zijn hoogst verontwaardigd dat de NS-top nu de handen van de treinen aftrekt en dat ze dat via de media moeten vernemen.
Een NS-woordvoerder kan niet bevestigen of de opzegging van het contract de deur uit is. "Wij zeggen alleen dat we hebben geconstateerd dat het niet verantwoord is om de treinen ooit in te zetten. Onze juridische experts kijken nu hoe het verder moet." De NS hebben tot nu toe 120 miljoen euro voor 9 treinen betaald. De NS hebben zestien treinen besteld, de Belgische spoorwegen NMBS drie. De Belgen hebben wel een afbestelling verstuurd en de 37 miljoen euro aanbetaling teruggeëist. Vandaag komen alle hoofdrolspelers in de Fyra-affaire naar de Tweede Kamer om vragen te beantwoorden, onder wie topman Maurizio Manfellotto van AnsaldoBreda.