door OVE Nieuwsdienst » Ma 03 Jun 2013 10:14
3 juni 2013
Waarom besloot de NS ooit de Fyra te kopen? NRC Handelsblad en de Vlaamse krant De Standaard onderzochten het Fyra-debacle en maakten eind januari, toen de Fyra van het spoor werd gehaald, een reconstructie (die hieronder is terug te lezen).
Conclusie: de NS is nooit van plan geweest om echte hogesnelheidstreinen te kopen. "220 kilometer per uur was voldoende."
Nederlandse parlementariërs nemen liever de auto. NS-baas Bert Meerstadt gaat maandag wel met de trein naar Brussel: niet in een van zijn witte Fyra’s, maar in een bordeauxrode Franse Thalys.
De Fyra naar Brussel heeft slechts anderhalve maand gereden. Vorige week besloten NS en de Belgische Spoorwegen om de V250-treinen van de Italiaanse firma AnsaldoBreda van het spoor te halen. Door ijsvorming was er een groot stuk bodemplaat van de trein gevallen, na eerdere problemen met de deuren, de aandrijving, de remmen. Parlementariërs uit België en Nederland eisen maandag in Brussel opheldering tijdens een zeldzame gezamenlijke hoorzitting.
Afgelopen week werd de NS bedolven onder de kritiek. Want waarom was er gekozen voor een ‘inferieure’ trein van een onervaren fabrikant? Waarom had NS niet gewoon de Franse TGV of Duitse ICE’s gekocht?
Het antwoord op de tweede vraag is eenvoudig: NS heeft nooit om TGV’s of ICE’s gevraagd. Het materieel op het nieuwe hogesnelheidstraject tussen Amsterdam, Rotterdam en Brussel hoefde niet harder te kunnen rijden dan 220 kilometer per uur. De producenten, zo blijkt uit een vertrouwelijke notitie, boden daarom geen echte hsl-treinen aan, maar opgevoerde, conventionele intercity’s. Tot AnsaldoBreda ineens een nieuw voorstel uit de hoge hoed toverde: een trein die wél hard kon, maar bijna niets extra kostte.