Nieuw spoorbeveiligingssysteem ERTMS

Alle nieuwsberichten en bijbehorende discussies over het Openbaar Vervoer in binnen- en buitenland.

Nieuw spoorbeveiligingssysteem ERTMS

Berichtdoor OVE Nieuwsdienst » Vr 08 Jun 2012 15:57

Schultz kiest voor ERTMS

8 juni 2012

Minister Schultz heeft besloten dat het Nederlandse spoorwegnet voorzien moet worden van het Europese beveiligingssysteem ERTMS.

De commissie Kuiken heeft onderzoek gedaan naar het onderhoud en de innovatie van het Nederlandse spoor en dit geadviseerd. Minister Schultz heeft besloten ERTMS in te voeren als beveiligingssysteem, onder de voorwaarden dat het systeem stabiel is en de reiziger zo min mogelijk hinder ondervindt van de uitrol van het systeem.

Tot op heden is ATB (Automatische Trein Beïnvloeding) in Nederland in gebruik, dat verschillende voor- en nadelen heeft. Zo werkt alleen de vernieuwde versie ook onder de 40 kilometer per uur, de originele versie van de ATB werkt daaronder niet. Op korte termijn kiest de minister ervoor om extra te investeren in ATBvv om op korte termijn in de veiligheid te kunnen investeren.

De uitrol van ERTMS (European Rail Traffic Management System) is een langetermijnproject en de inschatting is nu dat de volledige uitrol van het Europese beveiligingssysteem minstens tien jaar in beslag zal gaan nemen. Het grote voordeel van het nieuwe systeem is dat het spoor niet alleen veiliger wordt, maar er ook met hogere snelheden gereden kan worden op het spoor.

De keus van de minister is een investering in de toekomst van het spoor, omdat het ATB-systeem niet veel verder meer uit te breiden valt en het systeem snelheden hoger dan 160 kilometer per uur niet aankan.

Het overnemen van de eigen nieuwsberichten van OV-Ervaringen.nl is alleen toegestaan met bronvermelding.
Gebruikers-avatar
OVE Nieuwsdienst
 
Berichten: 3178
Geregistreerd: Za 28 Apr 2012 16:37

Share On:

Share on Facebook Facebook Share on Twitter Twitter

Re: Nieuw spoorbeveiligingssysteem ERTMS

Berichtdoor OVE Nieuwsdienst » Ma 11 Jun 2012 10:36

Spoorsector: duur veiligheidssysteem is nog niet heilig

11 juni 2012

Minister kiest voor duur beveiligingssysteem voor spoor, terwijl sector nog vragen heeft.

In de spoorsector heerst terughoudendheid over het besluit van verkeersminister Melanie Schultz van Haegen om het Europese beveiligingssysteem ERTMS in Nederland aan te leggen. Insiders juichen de keuze toe om te investeren in meer veiligheid, maar betwijfelen of ERTMS op drukke trajecten net zo goed werkt als nu op de hogesnelheidslijn.

“Ik raad de minister aan eerst nog goed onderzoek te doen voor je over zo’n grote investering besluit”, reageert Roel Berghuis van vakbond FNV Spoor. “Het is een nieuw systeem, dat we moeten testen en verbeteren”, erkent NS-woordvoeder Eric Trinthamer. “Over tien jaar voeren we het misschien wel niet in, maar een geüpdate versie.”

Lees hier verder...
Gebruikers-avatar
OVE Nieuwsdienst
 
Berichten: 3178
Geregistreerd: Za 28 Apr 2012 16:37

Re: Nieuw spoorbeveiligingssysteem ERTMS

Berichtdoor Jorick » Di 12 Jun 2012 15:01

Het is ook weer je reinste flauwekul wat er in de politiek geroepen wordt.

"We kunnen makkelijker naar het buitenland rijden met de trein!"
"We kunnen hogere snelheden behalen op het spoor!"
"We kunnen meer treinen laten rijden want er kan dichter op elkaar gereden worden!"

Ja, behalve dan dat:

- In het buitenland 1500V nergens wordt toegepast en zodra je ook maar een meter over de grens bent er een ander beveiligingssyteem werkt (wat geen ERTMS is...)
- Totdat elk stukje spoor is voorzien van ERTMS, wordt er 'dubbel' gereden: seinbeelden blijven nog steeds gelden. De blokafstanden worden niet vergroot, dus de snelheid is nog steeds afhankelijk van de opvolgstand van seinen.
- Dat dichter op elkaar rijden gaat dus niet, zolang er nog steeds lichtseinen actief zijn.

Laatst gesproken met een ERTMS expert en die vertelde mij dat de lichtseinen op het traject Utrecht - Amsterdam nooit uitgeschakeld zullen worden, en het sein 228 nooit getoond zal worden.

Kortom: we zijn weer verzekerd van een hoop ellende de komende jaren. :haha:
Gebruikers-avatar
Jorick
Medewerker NS / Beheerder
Medewerker NS / Beheerder
 
Berichten: 142
Geregistreerd: Wo 25 Apr 2012 23:26
Woonplaats: Utrecht

Re: Nieuw spoorbeveiligingssysteem ERTMS

Berichtdoor OVE Nieuwsdienst » Wo 13 Jun 2012 10:41

'Treinreiziger juist gediend met ERMTS'

13 juni 2012

Veiligheidssysteem ERTMS lijkt goedkoper dan gesteld, en kan zelfs reiziger geld opleveren.

Invoering van het Europese spoorbeveiligingssysteem ERTMS levert de treinreiziger vermoedelijk meer op dan verbeterde veiligheid alleen. Omdat het volledig computergestuurde systeem treinen sneller en dichter achter elkaar kan laten rijden, moet concurrentie op het hoofdnet eindelijk mogelijk zijn. Dit kan goedkopere treinkaartjes opleveren. Daarbij lijkt ERTMS zowel op korte als lange termijn helemaal niet zo prijzig als wordt aangenomen.

ERTMS, dat zelf treinen aanstuurt en seinen overbodig maakt, blijkt zich op de drukke Betuweroute reeds te hebben bewezen. Dat laten de op de lijn rijdende goederenvervoerders desgevraagd weten aan Metro. “Het systeem is volledig betrouwbaar”, oordeelt Jelle Rebbers van DB Schenker. “ERTMS is inmiddels zó ver ontwikkeld dat je de laatste versie robuust kunt noemen”, vindt Johan ter Poorten van koepelorganisatie Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV).

Lees hier verder...
Gebruikers-avatar
OVE Nieuwsdienst
 
Berichten: 3178
Geregistreerd: Za 28 Apr 2012 16:37

ERTMS

Berichtdoor OVE Nieuwsdienst » Za 25 Aug 2012 13:09

Vereenvoudigde invoering ERTMS

25 augustus 2012

Nu minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu heeft besloten dat het hele Nederlandse spoornet over tien jaar uitgerust moet zijn met het Europese beveiligingssysteem ERTMS, rijst de vraag: met welke variant?

Met level 1 (nu op het deel van de Betuweroute bij de Rotterdamse haven) zit je nog steeds met seinen, level 2 (HSL, Betuweroute, Hanzelijn en Amsterdam-Utrecht) biedt ook weinig meerwaarde of vergt een flinke investering en level 3 is volgens een woordvoerder van Arcadis nog niet veilig. Het ingenieursbureau stelt daarom een optie voor die functies van level 2 en 3 combineert, voor het gemak even level 2+ genoemd.

Lees hier verder...
Gebruikers-avatar
OVE Nieuwsdienst
 
Berichten: 3178
Geregistreerd: Za 28 Apr 2012 16:37

Re: Nieuw spoorbeveiligingssysteem ERTMS

Berichtdoor OVE Nieuwsdienst » Ma 17 Dec 2012 18:56

Invoering ERTMS verloopt te traag

17 december 2012

De Onderzoeksraad voor Veiligheid uit kritiek op de slepende procedures rond de invoering van het treinbeveiligingssysteem ERTMS.

Dat staat in het rapport dat is verschenen naar aanleiding van de treinbotsing tussen een sprinter en een intercity op 21 april van dit jaar bij station Amsterdam Centraal. De botsing had voorkomen kunnen worden als het sein dat is genegeerd door de machinist van de sprinter, was voorzien van ATB-VV (automatische treinbeïnvloeding verbeterde Versie).

Dit systeem is echter niet faalveilig: als er een defect zit in hetzij de apparatuur aan boord van de trein hetzij de apparatuur in de spoorbaan, dan kan de trein gewoon door een rood sein rijden zonder dat er een ingreep plaatsvindt.

Lees hier verder...
Gebruikers-avatar
OVE Nieuwsdienst
 
Berichten: 3178
Geregistreerd: Za 28 Apr 2012 16:37

Re: Nieuw spoorbeveiligingssysteem ERTMS

Berichtdoor OVE Nieuwsdienst » Do 16 Mei 2013 11:15

Nog dit jaar begint proef met ERTMS

16 mei 2013

In september beginnen de Nederlandse Spoorwegen (NS), goederenvervoerders, onderhoudsbedrijven en ProRail aan een proef waarbij het nieuwe spoorbeveiligingssysteem ERTMS in werking zal worden gesteld.

Tussen Utrecht en Amsterdam zal op het viersporige baanvak naast het gewone seinenstelsel het nieuwe beveiligingssysteem ERTMS in werking worden gebruikt. Dual signalling, zoals het gebruik van twee systemen naast elkaar heet, is bedoeld om te kijken hoe en of de systemen naast elkaar werken. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu heeft vorig jaar besloten dat ERTMS binnen tien jaar ingevoerd moet zijn.

ERTMS
ERTMS staat voor European Rail Traffic Management System en moet het huidige beveiligingssysteem ATB (Automatische Trein Beïnvloeding) gaan vervangen. Met de invoer van ERTMS is het mogelijk om in de toekomst met hogere snelheden op het Nederlandse spoor te gaan rijden. Met het huidige ATB-systeem kan er niet harder gereden worden dan 160 door technische beperkingen aan het systeem. ERTMS is daarnaast bedoeld als Europees beveiligingssysteem, zodat internationale treinen gemakkelijker door verschillende landen kunnen rijden, beperkingen door bovenleidingspanningen daargelaten.

Proef
De proef met het gebruik van ERTMS naast het huidige ATB-systeem begint in september. Dan zal begonnen worden met ritten zonder reizigers tussen Amsterdam en Utrecht, gereden met SLT-materieel. Vanaf oktober moeten er dan ritten met SLT gereden gaan worden op hetzelfde traject met reizigers, terwijl er gebruik gemaakt wordt van zowel ATB als ERTMS.

Om de proef uit te kunnen voeren, leidt NS momenteel een aantal machinisten speciaal op om ook onder ERTMS te kunnen rijden. De proef is bedoeld om te zien of ERTMS naast ATB is in te voeren. Daarnaast zullen er metingen en ervaringen worden opgedaan met het systeem ERTMS, dat volgens het ministerie de toekomst is.

Het overnemen van de eigen nieuwsberichten van OV-Ervaringen.nl is toegestaan, met bronvermelding en deeplink.
Gebruikers-avatar
OVE Nieuwsdienst
 
Berichten: 3178
Geregistreerd: Za 28 Apr 2012 16:37

Re: Nieuw spoorbeveiligingssysteem ERTMS

Berichtdoor OVE Nieuwsdienst » Ma 20 Jan 2014 11:12

Nieuw spoorsysteem dreigt Fyra-achtig fiasco te worden

20 januari 2014

De ontwikkeling van een nieuw veiligheidssysteem voor het spoor dreigt volgens betrokken experts op een fiasco uit te lopen, onder meer door een conflict tussen de NS en ProRail. Gevreesd wordt voor een nieuw debacle van Fyra-achtige proporties.

Bij een proef met het systeem doen zich technische problemen voor. Bovendien is het ministerie van Infrastructuur tot nu toe veel te optimistisch over de kosten. Dit blijkt uit gesprekken met betrokkenen en documenten in het bezit van de Volkskrant. Het ministerie van Infrastructuur is op de hoogte van de problemen, maar bij een vertrouwelijke briefing van de Tweede Kamer zijn ze vorige week niet aan bod gekomen. De experts van het proefbedrijf mogen hun zorgen niet overbrengen aan het parlement: hun is een spreekverbod opgelegd.

Het ministerie van Infrastructuur werkt samen met de spoorsector aan de introductie van het nieuwe Europese veiligheidssysteem ERTMS. Op papier heeft het systeem grote voordelen. Het maakt seinen langs het spoor overbodig: die worden op een beeldscherm in de cabine aan de machinist getoond. Als een machinist een sein dreigt te negeren, remt de trein automatisch af.

Lees hier verder...
Gebruikers-avatar
OVE Nieuwsdienst
 
Berichten: 3178
Geregistreerd: Za 28 Apr 2012 16:37

Re: Nieuw spoorbeveiligingssysteem ERTMS

Berichtdoor Mikos » Ma 20 Jan 2014 11:13

Lees hier (PDF-document) een tussentijds rapport over de pilot ERTMS Amsterdam-Utrecht, die niet heel vloeiend loopt.
Gebruikers-avatar
Mikos
Medewerker NS / Beheerder
Medewerker NS / Beheerder
 
Berichten: 800
Geregistreerd: Wo 25 Apr 2012 23:31

Re: Nieuw spoorbeveiligingssysteem ERTMS

Berichtdoor OVE Nieuwsdienst » Vr 11 Apr 2014 16:41

Installatie ERTMS alleen op drukke spoortrajecten

11 april 2014

Het Europese beveiligingssysteem ERTMS wordt alleen op de drukst bereden spoortrajecten ingevoerd. Dat heeft staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu vrijdag bekendgemaakt.

Afbeelding

Het kabinet wil dat het systeem in 2022 in alle treinen is ingebouwd. Vanaf 2030 moeten de drukst bereden spoorlijnen van ERTMS zijn voorzien. Er is besloten om level 2 van ERTMS te installeren, omdat de technologie van deze variant van het beveiligingssysteem in diverse andere landen in Europa al is getest. Level 2 maakt het mogelijk om de huidige capaciteit van het spoor beter te benutten. Met ERTMS hebben treinen speciale apparatuur aan boord die automatisch communiceert met het spoor en de verkeersleiding. Zo ziet de machinist op zijn scherm hoe hard hij op een bepaald traject mag rijden. Ook grijpt ERTMS in door de snelheid van een trein aan te passen of deze tot stilstand te brengen. Voorwaarde is dat zowel de trein als het spoor zijn uitgerust met ERTMS.

Lees hier verder...
Gebruikers-avatar
OVE Nieuwsdienst
 
Berichten: 3178
Geregistreerd: Za 28 Apr 2012 16:37

Re: Nieuw spoorbeveiligingssysteem ERTMS

Berichtdoor OVE Nieuwsdienst » Di 15 Apr 2014 10:22

Switchen op spoor tussen beveiliging is reden tot zorgen

15 april 2014

Risico’s bij twee beveiligingssystemen op het spoor, ook de kosten lopen op.

In de spoorwereld wordt gevreesd dat de halve aanleg van het moderne spoorbeveiligingssysteem ERTMS het Nederlandse spoor niet veiliger, maar juist onveiliger maakt. Spoorpersoneel eist van staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur duidelijkheid over het toekomstperspectief waarbij machinisten straks op diverse trajecten met twee totaal verschillende beveiligingssystemen moeten werken. Een dergelijke situatie leidde in juli vorig jaar bij het Spaanse Santiago de Compostella tot een ontsporing van een hogesnelheidstrein, waarbij 79 doden vielen.

In de toekomst zou de machinist van de intercity van Amsterdam naar Den Helder bij Alkmaar moeten overschakelen van het computergestuurde en seinloze ERTMS naar het oude ATB-VV. Bij dit laatste systeem wordt weer gewerkt mét seinen, die op zicht moeten worden waargenomen. “Het blijft mensenwerk, maar het switchen tussen twee systemen vraagt nogal wat van een machinist”, waarschuwt Wim Eilert van de vakbond voor rijdend personeel VVMC.

Lees hier verder...
Gebruikers-avatar
OVE Nieuwsdienst
 
Berichten: 3178
Geregistreerd: Za 28 Apr 2012 16:37

Re: Nieuw spoorbeveiligingssysteem ERTMS

Berichtdoor Inflatable » Wo 16 Apr 2014 00:28

Wat een sensatie en bangmakerij journalistiek weer zeg.. Wat wil men nou precies hiermee bereiken?!? En daarmee doel ik dus vooral op het erbij halen van het ongeluk in Spanje wat dus *helemaal niks* met de situatie van dual signalering (ATB en ERTMS naast elkaar op hetzelfde baanvak) bij ons te maken heeft.. Nogal ongepast als je het mij vraagt.. Dat er zorgen zijn prima, maar zorg dan in ieder geval wel dat je weet waar je over praat en ga geen onzin uitkramen..

Ik ben het er trouwens wel mee eens dat men uiteindelijk van de dual signalering af moet willen en alleen op ERTMS over moet (level 1 en 2) op de baanvakken waar men het aanlegt (nu alleen nog Utrecht-Amsterdam en de Hanzelijn).. Maar dus niet omdat ik "bang" ben voor ongelukken zoals in Spanje, maar gewoon omdat het beter is om 1 beveiligingsysteem te hebben op een baanvak ipv 2 met afwijkende regelgeving.. En inderdaad omdat het onzin is om 2 systemen naast elkaar te blijven gebruiken (ook qua kosten etc).. Wat er over blijft is het switchen (transities maken) tussen ATB en ERTMS van het ene naar het andere baanvak.. Maar ook dat is geen probleem, men doet dat b.v. op en af de HSL en Betuwelijn ook al jaren..
Gebruikers-avatar
Inflatable
Medewerker NS
Medewerker NS
 
Berichten: 59
Geregistreerd: Za 30 Jun 2012 06:34


Terug naar Het Laatste Nieuws

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

cron
lobed-depth
lobed-depth
lobed-depth
lobed-depth