Pagina 3 van 4

Re: Korte berichten goederenverkeer

BerichtGeplaatst: Do 21 Feb 2013 12:22
door OVE Nieuwsdienst
Beheer goederenspoor naar ProRail: spoorsector boos

21 februari 2013

In een nieuwe verdeling van taken voor het railgoederenvervoer gaat het integrale beheer van het spoornetwerk naar ProRail, terwijl Keyrail de functie van 'ketenregisseur' krijgt.

Tot de taken van Keyrail behoren onder meer het bundelen van de capaciteitsaanvragen van de vervoerders en het in afstemming met ProRail sluiten van toegangsovereenkomsten, evenals het beprijzen van goederenpaden.

Dat staat althans in een voorstel van ProRail en Keyrail aan de staatssecretaris van I&M, Wilma Mansveld. De nieuwe ordening zou 1 januari 2014 in moeten gaan. De staatssecretaris is positief over het voorstel, schrijft zij dinsdag in een brief aan de Tweede Kamer.

Dat geldt niet voor de belangenbehartiger van de goederenvervoerders, Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV). Een ongewenste situatie waarin vervoerders te maken hebben met twee organistaies voor het goederenvervoer, blijft voortbestaan, is de kritiek. 'Wat nu voorligt is een moeizaam compromis met twee infrastructuurbeheerders, die met opgesplitste verantwoordelijkheden en bijbehorende problemen, de goederenvervoerders gaan bedienen', zegt directeur Ad Toet van KNV.

Lees hier verder...

Re: Korte berichten goederenverkeer

BerichtGeplaatst: Za 23 Feb 2013 12:31
door OVE Nieuwsdienst
Locomotief botst op lege wagons

23 februari 2013

ROTTERDAM - Op een rangeerterrein bij de Rotterdamse Waalhaven is vrijdagavond een locomotief op vier stilstaande wagons gereden.

De machinist is daarbij gewond geraakt. Hij is met gebroken ribben naar een ziekenhuis gebracht. Dat maakte de spoorwegpolitie bekend. Hulpdiensten rukten met veel materieel uit naar het rangeerterrein voor goederentreinen langs de Albert Plesmanweg.

Lees hier verder...

Re: Korte berichten goederenverkeer

BerichtGeplaatst: Za 02 Mrt 2013 13:48
door OVE Nieuwsdienst
Treinbotsing Maasvlakte menselijke fout

2 maart 2013

DEN HAAG - De frontale botsing tussen twee goederentreinen op 13 april op de Maasvlakte is veroorzaakt door een menselijke fout.

De treindienstleider had per ongeluk op hetzelfde spoor twee treinen toegelaten die in tegengestelde richting reden. Dat stelt de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) in een rapport dat vrijdag is gepubliceerd. De fout kon gebeuren doordat het veiligheidssysteem van spoorbeheerder ProRail tekortschoot. Inmiddels heeft ProRail de situatie op de goederenspoorlijn verbeterd.

In het industrie- en havengebied werden wissels lokaal bediend en was het netwerk niet overal voorzien van seinen. Dit jaar stapt ProRail over naar het centrale beveiligingssysteem. „Hiermee heeft de spoorbeheerder adequaat gereageerd op de geconstateerde overtreding”, aldus de inspectie.

Lees hier verder...

Re: Korte berichten goederenverkeer

BerichtGeplaatst: Za 02 Mrt 2013 13:50
door Mikos
Het Onderzoeksrapport van het ILT 'Botsing van twee goederentreinen op de Maasvlakte' is hier (PDF, 1.3 MB) te lezen.

Re: Korte berichten goederenverkeer

BerichtGeplaatst: Di 26 Mrt 2013 11:47
door OVE Nieuwsdienst
Dura Vermeer mag sporen Maasvlakte verdubbelen

26 maart 2013

De spoorinfrastructuurtak van Dura Vermeer heeft de opdracht gewonnen voor de verdubbeling van het spoor op de westelijke Maasvlakte.

Met de opdracht van Prorail is een bedrag van veertig miljoen euro gemoeid, meldt het bouwbedrijf maandag. Het aantal sporen moet met achttien worden uitgebreid tot 36.

Lees hier verder...

Re: Korte berichten goederenverkeer

BerichtGeplaatst: Do 28 Mrt 2013 13:01
door OVE Nieuwsdienst
'Reken ProRail af op groei goederenvervoer'

28 maart 2013

ProRail moet gebonden worden aan doelstellingen om het goederenvervoer per spoor in Nederland te laten groeien.

Dat vindt KNV, de belangenorganisatie van de railgoederenvervoerders. Dinsdag spreekt de Tweede Kamer over de Lange Termijn Spooragenda van staatssecretaris Mansveld en de rol van ProRail en Keyrail daarin.

'De Lange Termijn Spooragenda noemt de groeiambities voor het spoorgoederenvervoer. Geef ProRail als infrastructuurmanager de opdracht om de daarvoor benodigde hoeveelheid spoorcapaciteit te verkopen. Zo’n belangrijke doelstelling verdient het om te worden vastgelegd in een Key Performance Indicator', is de boodschap van KNV aan de Kamer.

Lees hier verder...

Re: Korte berichten goederenverkeer

BerichtGeplaatst: Wo 10 Apr 2013 11:27
door OVE Nieuwsdienst
'Spooktrein' mag weer rijden

10 april 2013

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft de beperkingen aan het gebruik van twee typen goederenlocomotieven in het Keyrailgebied grotendeels opgeheven.

Branchevereniging KNV, die zich daar sterk voor had gemaakt, is blij met het besluit en spreekt ‘van een mooi staaltje van goede samenwerking tussen Infrastructuurmanagers en vervoerders’.
Probleem met de twee locomotieven, de G1206 en de G2000 (foto) van de Duitse fabrikant Vossloh, dat ze niet altijd werden opgemerkt door detectiesystemen, waaronder het Jade-systeem. In de wandelgangen werd daarom gesproken van spooktreinen, die gevaarlijke situaties met de kans op botsingen konden veroorzaken. Die hebben zich overigens niet voorgedaan.

Lees hier verder...

Re: Korte berichten goederenverkeer

BerichtGeplaatst: Ma 22 Apr 2013 11:19
door OVE Nieuwsdienst
Actiedreiging DB Schenker Rail

22 april 2013

FNV Bondgenoten dreigt met acties bij DB Schenker Rail Nederland, veruit de grootste spoorvervoerder van Nederland, omdat de onderhandelingen over een nieuwe cao zijn vastgelopen.

De bond heeft het bedrijf, waar 700 mensen onder de cao vallen, tot vanmiddag 14.00 uur gegeven om met een beter bod te komen. DB Schenker biedt een loonsverhoging van 2% voor een tweejarige cao en een verbetering van de werkroosters. De groep zegt ondanks ‘beperkte financiële mogelijkheden’ te willen blijven investeren ‘in de toekomst van het bedrijf, kwaliteit van de dienstverlening en de ontwikkeling van haar medewerkers op het gebied van veiligheid, vakmanschap en duurzame inzetbaarheid’.

Lees hier verder...

Re: Korte berichten goederenverkeer

BerichtGeplaatst: Di 23 Apr 2013 11:24
door OVE Nieuwsdienst
48-uurs staking DB Schenker Rail

23 april 2013

Onder de machinisten van DB Schenker Rail Nederland is gisteravond een staking uitgebroken. Die begon in de regio Rotterdam-Kijfhoek en breidt zich volgens FNV Bondgenoten snel uit.

Volgens Jacqueline Lohle van FNV gaat het om een 48-uurs actie, die in elk geval tot dinsdagavond duurt. Woordvoerder Jelle Rebbers van DB Schenker bevestigt dat het vervoer van en naar de Rotterdamse haven grotendeels stilligt. ‘Tien jaar geleden zou dit een zware klap voor Rotterdam geweest zijn. Maar klanten hebben de afgelopen jaren aan risicospreiding gedaan, zodat de schade nu vooral bij ons neerdwarrelt’.

Volgens Lohle hebben ook de machinisten met standplaats Sloe (Zeeuws-Vlaandere) het werk stilgelegd en gaat Amsterdam-West ‘er vanavond uit’ en volgt morgenochtend DSM in het Limburgse Sittard-Geleen. ‘Dan ligt het vervoer van DB Schenker grotendeels plat, in elk geval op de plekken waar het grote geld verdiend wordt’.

Inzet van de acties is een nieuwe cao. De stakers eisen een werkgelegenheidsgarantie tot 2020, maar dat is voor DB Schenker onbespreekbaar. De spoorvervoerder, het voormalige NS Cargo, wil niet verder gaan dan de intentieverklaring om gedwongen ontslagen voor de looptijd van de cao te vermijden.

Lees hier verder...

Re: Korte berichten goederenverkeer

BerichtGeplaatst: Di 30 Apr 2013 11:04
door OVE Nieuwsdienst
Acties DB Schenker Rail voorbij

30 april 2013

De stakingsacties bij DB Schenker Rail zijn voorbij.

Het bedrijf en de bonden hebben afgelopen weekend een akkoord bereikt over een nieuwe cao. Woordvoerder Jelle Rebbers verwacht dat de vertragingen die de afgelopen week ontstonden snel weggewerkt kunnen worden.

FNV Bondgenoten heeft zijn eis voor een werkgelegenheidsgarantie tot 2020 ingeslikt en genoegen genomen met een inspanningsverplichting om gedwongen ontslagen gedurende de looptijd van de cao, van een jaar, te vermijden. Onder de cao vallen ongeveer 700 werknemers, van wie 350 machinisten.

Lees hier verder...

Re: Korte berichten goederenverkeer

BerichtGeplaatst: Ma 06 Mei 2013 09:05
door OVE Nieuwsdienst
Gemeenten willen alternatieve route giftreinen

6 mei 2013

Er moet een apart spoor komen voor treinen die chemische stoffen vervoeren. Daarvoor pleiten de gemeenten Dordrecht en Zwijndrecht maandag in het AD naar aanleiding van het treinongeluk in het Belgische Wetteren.

De bewuste trein vertrok vrijdagavond uit Zwijndrecht en reed vervolgens via Dordrecht richting België. De gemeenten hebben het idee dat ze aan een ramp zijn ontsnapt en willen uit angst voor rampen dat dergelijke 'giftreinen' in de toekomst niet meer door dichtbebouwd gebied rijden.

Lees hier verder...

Re: Korte berichten goederenverkeer

BerichtGeplaatst: Ma 13 Mei 2013 07:29
door OVE Nieuwsdienst
Gasmasker voor iedere bewoner Hardinxveld

13 mei 2013

Iedere bewoner van de Zuid-Hollandse gemeente Hardinxveld-Giessendam zou een gasmasker moeten krijgen. Dat zegt bewonersorganisatie Stichting Aanpak Overlast Betuweroute maandag in het AD.

De stichting vindt maskers noodzaak nu giftreinen na de ramp in Wetteren mogelijk langs het dorp zullen worden geleid. Burgemeesters van onder meer Dordrecht en Zwijndrecht, waar de treinen nu doorheen rijden, vinden 'hun' gebieden te drukbevolkt en laten de treinen liever over de Betuweroute rijden. Een meerderheid van de Tweede Kamer is het daar mee eens.

Lees hier verder...

Re: Korte berichten goederenverkeer

BerichtGeplaatst: Ma 13 Mei 2013 07:32
door Jorick
Weer een mooi voorbeeld van paniek-politiek: "We zijn het er mee eens! Treinen moeten via de Betuweroute!"

En dan gaan de treinen zeker via Maastricht België in? Of eerst een rondje sight-seeing Duitsland? Wat een geklets in de ruimte toch allemaal...

Verstuurd van mijn Galaxy Nexus met Tapatalk

Re: Korte berichten goederenverkeer

BerichtGeplaatst: Do 16 Mei 2013 11:51
door OVE Nieuwsdienst
ProRail: extra controles na bijna-ongeluk

16 mei 2013

GRONINGEN - ProRail belooft beterschap na het bijna treinongeluk in maart vorig jaar.

Toen werd een ongeluk met een trein met gevaarlijke stoffen nabij station Europapark net voorkomen.

In antwoord op een brief van de gemeente antwoordt ProRail dat er gekeken wordt naar mogelijkheden om de gemeente aanvullend, naast de nornmale kanalen, te informeren. De directe oorzaak van het incident was dat de informatie in het systeem van de 'rijweginstelling' van de treindienstleiding niet correspondeerde met de feitelijke situatie van het emplacement. Dit kon gebeuren doordat bij de aanpassing van het emplacement - zoals nodig door aanleg van het nieuwe station - gebruik is gemaakt van een niet-correcte ontwerptekening en ook na de aanleg er geen opleveringscontrole heeft plaatsgehad. Als gevolg hiervan werd een trein met gevaarlijke stoffen naar een onjuist spoor geleid. Door tijdig ingrijpen van de machinist kwam de trein tot stilstand zonder een andere trein of objecten te hebben geraakt.

Lees hier verder...

Re: Korte berichten goederenverkeer

BerichtGeplaatst: Di 11 Jun 2013 10:23
door OVE Nieuwsdienst
SBB Cargo rijdt in Nederland

11 juni 2013

De Zwitserse spoorwegmaatschappij SBB gaat rijden in Nederland.

SBB Cargo wil containervervoer aanbieden tussen Rotterdam en Zwitserland. De Duitse dochter van SBB Cargo International heeft onlangs een licentie gekregen om over het Nederlandse spoor te mogen rijden. Voor de rangeertaken heeft SBB een samenwerkingsovereenkomst met Rotterdam Rail Feeding (RRF).

Lees hier verder...

Re: Korte berichten goederenverkeer

BerichtGeplaatst: Do 04 Jul 2013 10:38
door OVE Nieuwsdienst
Deutsche Bahn aast op NMBS Logistics

4 juli 2013

De kans is groot dat goederenvervoer van de Belgische spoorwegen, NMBS Logistics, in handen komt van Deutsche Bahn.

NMBS Groep heeft laten weten dat er exclusieve onderhandelingen worden gevoerd met de Duitsers over een door DB-Schenker geleid partnership. In een gisteravond verspreid persbericht meldt NMBS Groep sinds mei ‘diepgaande gesprekken’ te voeren met verschillende partijen om een samenwerking te kunnen bestendigen tussen NMBS Logistics en een grote Europese spoorwegoperator.

Volgens NMBS Groep biedt samenwerking met DB Schenker de beste perspectieven, maar de groep geeft daar geen motivering bij en weigert elk verder commentaar. Wel zegt de groep dat de besluitvorming ‘transparant en professioneel’ was en ondersteund is door ‘diverse strategische, industriële en juridische adviseurs’.

Lees hier verder...

Re: Korte berichten goederenverkeer

BerichtGeplaatst: Vr 05 Jul 2013 10:13
door OVE Nieuwsdienst
Emmen en Coevorden willen strengere regels voor 'giftreinen'

5 juli 2013

EMMEN - De gemeentes Emmen en Coevorden voelen zich verplicht om het zogenoemde kopmaken van locomotieven aan treinen met giftige vloeistoffen en gassen op de spoorwegemplacementen te verbieden.

Dat bleek donderdag bij de Raad van State. De gemeentes vinden de risico’s te groot en denken dat de brandweer een ramp met deze stoffen, zoals onlangs in België, niet goed genoeg kan aanpakken. Met het kopmaken rijdt een locomotief van de ene naar de andere zijde van de trein om in de tegenovergestelde richting te kunnen rijden. Spoorbeheerder ProRail is niet blij met het kopmaakverbod en stapte donderdag naar de Raad van State.

Lees hier verder...

Re: Korte berichten goederenverkeer

BerichtGeplaatst: Wo 24 Jul 2013 11:06
door OVE Nieuwsdienst
Beloning goederenvervoerders voor inzet stille goederentreinen

24 juli 2013

DEN HAAG - KNV Spoorgoederenvervoer, het ministerie van Infrastructuur en Milieu (IenM) en ProRail starten een proef waarbij goederentreinen die volledig uit stille wagons bestaan, een bijdrage krijgen. DB Schenker is de eerste vervoerder die aan de proef meedoet.

Een stille goederentrein bestaat volledig uit nieuwe (en daarmee) stille wagons of uit oude wagons die zijn omgebouwd met kunststof remblokken. Deze speciale remblokken zorgen ervoor dat het wiel bij het remmen gelijkmatiger slijt en het wiel gladder wordt, waardoor een wagon minder geluid produceert. De geluidsoverlast voor de omgeving neemt daardoor merkbaar af.

Ook is onlangs de bestaande prestatieregeling voor het rijden met omgebouwde oude wagons (met nieuwe remblokken) verbeterd. In de praktijk bleken vervoerders hier vrijwel geen gebruik van te maken omdat de regeling niet voldoende aansloot bij de benodigde investeringen van vervoerders. Zo wordt de tijdsduur waarbinnen de kosten kunnen worden terugverdiend, verlengd van twee naar vier jaar. Ook is een gedeeltelijke vooruitbetaling van de Rijksbijdrage mogelijk waardoor het voor vervoerders financieel aantrekkelijk wordt om de wagens waarmee ze rijden om te bouwen.

Lees hier verder...

Re: Korte berichten goederenverkeer

BerichtGeplaatst: Di 06 Aug 2013 10:16
door OVE Nieuwsdienst
Blikseminslag treft Havenspoorlijn

6 augustus 2013

Het Treinverkeer op de Havenspoorlijn tussen de Maasvlakte het rangeercentrum Kijfhoek/ IJssselmonde ondervindt ernstige hinder van een eerdere blikseminslag.

Volgens DB Schenker Rail is er op dit moment slechts beperkt treinverkeer met diesellocomotieven mogelijk. Het gedeelte Europoort–Maasvlakte is geheel buiten dienst. De verwachting is dat de bovenleidingspanning omstreeks 16.00 uur weer naar behoren functioneert. De blikseminslag en de erop volgende stroomstoring deden zich gisteravond omstreeks 23.00 uur voor tussen het emplacement Waalhaven en Barendrecht Vork.

Lees hier verder...

Re: Korte berichten goederenverkeer

BerichtGeplaatst: Wo 15 Jan 2014 18:38
door OVE Nieuwsdienst
Goederentreinen bij Zutphen gaan weer rijden

15 januari 2013

ZUTPHEN - Er gaan weer goederentreinen rijden op de Twentekanaallijn.

Spoorwegvervoerder DB Schenker gaat met twee tot drie treinen per week tussen Zutphen en Hengelo (Ov.) rijden. Eind vorig jaar besloot ProRail dat er geen goederentreinen meer mochten rijden over de lijn omdat de geluidsoverlast limiet was bereikt. Deze teller begint elk jaar op nul en als er veel (goederen)treinen rijden, loopt deze teller op en kan het dus voorkomen dat de treinen niet het hele jaar door over het traject mogen.

Lees hier verder...