door OVE Nieuwsdienst » Zo 20 Apr 2014 11:28
20 april 2014
Stap voor stap zetten de Nederlandse vervoerders de weg naar de overgang op de OV-Chipkaart voort. Hoe ziet de nabije toekomst er eigenlijk uit?
Al jaren wordt er gewerkt aan de overgang van papieren kaartjes naar de OV-Chipkaart. Daar waar de strippenkaart in het stads- en streekvervoer al helemaal verdwenen is, gaat het papieren treinkaartje er op korte termijn ook bij de treinvervoerders helemaal uit. Ondanks de nodige haken en ogen die er aan vast zitten, gaat Nederland over op één kaart voor het gehele openbaar vervoer: de OV-Chipkaart.
Einde papieren kaartje
De Nederlandse Spoorwegen (NS) verwachten vanaf juli 2014 geen papieren treinkaartjes meer te verkopen. Het papieren kortingskaartje, nu nog te koop voor jaartrajecthouders buiten hun eigen traject en voor reizigers die samen reizen met een houder van een kortingskaart, verdwijnt dan volledig. De Samenreiskorting is al beschikbaar op de OV-Chipkaart. Voor de houders van een jaartrajectkaart, maar ook de houders van de huidige Maandtrajectkaart, introduceert NS vanaf 30 april het Traject Vrij-abonnement. Daarmee kan, in tegenstelling tot de huidige trajectabonnementen, in- en uitgecheckt worden binnen het afgekochte traject, maar ook daarbuiten. Met het verdwijnen van het papieren kaartje, verdwijnt ook het jaar- en maandtrajectabonnement.
Voor reizigers die niet zo vaak met de trein reizen en dus geen abonnement hebben, introduceert NS de eenmalige chipkaart, welke al bestaat in het stads- en streekvervoer. Die zijn te koop bij het loket en de kaartautomaat, waar er een traject op geladen wordt, welke te activeren is door in- en uit te checken.
Internationale reizen
Voor de internationale reizigers is er ook een oplossing gevonden, in de vorm van een barcode op hun ticket. Bij alle rijen met poortjes zal er één poortje, het brede poortje, worden voorzien van een barcodelezer. Door de barcode op het ticket voor de barcodelezer te houden, zal het poortje geopend kunnen worden. Voor reizigers met een ticket dat niet is voorzien van een barcode, zijn bij het controlepersoneel in de trein eenmalig te gebruiken keycards beschikbaar, waarmee de poortjes ook geopend kunnen worden.
Poortjes
Op de stations Almere Centrum, Woerden en Rotterdam Alexander wordt momenteel een proef gehouden met gesloten poortjes tijdens de spitsuren. Het is de bedoeling dat na de zomer op de eerste stations de poortjes de gehele dag afgesloten zullen zijn. In het begin zullen er servicemedewerkers bij de poortjes staan om reizigers hieraan te laten wennen, op termijn verdwijnen de medewerkers bij de poortjes. Uiteindelijk zullen er op 82 stations in Nederland poortjes worden gebruikt voor het in- en uitchecken, ruim 80% van de reizen in Nederland zullen via een station met poortjes gaan.
Naast de OV-Chipkaart en de internationale vervoerbewijzen, blijven ook de goedkope dagkaarten die worden verkocht door bijvoorbeeld Hema, Albert Heijn, Blokker en Kruidvat in omloop. Ook de goedkope dagkaarten zullen voorzien worden van een barcode waarmee de poortjes geopend kunnen worden.
Voor mensen die op het station werken, maar niet per trein reizen, en voor omwonenden die het station gebruiken als passage van de ene kant naar de andere kant, ontwikkelt NS in samenwerking met de diverse gemeenten passagepassen waarmee de poortjes geopend kunnen worden zonder dat er per trein gereisd wordt en zonder dat er een geldig reisrecht met saldo op de kaart hoeft te staan.
Het overnemen van de eigen nieuwsberichten van OV-Ervaringen.nl is toegestaan, met bronvermelding en deeplink.