OV-Chipkaart

Alle nieuwsberichten en bijbehorende discussies over het Openbaar Vervoer in binnen- en buitenland.

Re: OV-Chipkaart

Berichtdoor Jorick » Zo 20 Okt 2013 15:34

Wat ik mij dan meteen afvraag is, welke problemen heb je dan met de OV-Chipkaart? Ik gebruik hem (vooralsnog) incidenteel voor reizen met de bus (inchecken als personeel hoeft nog niet voor treinreizen), maar ik heb er geen problemen mee. Ik ben dan weliswaar een 'basic user', maar toch...
Gebruikers-avatar
Jorick
Medewerker NS / Beheerder
Medewerker NS / Beheerder
 
Berichten: 142
Geregistreerd: Wo 25 Apr 2012 23:26
Woonplaats: Utrecht

Share On:

Share on Facebook Facebook Share on Twitter Twitter

Re: OV-Chipkaart

Berichtdoor -Tristan- » Di 22 Okt 2013 12:07

Jorick schreef:Wat ik mij dan meteen afvraag is, welke problemen heb je dan met de OV-Chipkaart? Ik gebruik hem (vooralsnog) incidenteel voor reizen met de bus (inchecken als personeel hoeft nog niet voor treinreizen), maar ik heb er geen problemen mee. Ik ben dan weliswaar een 'basic user', maar toch...

Het komt nog steeds regelmatig voor dat er een onjuist bedrag wordt afgeschreven van de kaart. Gek genoeg is dat praktisch nooit in het voordeel, maar altijd in het nadeel van de reiziger. Voor restitutie wordt er echt een ontmoedigingsbeleid gevoerd: het duurt onnodig lang voor je je eigen geld teruggestort krijgt of je moet nodeloze, ingewikkelde formulieren invullen (als je ze al überhaupt kan vinden).
Ik reis regelmatig met de bus van en naar mijn werk. Ik reis dan met lijn 195/295 tussen Schoonhoven en Utrecht. Deze lijn wordt gereden door Arriva en Connexxion. Connexxion accepteert, op Altijd Korting na, geen abonnementen op deze lijn, Arriva accepteert wel de eigen abonnementen, maar die zijn alleen bij Arriva te gebruiken en zij rijden de lijn minder vaak dan Connexxion. En als ik Altijd Korting zou gebruiken, ben ik (al mijn privéreizen meegerekend en als ik alle reizen wit reis) op jaarbasis een kleine € 1.000,- duurder uit dan op de manier zoals ik nu reis: bij Arriva wit middels het abonnement Arriva Altijd Vrij en bij Connexxion (als ik te lang op een bus van Arriva moet wachten) zwart. Zelfs als ik in een jaar 25 boetes voor zwart rijden zou krijgen, ben ik nog steeds goedkoper uit dan als ik met Altijd Korting zou reizen.

Met andere woorden: als de ov-chipkaart er niet was geweest, konden de sterabonnementen "oude stijl" niet afgeschaft worden en bestond dit voornoemde probleem niet. Dan bestond alleen het probleem dat er toch regelmatig geld wordt afgeschreven, terwijl je een abonnement hebt.

Ik ben een paar jaar geleden dan ook een site begonnen waarop ik de restitutieformulieren en (gratis) contactgegevens van alle vervoerders bijhoud en de nadelen van de ov-chipkaart bijhoud (gezien uit reizigersperspectief) in kaart breng. De teller hiervan staat momenteel op 46 (!).

Het is dat ik geen rijbewijs en auto tot mijn beschikking heb en daardoor aan het OV gebonden ben, anders had ik het OV allang voorgoed vaarwel gezegd en ik weet zeker dat er meer mensen er zo over denken.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Gebruikers-avatar
-Tristan-
 
Berichten: 10
Geregistreerd: Zo 30 Sep 2012 07:36

Re: OV-Chipkaart

Berichtdoor OVE Nieuwsdienst » Do 07 Nov 2013 18:37

Tussentijds uitchecken voorbij met nieuw OV-betaalsysteem

7 november 2013

Vervoerder Arriva test een nieuw betaalsysteem voor het openbaar vervoer.

Passagiers kunnen daarmee met een smartphone inchecken en hoeven pas achteraf te betalen. Met het nieuwe systeem Touch & Travel kan met een app bij alle vervoerders worden gereisd en kan er met hetzelfde vervoersbewijs worden overgestapt tussen bus, tram, trein en metro.

Uitchecken hoeft pas weer op het eindstation, zonder dat enige tussentijdse handelingen nodig zijn. Betaling vindt achteraf plaats door middel van automatische incasso. Het systeem wordt al sinds 2010 met succes gebruikt in Duitsland.

Lees hier verder...
Gebruikers-avatar
OVE Nieuwsdienst
 
Berichten: 3178
Geregistreerd: Za 28 Apr 2012 16:37

Re: OV-Chipkaart

Berichtdoor OVE Nieuwsdienst » Ma 11 Nov 2013 12:15

OVMiles sparen bij de RET

11 november 2013

RET-reizigers kunnen binnenkort met hun ov-chipkaart sparen voor kortingen op Rotterdamse attracties, zoals Diergaarde Blijdorp, Boymans en de Euromast.

OVMiles heet het spaarprogramma, dat maandag ten doop werd gehouden door RET-directeur Peters en de Rotterdamse wethouder Baljeu. Het idee dateert uit 2011 en komt van het toenmalige GroenLinks-Kamerlid Ineke van Gent. Zij dacht toen vooral aan een spaarsysteem voor NS-reizigers. De RET introduceert het nu als eerste vervoersbedrijf in Nederland.

Lees hier verder...
Gebruikers-avatar
OVE Nieuwsdienst
 
Berichten: 3178
Geregistreerd: Za 28 Apr 2012 16:37

Re: OV-Chipkaart

Berichtdoor OVE Nieuwsdienst » Vr 22 Nov 2013 13:58

Rover wil opheldering van NS over verdwenen kaartautomaten

22 november 2013

Reizigersvereniging Rover wil dat NS opheldering geeft over kaartautomaten op stations die zijn weggehaald.

Doordat er steeds meer kaartautomaten verdwijnen, ontstaan soms lange rijen bij resterende kaartautomaten. Reizigers dreigen hierdoor eerder de trein te missen. Rover constateert dat NS de laatste weken veel kaartautomaten heeft verwijderd. De reizigersvereniging heeft hierover uit heel Nederland meldingen ontvangen. Het betreft onder meer stations Zoetermeer, Delft, Rotterdam Centraal, Deventer, Woerden, Maarn, Nieuwekerk ad IJssel, Den Bosch, Goes, Nijmegen, Boxmeer, Amersfoort Schothorst, Arnhem Velperpoort en Leiden Centraal.

Rover ziet door de verdwenen kaartautomaten de overlast bij reizigers toenemen. Zo ontstaan er langere rijen bij de resterende automaten of moeten reizigers hiervoor omlopen. Hierdoor lopen reizigers weer een grotere kans op het missen van de trein.

Lees hier verder...
Gebruikers-avatar
OVE Nieuwsdienst
 
Berichten: 3178
Geregistreerd: Za 28 Apr 2012 16:37

Re: OV-Chipkaart

Berichtdoor OVE Nieuwsdienst » Za 14 Dec 2013 11:44

Toch één serviceloket voor problemen OV-chipkaart

14 december 2013

Na tegengeluiden van reisorganisatie Connexxion eerder vandaag is er toch besloten om aan één serviceloket te werken waar reizigers kunnen aankloppen met OV-kaart problemen.

Dat hebben de vervoersbedrijven NS, Veolia, Arriva, RET, GVB, Connexxion, Syntus en HTM en de producent van de kaart TLS vandaag afgesproken. Dat gebeurde in overleg met de Consumentenbond, reizigersorganisatie Rover en de ANWB, meldde de Consumentenbond. Voor de zomer van volgend jaar moet daarvoor een plan van uitvoering klaar zijn.

Lees hier verder...
Gebruikers-avatar
OVE Nieuwsdienst
 
Berichten: 3178
Geregistreerd: Za 28 Apr 2012 16:37

Re: OV-Chipkaart

Berichtdoor -Tristan- » Wo 15 Jan 2014 22:22

De slechtste tip voor de ov-chip? Automatisch Opladen!

1. Het kleinste leed, maar wel leed: aanvragen, wijzigen of beëindigen van AO kost iedere keer € 0,01. Deze cent krijg je NIET terug!

2. Beperkte keuzemogelijkheid: je kunt alleen kiezen voor € 10, € 20 of € 50 per keer opladen. Dus als je niet wil dat je kaart vaak opgeladen wordt, maar je vindt € 20 te weinig en € 50 te veel, heb je een probleem.

3. De kaart wordt op de verkeerde momenten opgeladen, namelijk direct als het saldo onder € 0,00 terecht komt, dus vooral NA INCHECKEN in plaats van NA UITCHECKEN. Hierdoor wordt de kaart vaak onnodig opgeladen. Voorbeeld: je hebt € 6,- saldo en gaat een treinreis maken dat € 4,- kost. Kortom: je hebt voldoende saldo voor deze reis. Na inchecken wordt er € 10,- afgeschreven en komt het saldo onder € 0,00. Hierdoor wordt de kaart ONNODIG opgeladen met € 10, want na uitchecken zou het saldo nog € 2,00 zijn als AO er niet was of pas zou opladen bij een saldo onder € 0,00 na uitchecken.

4. Bij verlies of diefstal van de kaart kan een ander op ÚW kosten onbeperkt het hele land doorreizen, zeker als u niet direct door hebt dat u uw kaart kwijt bent. En als u dat wel door hebt en u blokkeert de kaart, duurt het nog ca. 24 uur voordat de kaart definitief geblokkeerd is.

5. Er gaat regelmatig iets mis bij TLS met incasso waardoor zij het geld moeten voorschieten en u gedonder krijgt.

6. Tussen het opladen van de kaart en het afschrijven van uw bankrekening kan tot 15 werkdagen tijd tussen zitten. Hierdoor is niet overzichtelijk wanneer welk bedrag (terecht of onterecht) van uw rekening is afgeschreven. Kansen op fouten is zeer groot. Dus hoezo inzicht in de kosten?

Conclusie: Automatisch Opladen van uw ov-chipkaart? NIET DOEN!
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Gebruikers-avatar
-Tristan-
 
Berichten: 10
Geregistreerd: Zo 30 Sep 2012 07:36

Re: OV-Chipkaart

Berichtdoor OVE Nieuwsdienst » Ma 20 Jan 2014 11:18

NS sluit poortjes op Woerden

20 januari 2014

Op station Woerden stuiten treinreizigers vanaf vandaag op dichte toegangspoortjes van en naar de perrons.

NS begint op het station een lange testperiode waarbij je op werkdagen tijdens de spitsuren met een ov-chipkaart de tourniquets moet openen. De pilot duurt tot 1 augustus. Servicepersoneel opent de poortjes handmatig voor reizigers die nog met een papieren kaartje op de trein stappen. NS benadrukt dat tot vandaag 75 procent van de toegangspoortjes op station Woerden al was gesloten.

De proef in Woerden heeft meerdere doelen, laat een woordvoerder van NS weten. Het bedrijf wil dat klanten in de praktijk het gebruik van gesloten toegangspoortjes ervaren. Verder wil NS alleen ‘betalende klanten’ in de trein. De laatste tijd groeit het geweld tegen treinpersoneel, voornamelijk veroorzaakt door zwartrijders. De gesloten poortjes moeten het veiligheidsgevoel voor zowel treinpersoneel als reizigers vergroten, aldus NS.

Lees hier verder...
Gebruikers-avatar
OVE Nieuwsdienst
 
Berichten: 3178
Geregistreerd: Za 28 Apr 2012 16:37

Re: OV-Chipkaart

Berichtdoor MarkNL » Wo 22 Jan 2014 18:10

Ben benieuwd hoe dit gaat uitpakken op grote stations. De poortjes staan toch als relatief traag te boek...
Gebruikers-avatar
MarkNL
 
Berichten: 30
Geregistreerd: Do 17 Mei 2012 10:20
Woonplaats: Spijkenisse

Re: OV-Chipkaart

Berichtdoor OVE Nieuwsdienst » Di 04 Feb 2014 11:46

Opstand tegen ov-poortjes dreigt

4 februari 2014

In elf gemeentes dreigt een opstand tegen het afsluiten van de stations door de Nederlandse Spoorwegen (NS) met ov-poortjes.

De gemeentes zijn faliekant tegen de oplossing die NS bieden: speciale passagekaartjes om van de ene naar de andere kant van het station te komen. Allemaal kijken ze naar Leiden, waar de wethouder naar de minister is gestapt om de NS tegen te houden. De NS-stations maken in deze steden onderdeel uit van drukke looproutes tussen woonwijken. De spoorwegen willen eind 2014 de papieren kaartjes helemaal afschaffen en stations afsluiten voor niet-reizigers. Na twee jaar overleg is nog geen oplossing gevonden.

Het 'passagekaartje' werkt als volgt: met een ov-chipkaart kan iedereen die niet met de trein wil maar wel door het station moet, uit een automaat een gratis kaartje trekken om de poortjes te openen.

Lees hier verder...
Gebruikers-avatar
OVE Nieuwsdienst
 
Berichten: 3178
Geregistreerd: Za 28 Apr 2012 16:37

Re: OV-Chipkaart

Berichtdoor -Tristan- » Do 06 Mrt 2014 11:29

Kamer: Poortjes op stations moeten openblijven :cheer:

Een Kamermeerderheid wil de ov-poortjes op NS-stations openhouden. De treinstations moeten ook voor niet-reizigers toegankelijk blijven, vinden PvdA en VVD.

"Op een station kun je meer doen dan alleen de trein halen", zegt Duco Hoogland van de PvdA tegen RTL Nieuws. "Als je je oma op de trein wil zetten of van het station wil halen, dan moet je ook gewoon het station op kunnen."

Lees hier verder...
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Gebruikers-avatar
-Tristan-
 
Berichten: 10
Geregistreerd: Zo 30 Sep 2012 07:36

Re: OV-Chipkaart

Berichtdoor OVE Nieuwsdienst » Di 08 Apr 2014 10:21

Business Card van NS belangrijkste inzet voor oplossing chipprobleem blinden

8 april 2014

Morgen cruciaal overleg probleem ov-chipkaart slechtzienden.

De NS-Business Card is de belangrijkste oplossing voor het ov-chipkaartprobleem voor blinden en slechtzienden in het openbaar vervoer. Ombudsman het OV Loket moet dan als centrale helpdesk fungeren. Morgen probeert staatssecretaris Wilma Mansveld tot deze definitieve oplossing te komen in overleg met de diverse ov-bedrijven en vijf belangenorganisaties. Een unaniem gedragen motie in de 2e kamer van Carla Dik-Faber is hierbij een extra steun in de rug van de staatssecretaris. Vrijwel alle vervoerders zijn bereid het 'Reizen op Rekening' als uitkomst te accepteren voor het al lang slepende probleem. Ook de Oogvereniging noemt het een 'mooie oplossing'.

Lees hier verder...
Gebruikers-avatar
OVE Nieuwsdienst
 
Berichten: 3178
Geregistreerd: Za 28 Apr 2012 16:37

Re: OV-Chipkaart

Berichtdoor OVE Nieuwsdienst » Zo 20 Apr 2014 11:28

De volgende stappen van de OV-Chipkaart

20 april 2014

Stap voor stap zetten de Nederlandse vervoerders de weg naar de overgang op de OV-Chipkaart voort. Hoe ziet de nabije toekomst er eigenlijk uit?

Al jaren wordt er gewerkt aan de overgang van papieren kaartjes naar de OV-Chipkaart. Daar waar de strippenkaart in het stads- en streekvervoer al helemaal verdwenen is, gaat het papieren treinkaartje er op korte termijn ook bij de treinvervoerders helemaal uit. Ondanks de nodige haken en ogen die er aan vast zitten, gaat Nederland over op één kaart voor het gehele openbaar vervoer: de OV-Chipkaart.

Einde papieren kaartje
De Nederlandse Spoorwegen (NS) verwachten vanaf juli 2014 geen papieren treinkaartjes meer te verkopen. Het papieren kortingskaartje, nu nog te koop voor jaartrajecthouders buiten hun eigen traject en voor reizigers die samen reizen met een houder van een kortingskaart, verdwijnt dan volledig. De Samenreiskorting is al beschikbaar op de OV-Chipkaart. Voor de houders van een jaartrajectkaart, maar ook de houders van de huidige Maandtrajectkaart, introduceert NS vanaf 30 april het Traject Vrij-abonnement. Daarmee kan, in tegenstelling tot de huidige trajectabonnementen, in- en uitgecheckt worden binnen het afgekochte traject, maar ook daarbuiten. Met het verdwijnen van het papieren kaartje, verdwijnt ook het jaar- en maandtrajectabonnement.

Voor reizigers die niet zo vaak met de trein reizen en dus geen abonnement hebben, introduceert NS de eenmalige chipkaart, welke al bestaat in het stads- en streekvervoer. Die zijn te koop bij het loket en de kaartautomaat, waar er een traject op geladen wordt, welke te activeren is door in- en uit te checken.

Internationale reizen
Voor de internationale reizigers is er ook een oplossing gevonden, in de vorm van een barcode op hun ticket. Bij alle rijen met poortjes zal er één poortje, het brede poortje, worden voorzien van een barcodelezer. Door de barcode op het ticket voor de barcodelezer te houden, zal het poortje geopend kunnen worden. Voor reizigers met een ticket dat niet is voorzien van een barcode, zijn bij het controlepersoneel in de trein eenmalig te gebruiken keycards beschikbaar, waarmee de poortjes ook geopend kunnen worden.

Poortjes
Op de stations Almere Centrum, Woerden en Rotterdam Alexander wordt momenteel een proef gehouden met gesloten poortjes tijdens de spitsuren. Het is de bedoeling dat na de zomer op de eerste stations de poortjes de gehele dag afgesloten zullen zijn. In het begin zullen er servicemedewerkers bij de poortjes staan om reizigers hieraan te laten wennen, op termijn verdwijnen de medewerkers bij de poortjes. Uiteindelijk zullen er op 82 stations in Nederland poortjes worden gebruikt voor het in- en uitchecken, ruim 80% van de reizen in Nederland zullen via een station met poortjes gaan.

Naast de OV-Chipkaart en de internationale vervoerbewijzen, blijven ook de goedkope dagkaarten die worden verkocht door bijvoorbeeld Hema, Albert Heijn, Blokker en Kruidvat in omloop. Ook de goedkope dagkaarten zullen voorzien worden van een barcode waarmee de poortjes geopend kunnen worden.

Voor mensen die op het station werken, maar niet per trein reizen, en voor omwonenden die het station gebruiken als passage van de ene kant naar de andere kant, ontwikkelt NS in samenwerking met de diverse gemeenten passagepassen waarmee de poortjes geopend kunnen worden zonder dat er per trein gereisd wordt en zonder dat er een geldig reisrecht met saldo op de kaart hoeft te staan.

Het overnemen van de eigen nieuwsberichten van OV-Ervaringen.nl is toegestaan, met bronvermelding en deeplink.
Gebruikers-avatar
OVE Nieuwsdienst
 
Berichten: 3178
Geregistreerd: Za 28 Apr 2012 16:37

Re: OV-Chipkaart

Berichtdoor Tochjo » Zo 20 Apr 2014 12:07

OVE Nieuwsdienst schreef:De Nederlandse Spoorwegen (NS) verwachten vanaf juli 2014 geen papieren treinkaartjes meer te verkopen. Het papieren kortingskaartje, nu nog te koop voor jaartrajecthouders buiten hun eigen traject en voor reizigers die samen reizen met een houder van een kortingskaart, verdwijnt dan volledig.

En hoe precies gaan houders van een jaartrajectabonnement dat nog geldig is tot eind 2014 of zelfs begin 2015 dan buiten hun traject reizen?
Gebruikers-avatar
Tochjo
 
Berichten: 20
Geregistreerd: Za 14 Jul 2012 18:34

Re: OV-Chipkaart

Berichtdoor -Tristan- » Zo 20 Apr 2014 12:22

OVE Nieuwsdienst schreef:De volgende stappen van de OV-Chipkaart
Internationale reizen
Voor reizigers met een ticket dat niet is voorzien van een barcode, zijn bij het controlepersoneel in de trein eenmalig te gebruiken keycards beschikbaar, waarmee de poortjes ook geopend kunnen worden.

En wat nou als er geen controlepersoneel (te vinden) is?

OVE Nieuwsdienst schreef:Poortjes
Op de stations Almere Centrum, Woerden en Rotterdam Alexander wordt momenteel een proef gehouden met gesloten poortjes tijdens de spitsuren. Het is de bedoeling dat na de zomer op de eerste stations de poortjes de gehele dag afgesloten zullen zijn. In het begin zullen er servicemedewerkers bij de poortjes staan om reizigers hieraan te laten wennen, op termijn verdwijnen de medewerkers bij de poortjes. Uiteindelijk zullen er op 82 stations in Nederland poortjes worden gebruikt voor het in- en uitchecken, ruim 80% van de reizen in Nederland zullen via een station met poortjes gaan.

Poortjes zorgen voor een gevaarlijke situatie tijdens drukte en op Rotterdam Alexander zorgen ze bij drukte zelfs voor een LEVENSgevaarlijke situatie!

Met andere woorden: men voert klakkeloos dingen uit ZONDER ER OOK MAAR ENIGSZINS GOED OVER NA TE DENKEN! :tsktsk:
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Gebruikers-avatar
-Tristan-
 
Berichten: 10
Geregistreerd: Zo 30 Sep 2012 07:36

Re: OV-Chipkaart

Berichtdoor Mikos » Ma 21 Apr 2014 10:36

Voor de huidige Jaartrajectabonnementhouders komt er een aparte knop, zo is de bedoeling, waarmee zij voorlopig alsnog een papieren kaartje met korting kunnen kopen. Die zijn dan alleen geldig in combinatie met een geldig Jaartrajectabonnement.
Gebruikers-avatar
Mikos
Medewerker NS / Beheerder
Medewerker NS / Beheerder
 
Berichten: 800
Geregistreerd: Wo 25 Apr 2012 23:31

Re: OV-Chipkaart

Berichtdoor Fabian318 » Ma 21 Apr 2014 15:56

En wat nou als er geen controlepersoneel (te vinden) is?

En, wat door deze oplossing nog niet is opgelost: Als men met een kaartje zonder barcode en zonder chip reist, op welke manier men toegang tot het station krijgt.
Gebruikers-avatar
Fabian318
Medewerker DB
Medewerker DB
 
Berichten: 74
Geregistreerd: Do 27 Sep 2012 21:54
Woonplaats: Münster (Westf.)

Re: OV-Chipkaart

Berichtdoor OVE Nieuwsdienst » Di 13 Mei 2014 10:22

Saldo laden nog steeds nodig met Traject Vrij abonnement NS

13 mei 2014

Reizigers die gebruikmaken van het nieuwe NS-abonnement voor consumenten ‘Traject Vrij’, moeten om met bus, tram en metro te reizen nog steeds saldo op hun OV-chipkaart laden.

Het reizen op rekening kan bij dit abonnement alleen bij treinreizen van de NS en andere treinvervoerders en is daarom nog erg beperkt. Het is NS daarom nog niet gelukt om de reizigers die met meerdere vervoerders reizen volledig te ontzorgen zoals met de NS-Business Card al wél gebeurt.

Volgens woordvoerder Eric Trinthamer wil NS reizen op rekening met bus, tram en metro in de toekomst ook via het Traject Vrij abonnement mogelijk maken. “NS ziet dat wel als een geliefde volgende stap maar het doel was eerst om het treinverkeer interoperabel te krijgen en dat is met dit abonnement gelukt.”

Als reizigers buiten hun vaste treintraject (maandtraject- of jaartraject-abonnement) met de trein reizen, dan krijgen zij aan het einde van de maand een digitale factuur, waarvan de kosten maandelijks automatisch worden geïncasseerd. Voor vragen over hun treinreis met een andere vervoerder, dienen zij nog wel bij die andere partij aan te kloppen. Het aanbieden van een één loket-functie, zoals dat bij de NS-Business Card gebeurt, is nog niet gelukt.

Lees hier verder...
Gebruikers-avatar
OVE Nieuwsdienst
 
Berichten: 3178
Geregistreerd: Za 28 Apr 2012 16:37

Re: OV-Chipkaart

Berichtdoor OVE Nieuwsdienst » Di 13 Mei 2014 10:23

Connexxion start verkoop van Altijd Vrij Abonnement

13 mei 2014

Vervoerder Connexxion is begonnen met de verkoop van het Altijd Vrij Abonnement, waarmee een maand lang onbeperkt gereisd kan worden met alle treinen in Nederland.

Reizigers kunnen dit abonnement nu niet alleen bij het NS-loket, maar ook in de webshop van Connexxion kopen. Het abonnement is geldig bij alle treinen in Nederland van NS, Arriva, Breng, Syntus, Valleilijn en Veolia. Het kan ook worden gebruikt op binnenlandse trajecten van InterCity Berlijn, InterCity Brussel en ICE International. Voor Intercity direct Rotterdam-Schiphol is een toeslag nodig.

Lees hier verder...
Gebruikers-avatar
OVE Nieuwsdienst
 
Berichten: 3178
Geregistreerd: Za 28 Apr 2012 16:37

Re: OV-Chipkaart

Berichtdoor wouter15 » Do 15 Mei 2014 14:26

Telegraaf: OV-studentenkaart blijft in huidige vorm bestaan

15 mei 2014

De OV-jaarkaart voor studenten blijft zo goed als zeker in zijn huidige vorm bestaan. Bovendien kunnen straks ook studenten jonger dan 18 uit het MBO gebruikmaken van de kaart. Dat schrijft De Telegraaf donderdag op basis van bronnen rond de onderhandelingen tussen de overheid en de vervoerders. Voorwaarde is wel dat er een akkoord moet komen over het leenstelsel.


De studentenkaart dreigde te verdwijnen vanwege bezuinigingen in het onderwijs. Minister van Onderwijs Jet Bussemaker (PvdA) wilde in eerste instantie dit jaar het sociaal leenstelsel invoeren en volgend jaar de OV-studentenkaart omzetten in een kortingskaart. Die maatregelen zouden de staatskas 1,2 miljard euro moeten opleveren. In december werden beide maatregelen met in ieder geval een jaar uitgesteld. Lees verder
wouter15
 
Berichten: 12
Geregistreerd: Wo 30 Okt 2013 18:30

VorigeVolgende

Terug naar Het Laatste Nieuws

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

lobed-depth
lobed-depth
lobed-depth
lobed-depth