Seizoensperikelen

Alle nieuwsberichten en bijbehorende discussies over het Openbaar Vervoer in binnen- en buitenland.

Re: Seizoensperikelen

Berichtdoor OVE Nieuwsdienst » Di 15 Jan 2013 22:25

Vanavond geen Fyra's meer

15 januari 2013

Vanwege het winterweer rijden er vanavond tussen Amsterdam en Brussel geen Fyra's meer.

Ook morgen zijn er om dezelfde reden ondertussen al zes ritten met de probleemtrein geschrapt, zo meldt een woordvoerder van Belgische spoorwegorganisatie NMBS.

Door de sneeuw hebben verschillende Fyra's te kampen gehad met technische problemen. De Fyra's die vanavond nog zouden rijden, zijn vervallen. "Er is wel nog een trein onderweg van Amsterdam naar Brussel", aldus Crols.

Lees hier verder...
Gebruikers-avatar
OVE Nieuwsdienst
 
Berichten: 3178
Geregistreerd: Za 28 Apr 2012 16:37

Share On:

Share on Facebook Facebook Share on Twitter Twitter

Re: Seizoensperikelen

Berichtdoor OVE Nieuwsdienst » Wo 16 Jan 2013 11:30

Treinverkeer Brabant komt weer op gang

16 januari 2013

EINDHOVEN - Het treinverkeer in Brabant komt woensdagochtend langzaam weer op gang. Dat meldt de NS.

Van en naar Den Bosch en tussen Boxtel en Tilburg reden tot 9.00 uur geen treinen. In Den Bosch was sprake van een versperring, tussen Boxtel en Tilburg reden geen treinen door een wisselstoring. Dat was waarschijnlijk het gevolg van de strenge vorst, aldus een woordvoerder van spoorbeheerder ProRail. Reizigers moesten rekening houden met een extra reistijd van meer dan een uur.

Lees hier verder...
Gebruikers-avatar
OVE Nieuwsdienst
 
Berichten: 3178
Geregistreerd: Za 28 Apr 2012 16:37

Re: Seizoensperikelen

Berichtdoor OVE Nieuwsdienst » Wo 16 Jan 2013 11:33

NS tevreden over versoberde dienstregeling op het spoor

16 januari 2013

Ook vandaag aangepast spoorboekje bij NS.

De Nederlandse Spoorwegen rijdt ook vandaag met een aangepaste dienstregeling. Het bedrijf is ‘redelijk tevreden’ over de manier waarop het versoberde spoorboekje het gisteren heeft gehouden. Vanwege de zware sneeuwval, besloot NS samen met spoorbeheerder ProRail de hele dag minder treinen te laten rijden. Hoewel zich enkele wisselproblemen in met name de Randstad voordeden, bleef een nieuwe chaos op het spoor uit. NS zegt geen signalen te hebben opgevangen van reizigers die uit voorzorg gisteren thuisbleven.

“Het spoor blijft kwetsbaar”, laat een woordvoerder weten over de tweede aangepaste reisdag met de trein. Ondanks dat er vandaag niet zulke zware sneeuwbuien als gisteren worden verwacht, kan de vorst nu van invloed zijn. “Stuifsneeuw kan bij flinke temperaturen onder nul gaan opvriezen. Wissels en andere delen van de infrastructuur kunnen hierdoor beschadigd raken. Dat geldt ook voor de treinen. Daarom rijden we ook vandaag nog met een aangepaste dienstregeling. We blijven de situatie met ProRail nauwlettend in de gaten houden en zetten opnieuw extra servicepersoneel in.”

Lees hier verder...
Gebruikers-avatar
OVE Nieuwsdienst
 
Berichten: 3178
Geregistreerd: Za 28 Apr 2012 16:37

Re: Seizoensperikelen

Berichtdoor OVE Nieuwsdienst » Wo 16 Jan 2013 18:12

Ook donderdag aangepaste dienstregeling

16 januari 2013

Ook donderdag rijdt NS een aangepaste dienstregeling.

De aanhoudende winterse omstandigheden hebben NS doen besluiten ook donderdag een aangepaste dienstregeling te rijden. Dat betekent dat op de trajecten waar normaal elk kwartier een Sprinter of Intercity rijdt nu elk half uur een Sprinter of Intercity rijdt.

NS bekijkt per dag of de omstandigheden verbeteren en er weer een gewone dienstregeling gereden kan worden.

Het overnemen van de eigen nieuwsberichten van OV-Ervaringen is toegestaan, met bronvermelding en deeplink.
Gebruikers-avatar
OVE Nieuwsdienst
 
Berichten: 3178
Geregistreerd: Za 28 Apr 2012 16:37

Re: Seizoensperikelen

Berichtdoor OVE Nieuwsdienst » Do 17 Jan 2013 11:27

Drone controleert winterspoor

17 januari 2013

ProRail heeft de afgelopen weken een onbemande helikopter ingezet om te kijken of de verwarming van wissels het deed.

Het ging om een proef waarbij de 'drone' infraroodbeelden van wissels maakte. Nu de winterkou en bijbehorende spoorproblemen écht zijn begonnen, zijn de drones uit de lucht gehaald. Het ging namelijk om een proef, meldt ProRail.

De onbemande helikopters kijken met een infraroodcamera naar wissels. Via de beelden is te zien waar de wisselverwarming goed werkt én waar deze niet functioneert. De afgelopen jaren zorgden bevroren wissels tijdens de winter voor veel problemen.

Lees hier verder...
Gebruikers-avatar
OVE Nieuwsdienst
 
Berichten: 3178
Geregistreerd: Za 28 Apr 2012 16:37

Re: Seizoensperikelen

Berichtdoor OVE Nieuwsdienst » Do 17 Jan 2013 11:33

'Treinen overvol door aangepaste dienstregeling'

17 januari 2013

UTRECHT - Reizigers moeten vanwege de aangepaste dienstregeling langer wachten op trein. Trein vertrekt zodra hij vol is en kan niet alle wachtenden meenemen. Reizigersvereniging roept op tot inzet langere treinen.

Door de winterdienstregeling rijden er 18 procent minder treinen, maar daar moet nog wel het gebruikelijke aantal treinreizigers in. Reizigersvereniging Rover zegt klachten te ontvangen dat treinen te kort zijn.

"Hierdoor moeten mensen achterblijven op de perrons en vaak lang in de kou wachten", aldus Rover. "Het traject van Amersfoort naar Amsterdam zorgt voor problemen omdat dit jaar voor het eerst de intercity in de aangepaste dienstregeling is geschrapt en reizigers zijn aangewezen op de stoptrein."

Lees hier verder...
Gebruikers-avatar
OVE Nieuwsdienst
 
Berichten: 3178
Geregistreerd: Za 28 Apr 2012 16:37

Re: Seizoensperikelen

Berichtdoor OVE Nieuwsdienst » Za 19 Jan 2013 22:28

Zondag 20 januari aangepaste dienstregeling

19 januari 2013

Naar aanleiding van de verwachte weersomstandigheden rijdt NS op zondag 20 januari wederom een aangepaste dienstregeling.

Als gevolg van de aangepaste dienstregeling zijn er op zondag 20 januari de volgende wijzigingen (in beide richtingen, tenzij anders aangegeven):

Ingelegd worden:
Intercity 3500 (Heerlen-Eindhoven-Utrecht-Schiphol v.v.) tussen Sittard en Maastricht (treinen 3528 t/m 3572 Maastricht-Sittard in plaats van Heerlen-Sittard, 3574 t/m 3586 Maastricht-Utrecht Centraal, 3588 en 3592 Maastricht-Eindhoven, 3521 t/m 3565 Sittard-Maastricht in plaats van Sittard-Heerlen, 3567 t/m 3573 Eindhoven-Maastricht en 3575 t/m 3585 Utrecht Centraal-Maastricht).
s102600 Roosendaal-Vlissingen, in pad van (1)2600.
Intercity 20800 als 3500 niet rijdt (Sittard-Heerlen v.v.) Sittard-Heerlen.

Opgeheven worden:
Intercity NoordOost 700 (Groningen-Zwolle-Lelystad-Schiphol-Den Haag Centraal v.v.), tussen Lelystad en Den Haag Centraal.
Intercity 800 ((Schagen-)Alkmaar-Amsterdam-Utrecht-Eindhoven-Maastricht v.v.), tussen Maastricht en Amsterdam Centraal (treinen 849, 851 tot en met 859, 861, 863 rijden wel tussen Amsterdam Centraal en Utrecht Centraal, treinen 854, 856 en 858 rijden wel tussen Utrecht Centraal en Amsterdam Centraal).
Intercity 1500 (Enkhuizen-Amsterdam-Amersfoort(-Deventer) v.v.), tussen Amsterdam Centraal en Amersfoort.
Intercity 2000 (Utrecht-Gouda-Den Haag v.v.), tussen Utrecht Centraal en Den Haag Centraal.
Intercity 2200 (Dordrecht-Rotterdam-Den Haag-Haarlem-Amsterdam v.v.), tussen Breda en Amsterdam Centraal.
Intercity 2600 (Vlissingen-Rotterdam-Leiden-Schiphol-Amsterdam-Lelystad v.v.), tussen Roosendaal en Vlissingen.
Intercity 2800 (Utrecht-Rotterdam v.v.), tussen Rotterdam Centraal en Utrecht Centraal.
Intercity 3100 (Nijmegen-Arnhem-Utrecht-Schiphol v.v.), tussen Nijmegen en Schiphol (treinen 3149 en 3151 rijden wel tussen Schiphol en Utrecht Centraal).
Sprinter 4900 (Almere Oostvaarders-Hilversum-Utrecht v.v.), tussen Utrecht Centraal en Almere Oostvaarders.
Intercity NoordOost 12700 (Leeuwarden-Zwolle-Lelystad-Schiphol-Den Haag v.v.), tussen Lelystad en Den Haag Centraal.

Gewijzigd worden:
Intercity NoordOost 1700 (Enschede-Deventer-Amersfoort-Utrecht-Den Haag v.v.); het combineren en splitsen in Gouda vervalt.
Intercity 3000 (Nijmegen-Arnhem-Utrecht-Amsterdam-Alkmaar-Den Helder v.v.); stopt extra in Driebergen-Zeist.
Sprinter 5800 (Amersfoort Vathorst-Amersfoort-Weesp-Amsterdam-Schiphol-Hoofddorp v.v.); materieel wordt versterkt.
Intercity 11700 (Amersfoort Schothorst-Utrecht-Den Haag v.v.); het combineren en splitsen in Gouda vervalt.

De geplande treininzet rondom Amsterdam Bijlmer Arena (in verband met Ajax-Feijenoord in de Arena) valt buiten de aangepaste dienstregeling en wordt gehandhaafd.
Tussen Hoorn en Heerhugowaard rijden geen treinen in verband met geplande werkzaamheden.

Het overnemen van de eigen nieuwsberichten van OV-Ervaringen.nl is toegestaan, met bronvermelding en deeplink.
Gebruikers-avatar
OVE Nieuwsdienst
 
Berichten: 3178
Geregistreerd: Za 28 Apr 2012 16:37

Re: Seizoensperikelen

Berichtdoor OVE Nieuwsdienst » Zo 20 Jan 2013 16:46

Aangepaste dienstregeling maandag 21 januari

20 januari 2013

Ook op maandag 21 januari 2013 rijdt NS een aangepaste dienstregeling in verband met het verwachte winterse weer.

Er wordt verwacht dat de huidige sneeuwval aan blijft houden tot maandagmorgen na de ochtendspits. Daarom heeft NS besloten ook op maandag weer een aangepaste dienstregeling te rijden, waarbij treinen worden opgeheven, extra worden ingelegd of anders rijden dan normaal. De binnenlandse Fyra rijdt tussen Amsterdam en Breda toeslagvrij. De lijst voor maandag ziet er als volgt uit, in beide richtingen tenzij anders aangegeven:

Opgeheven worden:
Intercity NoordOost 700 (Groningen-Zwolle-Lelystad-Schiphol-Den Haag Centraal v.v.), tussen Den Haag Centraal en Lelystad.
Intercity 800 ((Schagen-)Alkmaar-Amsterdam-Utrecht-Eindhoven-Maastricht v.v.), tussen Sittard en Den Helder (treinen 820 t/m 826 tussen Maastricht en Alkmaar, treinen 861 t/m 867 tussen Alkmaar en Maastricht en 915 en 817 tussen Eindhoven en Maastricht rijden wel).
Intercity 1500 (Enkhuizen-Amsterdam-Amersfoort(-Deventer) v.v.), tussen Amsterdam Centraal en Deventer.
Intercity 2000 (Utrecht-Gouda-Den Haag v.v.), tussen Den Haag Centraal en Utrecht Centraal.
Intercity 2200 (Dordrecht-Rotterdam-Den Haag-Haarlem-Amsterdam v.v.), tussen Dordrecht en Amsterdam Centraal.

Intercity 2600 (Vlissingen-Rotterdam-Leiden-Schiphol-Amsterdam-Lelystad v.v.), tussen Roosendaal en Vlissingen.
Intercity 2800 (Utrecht-Rotterdam v.v.), tussen Rotterdam Centraal en Utrecht.
Intercity 3100 (Nijmegen-Arnhem-Utrecht-Schiphol v.v.), tussen Nijmegen en Schiphol.
Sprinter 4200 (Maassluis West-Rotterdam v.v.), tussen Rotterdam Centraal en Maassluis West (trein 4217 rijdt wel).
Sprinter 4300 (Almere Oostvaarders-Schiphol-Hoofddorp(-Leiden) v.v.), tussen Leiden en Hoofddorp (trein 4317 Den Haag Centraal-Almere Oostvaarders rijdt wel).
Sprinter 4700 (Uitgeest-Zaandam-Amsterdam v.v.), tussen Amsterdam Centraal en Uitgeest.
Sprinter 4900 (Almere Oostvaarders-Hilversum-Utrecht v.v.), tussen Utrecht Centraal en Almere Centrum.
Sprinter 5000 (Breda-Dordrecht-Rotterdam-Den Haag v.v.), tussen Den Haag Centraal en Dordrecht (treinen 5015, 5017, 5019, 5008, 5010, 5012 en 5088 rijden wel).

Sprinter 5700 (Den Haag-Schiphol-Weesp-Hilversum-Utrecht v.v.), tussen Leiden en Den Haag Centraal (trein 5719 Den Haag Centraal-Hilversum-Utrecht rijdt wel).
Sprinter 7400 (Rhenen-Utrecht-Breukelen(-Amsterdam) v.v.), tussen Breukelen en Amsterdam Centraal (treinen 7417, 7493, 7408 en 7484 rijden wel).
Sprinter 9700 (Gouda Goverwelle-Gouda-Rotterdam v.v.), tussen Rotterdam Centraal en Gouda Goverwelle.
Intercity 12600 superdal (Vlissingen-Amsterdam-Lelystad-Zwolle-Groningen/Leeuwarden), tussen Roosendaal en Vlissingen.
Intercity NoordOost 12700 (Leeuwarden-Zwolle-Lelystad-Schiphol-Den Haag v.v.), tussen Lelystad en Den Haag Centraal.
Intercity 14500 spitstrein (Enkhuizen-Hoorn-Amsterdam v.v.), tussen Amsterdam Centraal en Enkhuizen.
Sprinter 17400 ((Veenendaal Centrum-)Utrecht-Breukelen v.v.), tussen Rhenen en Breukelen.
Sprinter spitstrein 19500 (Gouda-Alphen a/d Rijn-Leiden v.v.), tussen Leiden en Alphen a/d Rijn.
Sprinter 19800 (Gouda Goverwelle-Gouda-Den Haag v.v.), tussen Den Haag Centraal en Gouda Goverwelle.

Gewijzigd worden:
Intercity 3000 (Nijmegen-Arnhem-Utrecht-Amsterdam-Alkmaar-Den Helder v.v.): Deze treinen stoppen extra in Driebergen-Zeist en Heiloo.
Intercity 3500 (Heerlen-Eindhoven-Utrecht-Schiphol v.v.) rijdt tussen Sittard en Maastricht. Daarvan rijden de volgende treinen anders: Trein 3518 rijdt Maastricht-Eindhoven. Trein 3574 tot en met 3584 rijden Maastricht-Utrecht Centraal. Treinen 3567 tot en met 3571 rijden Eindhoven-Maastricht. En treinen 3573 tot en met 3587 rijden Utrecht-Maastricht.

Ingelegd worden:
Intercity 20800 als 3500 niet rijdt (Sittard-Heerlen v.v.), tussen Heerlen en Sittard.
102600, tussen Vlissingen en Roosendaal.

Het overnemen van de eigen nieuwsberichten van OV-Ervaringen.nl is toegestaan, met bronvermelding en deeplink.
Gebruikers-avatar
OVE Nieuwsdienst
 
Berichten: 3178
Geregistreerd: Za 28 Apr 2012 16:37

Re: Seizoensperikelen

Berichtdoor OVE Nieuwsdienst » Zo 20 Jan 2013 19:42

Geen treinverkeer rond Amsterdam en Schiphol

20 januari 2013

Het treinverkeer van en naar Amsterdam CS ligt plat. Ook rond station Schiphol rijden geen treinen. Volgens de NS zijn de problemen pas vannacht weer opgelost.

De NS zegt dat er meerdere sein- en wisselstoringen zijn, die mede veroorzaakt zijn door de sneeuwval. Op de website van de NS staat dat reizigers rekening moeten houden met 60 minuten extra reistijd. "De verstoring is naar verwachting 21 januari rond 02:00 uur verholpen." Volgens woordvoerders van de NS en spoorbeheerder ProRail zijn verschillende storingsploegen onderweg of al bezig met het herstellen van de problemen.

Lees hier verder...
Gebruikers-avatar
OVE Nieuwsdienst
 
Berichten: 3178
Geregistreerd: Za 28 Apr 2012 16:37

Re: Seizoensperikelen

Berichtdoor OVE Nieuwsdienst » Zo 20 Jan 2013 23:49

'Reis maandag niet met Thalys'

20 januari 2013

BRUSSEL - Thalys International roept zondagavond Nederlandse reizigers op om maandag niet met de Thalys te reizen.

Vanwege de slechte weersomstandigheden zullen de internationale hogesnelheidstreinen veel vertraging oplopen, is de verwachting. ,,Thalys International raadt daarom zijn reizigers aan om hun reis indien mogelijk uit te stellen'', schrijft het bedrijf in een verklaring.

Lees hier verder...
Gebruikers-avatar
OVE Nieuwsdienst
 
Berichten: 3178
Geregistreerd: Za 28 Apr 2012 16:37

Re: Seizoensperikelen

Berichtdoor OVE Nieuwsdienst » Ma 21 Jan 2013 11:43

Openbaar vervoer heeft last van vertragingen, maar situatie is 'beheersbaar'

21 januari 2013

Ondanks enkele vertragingen en storingen is de situatie op de Nederlandse spoorwegen 'goed beheersbaar.'

Dat zegt een woordvoerder van de NS. Ook de GVB kampt met vertragingen, maar ook daar is de situatie redelijk onder controle.

Rond 08.45 uur waren er nog twee grote storingen. Tussen Amsterdam Bijlmer Arena en Amsterdam RAI rijden er door een wisselstoring voorlopig geen treinen. En tussen Zaandam en Enkhuizen bedraagt de vertraging, ook door een wisselstoring, ongeveer 15 tot 30 minuten. Eerder lag het treinverkeer van en naar luchthaven Schiphol een half uur stil na een rookmelding in de Schipholtunnel.

Op veel andere trajecten zijn er wat lichte vertragingen. 'Klanten kunnen enige hinder ondervinden. Maar door de aangepaste dienstregeling hebben we wat meer lucht', aldus de woordvoerder.

Lees hier verder...
Gebruikers-avatar
OVE Nieuwsdienst
 
Berichten: 3178
Geregistreerd: Za 28 Apr 2012 16:37

Re: Seizoensperikelen

Berichtdoor OVE Nieuwsdienst » Ma 21 Jan 2013 11:48

Ook stedelijk openbaar vervoer kampt met gladheid

21 januari 2013

Ook het openbaar vervoer in de grote steden loopt maandag vertraging op door het winterweer.

In Den Haag zijn tramlijnen uitgevallen en rijdt de Randstadrail niet tussen Den Haag en Voorburg. Verder moeten reizigers rekening houden met ernstige vertragingen, meldt HTM. In Amsterdam is sprake van vertragingen tot een halfuur. Dat komt dat vooral doordat het overige verkeer langzamer rijdt. “Daar moeten wij ons aan aanpassen”, zegt een woordvoerder van GVB.


Lees hier verder...
Gebruikers-avatar
OVE Nieuwsdienst
 
Berichten: 3178
Geregistreerd: Za 28 Apr 2012 16:37

Re: Seizoensperikelen

Berichtdoor OVE Nieuwsdienst » Ma 21 Jan 2013 11:49

Problemen met ov in het noorden

21 januari 2013

Vervoerder Arriva heeft problemen met de treinen in het noorden van het land.

Zo rijden er geen sneltreinen tussen Leeuwarden en Groningen vanwege een wisselstoring. Ook tussen Usquert en Roodeschool en tussen Appingedam en Delfzijl rijden geen treinen vanwege wisselstoringen. Daar zijn bussen ingezet. Reizigers tussen Leeuwarden en Groningen kunnen gebruik maken van de stoptrein, zegt Arriva.

Lees hier verder...
Gebruikers-avatar
OVE Nieuwsdienst
 
Berichten: 3178
Geregistreerd: Za 28 Apr 2012 16:37

Re: Seizoensperikelen

Berichtdoor OVE Nieuwsdienst » Ma 21 Jan 2013 20:52

Aangepaste dienstregeling dinsdag 22 januari

21 januari 2013

Ook op dinsdag 22 januari 2013 rijdt NS een aangepaste dienstregeling in verband met het aanhoudende winterse weer.

De sneeuw van vandaag en de aanhoudende vorst zorgen er voor dat het spoor kwetsbaar blijft. Daarom heeft NS besloten ook op dinsdag weer een aangepaste dienstregeling te rijden, waarbij treinen worden opgeheven, extra worden ingelegd of anders rijden dan normaal. De binnenlandse Fyra rijdt tussen Amsterdam en Breda toeslagvrij. De lijst voor dinsdag is hetzelfde als vandaag, in beide richtingen tenzij anders aangegeven:

Opgeheven worden:
Intercity NoordOost 700 (Groningen-Zwolle-Lelystad-Schiphol-Den Haag Centraal v.v.), tussen Den Haag Centraal en Lelystad.
Intercity 800 ((Schagen-)Alkmaar-Amsterdam-Utrecht-Eindhoven-Maastricht v.v.), tussen Sittard en Den Helder (treinen 820 t/m 826 tussen Maastricht en Alkmaar, treinen 861 t/m 867 tussen Alkmaar en Maastricht en 915 en 817 tussen Eindhoven en Maastricht rijden wel).
Intercity 1500 (Enkhuizen-Amsterdam-Amersfoort(-Deventer) v.v.), tussen Amsterdam Centraal en Deventer.
Intercity 2000 (Utrecht-Gouda-Den Haag v.v.), tussen Den Haag Centraal en Utrecht Centraal.
Intercity 2200 (Dordrecht-Rotterdam-Den Haag-Haarlem-Amsterdam v.v.), tussen Dordrecht en Amsterdam Centraal.

Intercity 2600 (Vlissingen-Rotterdam-Leiden-Schiphol-Amsterdam-Lelystad v.v.), tussen Roosendaal en Vlissingen.
Intercity 2800 (Utrecht-Rotterdam v.v.), tussen Rotterdam Centraal en Utrecht.
Intercity 3100 (Nijmegen-Arnhem-Utrecht-Schiphol v.v.), tussen Nijmegen en Schiphol.
Sprinter 4200 (Maassluis West-Rotterdam v.v.), tussen Rotterdam Centraal en Maassluis West (trein 4217 rijdt wel).
Sprinter 4300 (Almere Oostvaarders-Schiphol-Hoofddorp(-Leiden) v.v.), tussen Leiden en Hoofddorp (trein 4317 Den Haag Centraal-Almere Oostvaarders rijdt wel).
Sprinter 4700 (Uitgeest-Zaandam-Amsterdam v.v.), tussen Amsterdam Centraal en Uitgeest.
Sprinter 4900 (Almere Oostvaarders-Hilversum-Utrecht v.v.), tussen Utrecht Centraal en Almere Centrum.
Sprinter 5000 (Breda-Dordrecht-Rotterdam-Den Haag v.v.), tussen Den Haag Centraal en Dordrecht (treinen 5015, 5017, 5019, 5008, 5010, 5012 en 5088 rijden wel).

Sprinter 5700 (Den Haag-Schiphol-Weesp-Hilversum-Utrecht v.v.), tussen Leiden en Den Haag Centraal (trein 5719 Den Haag Centraal-Hilversum-Utrecht rijdt wel).
Sprinter 7400 (Rhenen-Utrecht-Breukelen(-Amsterdam) v.v.), tussen Breukelen en Amsterdam Centraal (treinen 7417, 7493, 7408 en 7484 rijden wel).
Sprinter 9700 (Gouda Goverwelle-Gouda-Rotterdam v.v.), tussen Rotterdam Centraal en Gouda Goverwelle.
Intercity 12600 superdal (Vlissingen-Amsterdam-Lelystad-Zwolle-Groningen/Leeuwarden), tussen Roosendaal en Vlissingen.
Intercity NoordOost 12700 (Leeuwarden-Zwolle-Lelystad-Schiphol-Den Haag v.v.), tussen Lelystad en Den Haag Centraal.
Intercity 14500 spitstrein (Enkhuizen-Hoorn-Amsterdam v.v.), tussen Amsterdam Centraal en Enkhuizen.
Sprinter 17400 ((Veenendaal Centrum-)Utrecht-Breukelen v.v.), tussen Rhenen en Breukelen.
Sprinter spitstrein 19500 (Gouda-Alphen a/d Rijn-Leiden v.v.), tussen Leiden en Alphen a/d Rijn.
Sprinter 19800 (Gouda Goverwelle-Gouda-Den Haag v.v.), tussen Den Haag Centraal en Gouda Goverwelle.

Gewijzigd worden:
Intercity 3000 (Nijmegen-Arnhem-Utrecht-Amsterdam-Alkmaar-Den Helder v.v.): Deze treinen stoppen extra in Driebergen-Zeist en Heiloo.
Intercity 3500 (Heerlen-Eindhoven-Utrecht-Schiphol v.v.) rijdt tussen Sittard en Maastricht. Daarvan rijden de volgende treinen anders: Trein 3518 rijdt Maastricht-Eindhoven. Trein 3574 tot en met 3584 rijden Maastricht-Utrecht Centraal. Treinen 3567 tot en met 3571 rijden Eindhoven-Maastricht. En treinen 3573 tot en met 3587 rijden Utrecht-Maastricht.

Ingelegd worden:
Intercity 20800 als 3500 niet rijdt (Sittard-Heerlen v.v.), tussen Heerlen en Sittard.
102600, tussen Vlissingen en Roosendaal.

Het overnemen van de eigen nieuwsberichten van OV-Ervaringen.nl is toegestaan, met bronvermelding en deeplink.
Gebruikers-avatar
OVE Nieuwsdienst
 
Berichten: 3178
Geregistreerd: Za 28 Apr 2012 16:37

Re: Seizoensperikelen

Berichtdoor OVE Nieuwsdienst » Di 22 Jan 2013 11:36

Storingen Arriva lijken voorbij

22 januari 2013

GRONINGEN - Het treinverkeer in de provincie Groningen heeft geen last meer van wisselstoringen.

Volgens Arriva rijden alle treinen dinsdagmorgen volgens de dienstregeling. Het bedrijf kampte maandag door het winterweer met een record aantal wisselstoringen op alle spoorlijnen in de regio. In de ochtendspits reden er dinsdagmorgen nog wel een paar treinen minder dan gebruikelijk tussen Groningen en Zuidhorn, Warffum en Veendam.

Lees hier verder...
Gebruikers-avatar
OVE Nieuwsdienst
 
Berichten: 3178
Geregistreerd: Za 28 Apr 2012 16:37

Re: Seizoensperikelen

Berichtdoor OVE Nieuwsdienst » Di 22 Jan 2013 17:38

Aangepaste dienstregeling woensdag 23 januari

22 januari 2013

Ook op woensdag 23 januari 2013 houdt het winterse weer aan, de NS rijdt daarom wederom een aangepaste dienstregeling.

De wijzigingen zijn hetzelfde als de afgelopen dagen, voor de volledigheid staat hij weer in dit bericht. Verschillende treinen zullen worden opgeheven, extra worden ingelegd of anders rijden dan normaal. De binnenlandse Fyra rijdt tussen Amsterdam en Breda toeslagvrij. Wijzigingen zijn in beide richtingen tenzij anders aangegeven:

Opgeheven worden:
Intercity NoordOost 700 (Groningen-Zwolle-Lelystad-Schiphol-Den Haag Centraal v.v.), tussen Den Haag Centraal en Lelystad.
Intercity 800 ((Schagen-)Alkmaar-Amsterdam-Utrecht-Eindhoven-Maastricht v.v.), tussen Sittard en Den Helder (treinen 820 t/m 826 tussen Maastricht en Alkmaar, treinen 861 t/m 867 tussen Alkmaar en Maastricht en 915 en 817 tussen Eindhoven en Maastricht rijden wel).
Intercity 1500 (Enkhuizen-Amsterdam-Amersfoort(-Deventer) v.v.), tussen Amsterdam Centraal en Deventer.
Intercity 2000 (Utrecht-Gouda-Den Haag v.v.), tussen Den Haag Centraal en Utrecht Centraal.
Intercity 2200 (Dordrecht-Rotterdam-Den Haag-Haarlem-Amsterdam v.v.), tussen Dordrecht en Amsterdam Centraal.

Intercity 2600 (Vlissingen-Rotterdam-Leiden-Schiphol-Amsterdam-Lelystad v.v.), tussen Roosendaal en Vlissingen.
Intercity 2800 (Utrecht-Rotterdam v.v.), tussen Rotterdam Centraal en Utrecht.
Intercity 3100 (Nijmegen-Arnhem-Utrecht-Schiphol v.v.), tussen Nijmegen en Schiphol.
Sprinter 4200 (Maassluis West-Rotterdam v.v.), tussen Rotterdam Centraal en Maassluis West (trein 4217 rijdt wel).
Sprinter 4300 (Almere Oostvaarders-Schiphol-Hoofddorp(-Leiden) v.v.), tussen Leiden en Hoofddorp (trein 4317 Den Haag Centraal-Almere Oostvaarders rijdt wel).
Sprinter 4700 (Uitgeest-Zaandam-Amsterdam v.v.), tussen Amsterdam Centraal en Uitgeest.
Sprinter 4900 (Almere Oostvaarders-Hilversum-Utrecht v.v.), tussen Utrecht Centraal en Almere Centrum.
Sprinter 5000 (Breda-Dordrecht-Rotterdam-Den Haag v.v.), tussen Den Haag Centraal en Dordrecht (treinen 5015, 5017, 5019, 5008, 5010, 5012 en 5088 rijden wel).

Sprinter 5700 (Den Haag-Schiphol-Weesp-Hilversum-Utrecht v.v.), tussen Leiden en Den Haag Centraal (trein 5719 Den Haag Centraal-Hilversum-Utrecht rijdt wel).
Sprinter 7400 (Rhenen-Utrecht-Breukelen(-Amsterdam) v.v.), tussen Breukelen en Amsterdam Centraal (treinen 7417, 7493, 7408 en 7484 rijden wel).
Sprinter 9700 (Gouda Goverwelle-Gouda-Rotterdam v.v.), tussen Rotterdam Centraal en Gouda Goverwelle.
Intercity 12600 superdal (Vlissingen-Amsterdam-Lelystad-Zwolle-Groningen/Leeuwarden), tussen Roosendaal en Vlissingen.
Intercity NoordOost 12700 (Leeuwarden-Zwolle-Lelystad-Schiphol-Den Haag v.v.), tussen Lelystad en Den Haag Centraal.
Intercity 14500 spitstrein (Enkhuizen-Hoorn-Amsterdam v.v.), tussen Amsterdam Centraal en Enkhuizen.
Sprinter 17400 ((Veenendaal Centrum-)Utrecht-Breukelen v.v.), tussen Rhenen en Breukelen.
Sprinter spitstrein 19500 (Gouda-Alphen a/d Rijn-Leiden v.v.), tussen Leiden en Alphen a/d Rijn.
Sprinter 19800 (Gouda Goverwelle-Gouda-Den Haag v.v.), tussen Den Haag Centraal en Gouda Goverwelle.

Gewijzigd worden:
Intercity 3000 (Nijmegen-Arnhem-Utrecht-Amsterdam-Alkmaar-Den Helder v.v.): Deze treinen stoppen extra in Driebergen-Zeist en Heiloo.
Intercity 3500 (Heerlen-Eindhoven-Utrecht-Schiphol v.v.) rijdt tussen Sittard en Maastricht. Daarvan rijden de volgende treinen anders: Trein 3518 rijdt Maastricht-Eindhoven. Trein 3574 tot en met 3584 rijden Maastricht-Utrecht Centraal. Treinen 3567 tot en met 3571 rijden Eindhoven-Maastricht. En treinen 3573 tot en met 3587 rijden Utrecht-Maastricht.

Ingelegd worden:
Intercity 20800 als 3500 niet rijdt (Sittard-Heerlen v.v.), tussen Heerlen en Sittard.
102600, tussen Vlissingen en Roosendaal.

Het overnemen van de eigen nieuwsberichten van OV-Ervaringen.nl is toegestaan, met bronvermelding en deeplink.
Gebruikers-avatar
OVE Nieuwsdienst
 
Berichten: 3178
Geregistreerd: Za 28 Apr 2012 16:37

Re: Seizoensperikelen

Berichtdoor OVE Nieuwsdienst » Wo 23 Jan 2013 17:51

Aangepaste dienstregeling donderdag 24 januari

23 januari 2013

We zijn nog niet van het winterse weer af, dus de NS blijft met een aangepaste dienstregeling rijden.

De wijzigingen van donderdag 24 januari zijn hetzelfde als de rest van de week, voor de volledigheid wederom in dit bericht. Verschillende treinen zullen worden opgeheven, extra worden ingelegd of anders rijden dan normaal. De binnenlandse Fyra rijdt tussen Amsterdam en Breda toeslagvrij. Wijzigingen zijn in beide richtingen tenzij anders aangegeven:

Opgeheven worden:
Intercity NoordOost 700 (Groningen-Zwolle-Lelystad-Schiphol-Den Haag Centraal v.v.), tussen Den Haag Centraal en Lelystad.
Intercity 800 ((Schagen-)Alkmaar-Amsterdam-Utrecht-Eindhoven-Maastricht v.v.), tussen Sittard en Den Helder (treinen 820 t/m 826 tussen Maastricht en Alkmaar, treinen 861 t/m 867 tussen Alkmaar en Maastricht en 915 en 817 tussen Eindhoven en Maastricht rijden wel).
Intercity 1500 (Enkhuizen-Amsterdam-Amersfoort(-Deventer) v.v.), tussen Amsterdam Centraal en Deventer.
Intercity 2000 (Utrecht-Gouda-Den Haag v.v.), tussen Den Haag Centraal en Utrecht Centraal.
Intercity 2200 (Dordrecht-Rotterdam-Den Haag-Haarlem-Amsterdam v.v.), tussen Dordrecht en Amsterdam Centraal.

Intercity 2600 (Vlissingen-Rotterdam-Leiden-Schiphol-Amsterdam-Lelystad v.v.), tussen Roosendaal en Vlissingen.
Intercity 2800 (Utrecht-Rotterdam v.v.), tussen Rotterdam Centraal en Utrecht.
Intercity 3100 (Nijmegen-Arnhem-Utrecht-Schiphol v.v.), tussen Nijmegen en Schiphol.
Sprinter 4200 (Maassluis West-Rotterdam v.v.), tussen Rotterdam Centraal en Maassluis West (trein 4217 rijdt wel).
Sprinter 4300 (Almere Oostvaarders-Schiphol-Hoofddorp(-Leiden) v.v.), tussen Leiden en Hoofddorp (trein 4317 Den Haag Centraal-Almere Oostvaarders rijdt wel).
Sprinter 4700 (Uitgeest-Zaandam-Amsterdam v.v.), tussen Amsterdam Centraal en Uitgeest.
Sprinter 4900 (Almere Oostvaarders-Hilversum-Utrecht v.v.), tussen Utrecht Centraal en Almere Centrum.
Sprinter 5000 (Breda-Dordrecht-Rotterdam-Den Haag v.v.), tussen Den Haag Centraal en Dordrecht (treinen 5015, 5017, 5019, 5008, 5010, 5012 en 5088 rijden wel).

Sprinter 5700 (Den Haag-Schiphol-Weesp-Hilversum-Utrecht v.v.), tussen Leiden en Den Haag Centraal (trein 5719 Den Haag Centraal-Hilversum-Utrecht rijdt wel).
Sprinter 7400 (Rhenen-Utrecht-Breukelen(-Amsterdam) v.v.), tussen Breukelen en Amsterdam Centraal (treinen 7417, 7493, 7408 en 7484 rijden wel).
Sprinter 9700 (Gouda Goverwelle-Gouda-Rotterdam v.v.), tussen Rotterdam Centraal en Gouda Goverwelle.
Intercity 12600 superdal Vlissingen-Amsterdam-Lelystad-Zwolle-Groningen/Leeuwarden), tussen Roosendaal en Vlissingen.
Intercity NoordOost 12700 (Leeuwarden-Zwolle-Lelystad-Schiphol-Den Haag v.v.), tussen Lelystad en Den Haag Centraal.
Intercity 14500 spitstrein (Enkhuizen-Hoorn-Amsterdam v.v.), tussen Amsterdam Centraal en Enkhuizen.
Sprinter 17400 ((Veenendaal Centrum-)Utrecht-Breukelen v.v.), tussen Rhenen en Breukelen.
Sprinter spitstrein 19500 (Gouda-Alphen a/d Rijn-Leiden v.v.), tussen Leiden en Alphen a/d Rijn.
Sprinter 19800 (Gouda Goverwelle-Gouda-Den Haag v.v.), tussen Den Haag Centraal en Gouda Goverwelle.

Gewijzigd worden:
Intercity 3000 (Nijmegen-Arnhem-Utrecht-Amsterdam-Alkmaar-Den Helder v.v.): Deze treinen stoppen extra in Driebergen-Zeist en Heiloo.
Intercity 3500 (Heerlen-Eindhoven-Utrecht-Schiphol v.v.) rijdt tussen Sittard en Maastricht. Daarvan rijden de volgende treinen anders: Trein 3518 rijdt Maastricht-Eindhoven. Trein 3574 tot en met 3584 rijden Maastricht-Utrecht Centraal. Treinen 3567 tot en met 3571 rijden Eindhoven-Maastricht. En treinen 3573 tot en met 3587 rijden Utrecht-Maastricht.

Ingelegd worden:
Intercity 20800 als 3500 niet rijdt (Sittard-Heerlen v.v.), tussen Heerlen en Sittard.
102600, tussen Vlissingen en Roosendaal.

Het overnemen van de eigen nieuwsberichten van OV-Ervaringen.nl is toegestaan, met bronvermelding en deeplink.
Gebruikers-avatar
OVE Nieuwsdienst
 
Berichten: 3178
Geregistreerd: Za 28 Apr 2012 16:37

Re: Seizoensperikelen

Berichtdoor Edwin » Wo 23 Jan 2013 19:11

We zijn nog niet van het winterse weer af, dus de NS blijft met een aangepaste dienstregeling rijden.

Tja, winter brengt winters weer met zich mee.
Ik snap echt niet meer waar we mee bezig zijn hoor....
Gebruikers-avatar
Edwin
Medewerker NS
Medewerker NS
 
Berichten: 143
Geregistreerd: Vr 04 Mei 2012 01:09

Re: Seizoensperikelen

Berichtdoor OVE Nieuwsdienst » Do 24 Jan 2013 12:13

Treinreizigers klaar met aangepaste dienstregeling

24 januari 2013

Maatschappij Voor Beter OV wil compensatie voor de reizigers.

Reizigersvereniging Rover zegt steeds meer klachten te krijgen van reizigers die door overvolle treinen niet kunnen instappen. De NS reed de afgelopen dagen vanwege het winterweer met een aangepast dienstregeling en zette minder treinen in. Treinreizigers lijken hier nu helemaal klaar mee te zijn. Rover wil nu dat NS met spoed langere treinen inzet en wil weten hoe lang het nog duurt voordat het spoor echt “winterklaar’’ is. De Maatschappij Voor Beter OV gaat zelfs verder en wil compensatie voor de reizigers.

Lees hier verder...
Gebruikers-avatar
OVE Nieuwsdienst
 
Berichten: 3178
Geregistreerd: Za 28 Apr 2012 16:37

Re: Seizoensperikelen

Berichtdoor OVE Nieuwsdienst » Do 24 Jan 2013 12:24

Waarom nog steeds een aangepaste (winter)dienstregeling?

24 januari 2013

Veel reizigers vragen zich af waarom ProRail en NS nog steeds een aangepaste dienstregeling hanteren. Hieronder enkele vragen aan Wim Fabries, directeur Vervoer bij NS Reizigers.

Waarom is die winterdienstregeling nog nodig het sneeuwt toch niet meer?
Wim Fabries: “Met name in de nachten vriest het nog steeds streng tot meer dan -10 graden en aan de grond is het vaak nog kouder. Vorst in combinatie met de eerdere sneeuwval leidt tot meer storingen aan de infrastructuur en aan treinen. Zo kan ijzel aan de bovenleiding bijvoorbeeld de stroomafnemers van treinen en de bovenleiding beschadigen. Ook is de elektronica van wissels, wisselverwarmingen en treinen bij deze lage temperaturen kwetsbaar. Andere zaken die we op dit soort dagen tegenkomen zijn bijvoorbeeld sneeuw- en ijsresten onder de wielkasten van treinen die, als ze er vanaf vallen, in wissels kunnen vallen of kritische delen aan de onderkant van de trein beschadigen.”

“Door de speciaal aangepast dienstregeling te rijden hebben NS en ProRail meer ruimte in de dienstregeling om te zorgen dat storingen die zich voordoen door het winterweer snel kunnen worden opgelost. Op een normale werkdag rijden we als NS met ca. 5.200 treinen. Nu met ca. 20% minder. Die aangepaste dienstregeling geeft ons zo echt meer lucht zo is onze ervaring de afgelopen dagen. Al realiseer ik me dat het voor klanten soms vervelend is als er toch wat gebeurt of als het drukker is dan normaal. Toch willen we grootschalige verstoringen, waar duizenden reizigers tegelijk hinder van ondervinden, voorkomen en dat gaat tot op heden relatief goed. Al zeg ik er gelijk bij dat het spoor erg kwetsbaar blijft en elke verstoring er één te veel is.”

Op sommige trajecten zitten treinen erg vol. Jullie zouden toch langere treinen inzetten?
Wim Fabries: “Wij maken de treinen zo lang als kan bij een aangepaste dienstregeling. Vorig jaar konden we dat ’s nachts in de aanloop naar een aangepaste dienstregeling alleen nog regelen voor onze intercity’s. Sinds dit jaar ook voor de sprinters die gaan rijden voor de reiziger. Ik ben blij dat dat logistiek gelukt is want het is een hele klus om de planning overnacht zo op zijn kop te zetten.

Het langer maken van treinen lukt op veel trajecten inmiddels redelijk. Maar doordat we minder treinen rijden is het natuurlijk wel drukker dan normaal. Dat is vervelend. Zeker in bijvoorbeeld de Randstad zie je dat. Dat is één verklaring voor drukkere treinen. Daarnaast is het zo dat we op sommige trajecten al met het maximale aantal rijtuigen rijden in de ochtend- en avondspits. Perrons kunnen simpelweg niet meer rijtuigen aan qua lengte. Zo rijden wij op trajecten naar Den Haag en Rotterdam en trajecten vanuit het Zuiden naar de Randstad met soms wel 12 rijtuigen achter elkaar. Treinen kunnen dus soms simpelweg niet langer dan ze nu al zijn. Wij moeten rekening houden met de kortste perrons op de route van de trein. Verder komt het ook voor dat we van onze planning moeten afwijken door storingen. Als er een trein kapot is of we hebben te maken met wisselstoringen dan moeten wij snel noodmaatregelen nemen. In dat soort gevallen kan het dus voorkomen dat er een andere trein komt voorrijden dan de bedoeling was. Dat is de afgelopen week vaker voorgekomen dan me lief is door de winterse storingen. Tot slot leidt een verstoring wanneer een trein is uitgevallen er ook toe dat de volgende trein voller is. Ook al is deze dus verlengd. Elke dag lopen wij alle klachten van reizigers door en nemen dat weer mee voor de volgende dag. Zo zitten we daar maximaal bovenop al gaat het dus soms anders dan wij willen. Tot slot is het zaak dat iedereen zich zo goed mogelijk spreidt over de trein. Je ziet soms toch nog steeds dat het voorin of juist achterin erg druk is terwijl er verderop in de trein nog plek is. Ons personeel is ook daar extra alert op.”

In andere landen hebben ze geen problemen in de winter op het spoor in Nederland al bij het minste of geringste. Waarom?

Wim Fabries: “In alle landen om ons heen kampen spoorbedrijven -net als het weg- en luchtverkeer- met meer problemen als er sneeuw valt. Zaterdag nog had het Oostenrijkse spoor met winterproblemen te maken. Ook de Duitsers en Engelsen bijvoorbeeld hebben deze winter ‘hun’ portie winterellende al gehad. Zelfs in het geroemde Zwitserland hebben ze problemen gehad. Er zit alleen in de Zwitserse dienstregeling bijvoorbeeld meer speelruimte waardoor ze makkelijker met vertragingen kunnen omgaan. Met ons hoogfrequente spoorwegnetwerk met elk kwartier een trein kan dat helaas niet.

De komende jaren investeren ProRail en NS in een structurele verbetering van het spoor. Zo wordt het proces van de zogenaamde ‘bijsturing’ van treinen bij storingen door NS en ProRail fundamenteel herzien. Voor de korte termijn zijn onderhoudsploegen van ProRail centraler gestationeerd evenals bijvoorbeeld reservematerialen. Dat is een les van afgelopen winters. De ervaringen in andere landen hebben ons daarbij geholpen. NS test deze winter verder een nieuw systeem voor het geautomatiseerd herplannen van honderden personeelsleden na een grote storing. Daarnaast zijn tientallen extra machinisten en conducteurs beschikbaar op winterse dagen, zijn procedures aangescherpt en behandelen we treinen zo dat ijs of niet kan hechten aan treinen of er snel af wordt gehaald.”


Het overnemen van de eigen nieuwsberichten van OV-Ervaringen.nl is toegestaan, met bronvermelding en deeplink.
Gebruikers-avatar
OVE Nieuwsdienst
 
Berichten: 3178
Geregistreerd: Za 28 Apr 2012 16:37

VorigeVolgende

Terug naar Het Laatste Nieuws

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Bing [Bot], Google [Bot] en 1 gast

cron
lobed-depth
lobed-depth
lobed-depth
lobed-depth