door OVE Nieuwsdienst » Ma 01 Okt 2012 23:22
2 oktober 2012
NS en ProRail willen betere beheersbaarheid treinverkeer en meer voorspelbaarheid voor reiziger in elk seizoen.
NS en ProRail gaan uit voorzorg vaker een aangepaste dienstregeling rijden bij de verwachting van sneeuw en vorst. Op een aantal trajecten in de brede Randstad rijden treinen dan om het halfuur in plaats van om het kwartier. Daarmee blijft het treinverkeer langer stabiel en de reisinformatie actueler. Met een aangepaste dienstregeling moet een stapeling van problemen, zoals begin februari dit jaar, worden voorkomen. Een meerjarig programma van NS, ProRail en het ministerie van Infrastructuur en Milieu moet verder zorgen dat het spoorsysteem beter bestand is tegen grootschalige verstoringen.
Het Nederlandse spoor is ondanks tal van maatregelen de afgelopen jaren niet altijd bestand gebleken tegen alle weersomstandigheden. Door het flink gegroeide treinverkeer is het Nederlandse spoor één van de drukst bereden spoorsystemen in de wereld (ter illustratie: alleen al 120 treinen per uur op Utrecht centraal in de spits). Daardoor is het treinverkeer steeds kwetsbaarder geworden. De seizoenen kunnen -net als op de weg (files) of in de lucht (uitval vluchten)- roet in het eten gooien voor de reiziger. ProRail en NS werken daarom aan tal van verbetermaatregelen om de kans op het vastlopen van het treinverkeer bij slechte weersomstandigheden structureel te verminderen voor de reiziger. Dit is echter een langdurig traject dat grote investeringen vraagt. In de tussentijd zullen NS en ProRail, net als in andere landen, een aangepaste dienstregeling inzetten bij verwacht slecht weer. We begrijpen dat dit vervelend is voor reizigers maar we moeten grootschalige verstoringen, waar duizenden reizigers tegelijk hinder van ondervinden, zien te voorkomen.
“Bij een aangepaste dienstregeling gaan we in de brede Randstad naar halfuur diensten in plaats van kwartier diensten. Twee in plaats van vier treinen per uur betekent minder kans op opstoppingen doordat ProRail meer ruimte heeft om verstoringen op te lossen en NS en ProRail de logistieke puzzel van honderden treinen beter kunnen beheersen”, aldus Ingrid Thijssen, directeur van NS-Reizigers. Bij inzet van de aangepaste dienstregeling worden 4.300 van de 5.200 reguliere treinritten gereden (= 82% van de treinen). Er verandert niets in de provincies Friesland, Groningen, Drenthe en Zeeland.
Wat betekent het voor de reiziger
Een aangepaste dienstregeling rijden NS en ProRail in principe voor één of enkele dagen. Dit wordt altijd de dag van te voren aangekondigd, zodat we binnen een dag de planning van ca. 5.200 treinen en duizenden conducteurs en machinisten op orde kunnen brengen. Reizigers worden daarbij geïnformeerd via NS.nl, de reisplanners, e-mail en de sms-alert. Het is raadzaam voor vertrek altijd de reisplanner te raadplegen voor de meest actuele stand van zaken op het spoor. De inzet van minder treinen kan tot gevolg hebben dat het in de trein drukker is dan normaal. Treinen worden daarom zoveel mogelijk verlengd. Dat geldt deze winter ook voor stoptreinen. Op sommige trajecten moet iets vaker worden overgestapt.
Wanneer een aangepaste dienstregeling
ProRail en NS baseren zich voor de inzet van een aangepaste dienstregeling op de weersverwachting van onafhankelijke weerbureaus. Experts van NS en ProRail kijken naar de mogelijke impact van het weer op het treinverkeer. De dienstregeling wordt aangepast de eerste keer dat er enige sneeuw en/of vorst van minimaal -10 graden Celsius wordt verwacht, tenzij duidelijk is dat dit niet in de randstad het geval is. Daarna gelden criteria van >3cm sneeuw en/of <= -10 graden vorst. Dit is gebaseerd op de ervaringen van de afgelopen jaren en ervaringen uit het buitenland dat de eerste sneeuwdag op het spoor vaak de meeste problemen geeft. NS en ProRail passen liever een keer teveel aan dan dat het treinverkeer onnodig grootschalig verstoord raakt met alle gevolgen voor de klant van dien. Ondanks de maatregelen kan het weer, zeker met het Nederlandse zeeklimaat dat zich kenmerkt door een hoger onzekerheidsgehalte dan in veel andere landen, toch nog roet in het eten gooien. Uit onderzoek van NS en ProRail blijkt dat er de afgelopen 10 jaar gemiddeld 12 dagen per jaar met een aangepaste dienstregeling gereden zou zijn.
Investeren in het spoor
De komende jaren investeren ProRail en NS in een structurele verbetering van het spoor. Zo wordt het proces van de zogenaamde bijsturing van treinen bij storingen door NS en ProRail fundamenteel herzien. Voor de korte termijn neemt ProRail maatregelen die onder andere de hersteltijd van storingen aan de infrastructuur moet verkorten. Zo worden onderhoudsploegen beter geïnstrueerd en centraler gestationeerd evenals bijvoorbeeld reservematerialen. Het gaat om de drukke knooppunten Utrecht, Amsterdam en Schiphol. ”Een les van afgelopen winters is meer paraatheid om verstoringen sneller op te lossen. Ervaringen in andere landen hebben ons daarbij geholpen. Ook hier geldt dat we heel goed moeten samenwerken met alle partijen binnen de gehele spoorsector,” aldus Paul Dirix, directeur operatie van ProRail. NS test deze winter een nieuw systeem voor het geautomatiseerd herplannen van honderden personeelsleden na een grote storing. Deze winter worden treinen bij sneeuw verder voorzien van een soort teflon laag die het aankoeken van ijs onder treinen moet voorkomen. Daarnaast zijn tientallen extra machinisten en conducteurs beschikbaar op winterse dagen en zijn procedures aangescherpt.
Bron: Persbericht NS/ProRail