door OVE Nieuwsdienst » Za 09 Jun 2012 10:33
9 juni 2012
Hoewel het al vijf jaar geleden is sinds de eerste goederentrein over de Betuweroute reed, is de onvrede over de dure spoorlijn nog niet verdwenen.
De exploitant is tevreden, maar omwonenden morren. "Dit is technologie uit 1880: met ijzeren wielen over ijzeren sporen rijden.” We rijden mee vanaf Emmerich naar Kijfhoek, het rangeerterrein bij de Rotterdamse haven. Zwaaien naar de concurrent is taboe.
11.25 uur: Station Emmerich, Duitsland. Kreunend zet de trein zich in beweging. Drie locs van DB Schenker trekken 654 meter wagons naar de Kijfhoek bij Rotterdam. De lading: staal en chemische stoffen. Gewicht: 1.600 ton. "Da's toch iets minder dan de kolentrein van 4.000 ton die ik vanmorgen naar Oberhausen heb gereden", zegt machinist Bela Hlavaj (52). Het vertrek is wat opgehouden, omdat de Duitse verkeersleiding eerst de verplichte treinlijst wil hebben. Bela: "Daar staat op met hoeveel wagons we rijden, hoe ze gerangeerd zijn en wat de lading is." Sommige stoffen zijn brandbaar, explosief, zuur of mogen niet met water worden geblust.