door OVE Nieuwsdienst » Vr 30 Aug 2013 10:06
30 augustus 2013
ZWOLLE - Eerst het goede nieuws: de vaart gaat er in komen bij de Hanzelijn als de flessenhals tussen Lelystad en Schiphol wordt aangepakt.
Het slechte nieuws: het duurt nog zeker tien jaar voordat de situatie dankzij een rijksinjectie van 1,4 miljard daadwerkelijk is verbeterd. Met de investering kunnen vanaf 2023 elke tien minuten intercity's en elke tien minuten sprinters rijden - belooft staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur en Milieu). Voor de Hanzelijn betekent het op termijn dat de rit naar de Randstad wellicht toch binnen een uur kan worden gemaakt. Tussen Zwolle en Lelystad hebben de treinen een vrij spoor, maar na Lelystad begint de filevorming op een traject dat SAAL (Schiphol, Amsterdam, Almere en Lelystad) wordt genoemd. Het spoor zit daar zo vol, dat geen snelheidswinst te halen is. Maar nu gaat het traject op de schop, ook al omdat het een spoortraject in de Randstad is, waar steeds meer reizigers instappen. Momenteel zijn dat er 40.000 tussen Almere en Amsterdam, de NS verwacht in 2020 het dubbele daarvan.