door OVE Nieuwsdienst » Wo 16 Mei 2012 11:27
16 mei 2012
Meer reizigers veel sneller op hun werk en ’s avonds sneller thuis. In de spits hoogfrequente, snellere treinen die minder vertraagd zijn en met minder omwegen rijden. Een robuuster OV-systeem dat minder storingsgevoelig is, ook bij vallende blaadjes en sneeuw.
Dat zijn de beoogde effecten van Beter Benutten, een studie van de gemeente Amsterdam, de Stadsregio Amsterdam en met deelname van Schiphol naar de inzet van de trein rond de hoofdstad. Wethouder Eric Wiebes (Verkeer) wil de afstemming tussen de trein en het lokale openbaar vervoer (metro, bus en tram) ingrijpend verbeteren. Hij gaat over de aanbevelingen van Beter Benutten in overleg met het ministerie van I&M, NS, ProRail en de goederenvervoersector.
Dagelijks reizen er ruim een half miljoen mensen van en naar de Stadsregio Amsterdam. Tot 2040 neemt het aantal huishoudens in de regio toe met ongeveer 270.000. Die explosief groeiende reizigersstroom voor reizen van middellange afstand (vanuit alle richtingen naar werk en studie in Amsterdam) moet worden opgevangen door het spoor. Voor de fiets zijn de afstanden te lang, voor substantieel meer auto’s is in Amsterdam geen plek.