door OVE Nieuwsdienst » Ma 28 Jul 2014 09:57
28 juli 2014
Afgelopen weekend lag een deel van het treinverkeer van Utrecht Centraal stil wegens het 'ontvlechten van sporen'. In augustus zullen nog eens negen volle dagen volgen. Waar is dit voor nodig?
Een spaghetti van sporen, zo ziet Utrecht Centraal eruit voor wie van bovenaf op het station neerkijkt. Ooit was dat ook de bedoeling: elke trein moest op elk perron kunnen kunnen komen. In 1995 leverde Han de Hilster, inmiddels coördinerend bouwmanager ProRail, dan ook trots een deel van dit spaghettisporennetwerk op. Nu, bijna twintig jaar later gaat de boel op de schop en is De Hilster verantwoordelijk voor de uitvoering van de nieuwe filosofie: rechte sporen voor meer snelheid en een betere doorstroom van de treinen.
"De ruim tweehonderd wissels die nodig zijn tussen de wirwar aan sporen bleken storingsbronnen", legt De Hilster uit. "Daarnaast moeten treinen nu al heel vroeg afremmen als deze Utrecht Centraal Station naderen en voelt de reiziger de trein heen en weer schudden." Met rechte sporen, waardoor het aantal wissels drastisch wordt verlaagd, zijn deze problemen volgens De Hilster verholpen. "Minder wissels zorgen voor minder storingen en waar de trein voorheen een lang stuk zo'n 40 kilometer per uur moest rijden vanwege vele bochten, kan de trein straks met 80 kilometer per uur het station binnenkomen. Over een recht spoor, wat ook comfortabeler is voor de reiziger."