Verbouwing Utrecht Centraal

Alles over projecten en verbouwingen aan stations, infra, treinen en alles daaromheen.

Re: Verbouwing Utrecht Centraal

Berichtdoor Carpento » Zo 10 Mrt 2013 20:59

Toevallig vorige week verhuisd binnen het pand van mijn werkgever. Ons nieuwe uitzicht:

Afbeelding
*klikbaar*

Beetje fletse plaat overigens, had HDR op m'n telefoon aanstaan :GH:
Gebruikers-avatar
Carpento
 
Berichten: 32
Geregistreerd: Do 03 Mei 2012 13:03
Woonplaats: Nabij Gdm :)

Share On:

Share on Facebook Facebook Share on Twitter Twitter

Re: Verbouwing Utrecht Centraal

Berichtdoor OVE Nieuwsdienst » Wo 03 Apr 2013 12:19

Angst voor terugkeer junks en drugsdealers op Utrecht CS

3 april 2013

Partijen in de Utrechtse gemeenteraad zijn bang dat drugsdealers en junkies terugkeren op station Utrecht Centraal.

Een terugkeer van de duistere drugsjaren op station Utrecht Centraal. Daar zijn verschillende partijen in de gemeenteraad bang voor. De gemeente is van plan medicinale heroïne en methadon te verstrekken vanuit het nieuwe stadskantoor dat tegen het station wordt aangebouwd.

‘Terugkeer beruchte junkentunnel nabij’
De VVD-fractie in de gemeenteraad stelde daar gisteren vragen over. “De vernieuwing van het stationsgebied is juist bedoeld om de sociale veiligheid te verhogen”, zei raadslid André van Schie. “Nu lijkt het erop dat de beruchte junkentunnel uit de jaren tachtig en negentig op het station terugkeert.”

Lees hier verder...
Gebruikers-avatar
OVE Nieuwsdienst
 
Berichten: 3178
Geregistreerd: Za 28 Apr 2012 16:37

Re: Verbouwing Utrecht Centraal

Berichtdoor OVE Nieuwsdienst » Do 18 Apr 2013 15:15

270 miljoen euro om 'spaghetti van sporen' Utrecht CS te ontwarren

18 april 2013

Om de 'spaghetti van sporen' rond station Utrecht Centraal te ontwarren heeft staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur 270 miljoen euro uitgetrokken. Dat meldde ze donderdag tijdens een werkbezoek aan het Utrechtse station.

'Utrecht is het drukste station van Nederland. Als je van bovenaf kijkt, zie je een spaghetti van sporen', zei de bewindsvrouw. Het geld is bestemd om meer maatregelen tegen verstoringen van het treinverkeer te nemen, treinen beter te laten doorstromen en meer treinen te laten rijden in de Randstad en naar Gelderland en Brabant.

Dichter op elkaar
Spoorbeheerder ProRail gaat bij Utrecht ruim 130 van de 200 wissels verwijderen. Treinen kunnen daardoor dichter op elkaar rijden en sneller achter elkaar klaarstaan langs een perron. Het is de bedoeling dat reizigers op de drukste spoortrajecten straks met een 'metro-achtige frequentie' en zonder spoorboekje kunnen reizen. Er staat dan elke 10 minuten een trein voor hen klaar naar de Randstad en naar Gelderland en Brabant.

Lees hier verder...
Gebruikers-avatar
OVE Nieuwsdienst
 
Berichten: 3178
Geregistreerd: Za 28 Apr 2012 16:37

Re: Verbouwing Utrecht Centraal

Berichtdoor Edwin » Do 18 Apr 2013 16:14

Yep, er zitten alleen maar voordelen aan het verwijderen van al die wissels.
Treinen kunnen dichter op elkaar rijden en sneller klaarstaan langs het perron.
Het voordeel wordt vooral duidelijk als 2 van die treinen langs het perron defect raakt/assistentie nodig heeft/..vul maar in. De volgende trein kan dan door het ontbreken van wissels niet even naar een ander spoor toe! :cheer:
:cheer: :cheer:
Gebruikers-avatar
Edwin
Medewerker NS
Medewerker NS
 
Berichten: 143
Geregistreerd: Vr 04 Mei 2012 01:09

Re: Verbouwing Utrecht Centraal

Berichtdoor OVE Nieuwsdienst » Do 20 Jun 2013 14:38

Veel spoorwijzigingen tijdens periode met werk op Utrecht Centraal

20 juni 2013

Van vrijdag 21 juni tot maandag 8 juli vinden er veel werkzaamheden plaats aan het station van Utrecht Centraal. Tijdens die periode zullen veel treinen van gewijzigde sporen vertrekken. Hieronder een overzicht van de werkzaamheden en welke sporen het betreft.

Van vrijdagavond 21 juni tot maandagochtend 24 juni zullen de sporen 14a tot en met 19a buiten dienst worden genomen. In de nachten van maandag 24 op dinsdag 25 juni tot de nacht van vrijdag 27 op zaterdag 28 juni zullen de sporen 1 tot en met 5 buiten dienst genomen worden.

Vanaf vrijdagnacht 29 juni tot en met maandagochtend 1 juli zijn het gehele weekend de sporen 1 tot en met 5 buiten dienst. Daardoor zullen de Sprinters in de series Sprinter 5500 (Baarn-Utrecht v.v.) en Sprinter 5600 (Zwolle-Amersfoort-Utrecht v.v.) rijden tot Utrecht Overvecht en daar keren en daarbij Utrecht Centraal dus niet aandoen.

Van maandagochtend 1 juli tot en met zaterdagochtend 6 juli zullen de sporen 1 en 2 buiten dienst zijn. Vanaf vrijdagnacht 5 juli tot en met maandagochtend 8 juli zullen de sporen 1 tot en met 5 in het geheel buiten dienst zijn en ook dan keren de Sprinters in de series Sprinter 5500 (Baarn-Utrecht v.v.) en Sprinter 5600 (Zwolle-Amersfoort-Utrecht v.v.) op Utrecht Overvecht en zullen niet stoppen te Utrecht Centraal.

Als de bovenstaande werkzaamheden zijn afgerond, zullen er bij spoor 14 en 15 funderingen voor kranen zijn aangelegd, zal er een torenkraan zijn geplaatst voor de buurtsporen 1 en 2 en zal spoor 1 in gebruik worden genomen. Direct daarop volgend zal spoor 2 buiten dienst worden genomen en zullen de treinen in de series 5500 en 5600 keren op spoor 1.

Het overnemen van de eigen nieuwsberichten van OV-Ervaringen.nl is toegestaan, met bronvermelding en deeplink.
Gebruikers-avatar
OVE Nieuwsdienst
 
Berichten: 3178
Geregistreerd: Za 28 Apr 2012 16:37

Re: Verbouwing Utrecht Centraal

Berichtdoor OVE Nieuwsdienst » Vr 21 Jun 2013 12:23

Utrecht krijgt grootste fietsenstalling ter wereld

21 juni 2013

Een verhoogd plein met daaronder een fietsenstalling met plaats voor 12.500 fietsen. Zo gaat Stationsplein oost in Utrecht eruit zien.

Afbeelding


Naast Stationsplein west wordt Stationsplein oost één van de twee nieuwe volwaardige entrees van Utrecht Centraal. Het is een verhoogd plein met daaronder een grote fietsenstalling voor 12.500 fietsen. Op het plein is plek voor terrassen en winkeltjes. De doorgaande route voor auto’s door de Nieuwe Stationsstraat verdwijnt waardoor een verkeersluw gebied ontstaat met plaatsen voor Kiss & Ride, invalide parkeerplaatsen en taxi’s. Voor fietsers komt er wel een doorgaande route. De fietser rijdt straks tot onder het plein, stalt zijn/haar fiets op één van de drie verdiepingen en is zo in het station.

Lees hier verder...
Gebruikers-avatar
OVE Nieuwsdienst
 
Berichten: 3178
Geregistreerd: Za 28 Apr 2012 16:37

Re: Verbouwing Utrecht Centraal

Berichtdoor OVE Nieuwsdienst » Do 15 Aug 2013 10:25

Bekend bord Utrecht CS verdwijnt

15 augustus 2013

Het grote informatiebord op Utrecht Centraal wordt vannacht verwijderd.

Nu het station wordt verbouwd, hangt het in de weg en kan het voor onveilige situaties zorgen, zegt een woordvoerder van de NS. "Mensen staan stil om op het bord te kijken", zegt ze. "En we zijn nu in de fase dat het op de plek hangt waar straks grote groepen reizigers langs moeten."

Lees hier verder...
Gebruikers-avatar
OVE Nieuwsdienst
 
Berichten: 3178
Geregistreerd: Za 28 Apr 2012 16:37

Re: Verbouwing Utrecht Centraal

Berichtdoor OVE Nieuwsdienst » Vr 27 Sep 2013 11:40

Tweede bouwstap Utrecht Centraal afgerond

27 september 2013

Utrecht Centraal is toe aan de volgende stap. Zondag 29 september openen ProRail en NS het tweede deel van de nieuwe hal. Het nieuwe gedeelte aan de stadskant is ingericht met tijdelijke winkels en voorzieningen die gericht zijn op de reiziger. Met deze opening is één derde van de verbouwing afgerond.

Verbouwen in stappen
Na de oplevering van het tweede deel van de hal start de bouw van de entree aan de stadskant inclusief de verdiepingsvloer. De bouwfasering van Utrecht Centraal houdt concreet in dat looproutes voor reizigers zich de komende 1,5 jaar aan één zijde van de stationshal bevinden. Het gedeelte vanaf het voormalige taxiplatform tot aan het Jaarbeursplein wordt in zijn geheel verbouwd. Dit betekent voor de reiziger dat er minder (verblijfs)ruimte is dan ze gewend zijn. Wanneer deze bouwstappen klaar zijn in het voorjaar van 2015 is het overgrote deel van de stationsvernieuwing klaar. Omdat het station tijdens de verbouwing gewoon open is voor de huidige 280.000 dagelijkse gebruikers, wordt Utrecht Centraal in zes bouwstappen vernieuwd. In 2011 is de bouw gestart, het eerste deel van het station aan de Jaarbeurszijde is in februari dit jaar opgeleverd. Utrecht Centraal is over drie jaar helemaal gereed.

Lees hier verder...
Gebruikers-avatar
OVE Nieuwsdienst
 
Berichten: 3178
Geregistreerd: Za 28 Apr 2012 16:37

Re: Verbouwing Utrecht Centraal

Berichtdoor OVE Nieuwsdienst » Do 05 Dec 2013 13:43

Nieuwe sporen en perrons op Utrecht Centraal

5 december 2013

Op station Utrecht Centraal gaat ProRail vanaf zaterdag 7 december aan de slag met het vernieuwen van spoor 3 en het verbreden van het perron.

Tussen 7 en 16 december vertrekken treinen vanaf andere sporen dan gebruikelijk. Op maandag 16 december wordt het nieuwe spoor 2 in gebruik genomen. Reizigers ontvangen die dag een attentie om ze welkom te heten op het nieuwe perron. De perrons worden een stuk breder: het perron van het nieuwe spoor 2 is straks bijna twee keer zo breed. Spoor 3 en het perron zijn volgend jaar klaar.

Lees hier verder...
Gebruikers-avatar
OVE Nieuwsdienst
 
Berichten: 3178
Geregistreerd: Za 28 Apr 2012 16:37

Re: Verbouwing Utrecht Centraal

Berichtdoor OVE Nieuwsdienst » Vr 04 Apr 2014 17:32

ProRail werkt met Pinksteren en in augustus aan Utrecht Centraal

4 april 2014

Tijdens het Pinksterweekend en tussen 9 tot 17 augustus werkt ProRail dag en nacht aan het spoor rond Utrecht Centraal.

Voor reizigers betekent dat omleidingen, meer overstappen en vervangend busvervoer, zo meldt de spoorbeheerder vandaag. ProRail verbouwt station Utrecht Centraal nog tot 2016. Er komt rond Utrecht, volgens ProRail het belangrijkste spoorknooppunt van Nederland, tachtig kilometer spoor bij zodat het station de groeiende stroom reizigers kan verwerken. Daarnaast worden sporen aan de zuid- en noordkant van het station vernieuwd, en komt er een extra spoorbrug over het Amsterdam Rijnkanaal. Om dat in goede banen te leiden wordt er een nieuwe verkeersleidingspost gebouwd.

Lees hier verder...
Gebruikers-avatar
OVE Nieuwsdienst
 
Berichten: 3178
Geregistreerd: Za 28 Apr 2012 16:37

Re: Verbouwing Utrecht Centraal

Berichtdoor OVE Nieuwsdienst » Ma 28 Jul 2014 09:57

Spaghetti aan sporen straks verleden tijd

28 juli 2014

Afgelopen weekend lag een deel van het treinverkeer van Utrecht Centraal stil wegens het 'ontvlechten van sporen'. In augustus zullen nog eens negen volle dagen volgen. Waar is dit voor nodig?

Een spaghetti van sporen, zo ziet Utrecht Centraal eruit voor wie van bovenaf op het station neerkijkt. Ooit was dat ook de bedoeling: elke trein moest op elk perron kunnen kunnen komen. In 1995 leverde Han de Hilster, inmiddels coördinerend bouwmanager ProRail, dan ook trots een deel van dit spaghettisporennetwerk op. Nu, bijna twintig jaar later gaat de boel op de schop en is De Hilster verantwoordelijk voor de uitvoering van de nieuwe filosofie: rechte sporen voor meer snelheid en een betere doorstroom van de treinen.

"De ruim tweehonderd wissels die nodig zijn tussen de wirwar aan sporen bleken storingsbronnen", legt De Hilster uit. "Daarnaast moeten treinen nu al heel vroeg afremmen als deze Utrecht Centraal Station naderen en voelt de reiziger de trein heen en weer schudden." Met rechte sporen, waardoor het aantal wissels drastisch wordt verlaagd, zijn deze problemen volgens De Hilster verholpen. "Minder wissels zorgen voor minder storingen en waar de trein voorheen een lang stuk zo'n 40 kilometer per uur moest rijden vanwege vele bochten, kan de trein straks met 80 kilometer per uur het station binnenkomen. Over een recht spoor, wat ook comfortabeler is voor de reiziger."

Lees hier verder...
Gebruikers-avatar
OVE Nieuwsdienst
 
Berichten: 3178
Geregistreerd: Za 28 Apr 2012 16:37

Vorige

Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

cron
lobed-depth
lobed-depth
lobed-depth
lobed-depth