Modernisering VIRM-dubbeldekkers
Geplaatst: Za 01 Mrt 2014 11:30
1 maart 2014
De Nederlandse Spoorwegen hebben opdracht gegeven om de eerste serie van VIRM-dubbeldekkers te moderniseren.
Het gaat om de eerste generatie van de dubbeldekkers, die vanaf 1995 in dienst kwamen. De treinen waren bedoeld voor de middellange afstanden op het Nederlandse spoor en werden geleverd in driewagenstammen en vierwagenstammen. Vanaf 2000 zijn de driewagenstammen verlengd naar vierwagenstammen en de vierwagenstammen naar stammen van 6 rijtuigen. De modernisering gaat over 418 rijtuigen van het type VIRM-1.
Modernisering
De modernisering volgt op de door NS als succesvol omschreven modernisering van DD-AR naar DDZ. De modernisering van het VIRM-materieel is gebaseerd op de modernisering van het DDZ-materieel. De VIRM-treinstellen moeten na modernisering 20% zuiniger worden door het inbouwen van zuiniger klimaatinstallaties. Daarnaast worden de treinstellen allemaal voorzien van beeldschermen met . De bovenverdieping wordt ingericht als werkcoupé, de onderverdieping wordt informeel ingericht en krijgt, net als de DDZ, loungebanken.
Tijdspanne
Vanaf komende zomer zullen de eerste VIRMs in Haarlem worden binnengenomen bij de werkplaats van NedTrain, die de modernisering uit zal voeren. De revisie van 418 rijtuigen moet begin 2020 afgerond zijn, vanaf 2016 worden de eerste gemoderniseerde stellen op de baan verwacht.
Het overnemen van de eigen nieuwsberichten van OV-Ervaringen.nl is toegestaan, met bronvermelding en deeplink.