Bouw Noord-Zuidlijn Amsterdam

Alles over projecten en verbouwingen aan stations, infra, treinen en alles daaromheen.

Re: Bouw Noord-Zuidlijn Amsterdam

Berichtdoor OVE Nieuwsdienst » Ma 18 Mrt 2013 11:38

Wandeling door tunnelbuizen: 25 meter onder Amsterdam

18 maart 2013

Duizend Amsterdammers mochten gisteren voor één keer een wandeling maken door de buizen van de Noord-Zuidlijn.

De boren Molly en Victoria hebben hun werk gedaan. ,,Maar als je het hele stuk zou willen lopen, ook onder het IJ door, zou dat nu echt nog kruipdoor-sluipdoor werk zijn'', zegt Duco Vaillant van de Noord-Zuidlijn. Gisteren was een stuk tunnelbuis van zo'n 800 meter opgeruimd en schoongemaakt, zodat duizend omwonenden een wandelingetje onder hun stad konden maken. Vanaf de bouwput vlak voor het Centraal Station, onder het Damrak door, tot aan wat straks station Rokin is. Vijfentwintig meter onder de grond. Schuin onder de Bijenkorf, het monument op de Dam en Madame Tussauds door.

De tunnelbuis heeft iets futuristisch: een kale, grijze buis die zich door de grond kronkelt. Niet uitgegraven, maar geboord door twee enorme boorkoppen. Een worm van 800 meter, tussen twee diepe bouwputten in.

Al sinds 2003 liggen delen van de stad open en de aanleg van de lijn kostte steeds meer geld. Toppunt van ellende waren de huizen op de Vijzelgracht die verzakten.

Lees hier verder...
Gebruikers-avatar
OVE Nieuwsdienst
 
Berichten: 3178
Geregistreerd: Za 28 Apr 2012 16:37

Share On:

Share on Facebook Facebook Share on Twitter Twitter

Re: Bouw Noord-Zuidlijn Amsterdam

Berichtdoor OVE Nieuwsdienst » Do 21 Mrt 2013 11:53

Kunst in Noord/Zuidlijn

21 maart 2013

AMSTERDAM - Het kost wat - ruim 3 miljard euro - en het moet nog tot 2017 duren, maar dan rijdt de Noord/Zuidlijn toch echt onder Amsterdam door.

Dit voorjaar al bepaalt het grote publiek wat er aan kunst in de metrostations te zien zal zijn. Tot en met 14 april exposeren 23 kunstenaars hun ontwerpen voor de stations in een 'Pop-Up Expo' in gebouw Duintjer. Voor elk station hebben drie of vier kunstenaars een ontwerp gemaakt. Per ontwerp kunnen bezoekers aangeven wat ze ervan vinden. Hoe u uw mening kunt geven, vertelt Hoite Detmar, directeur omgeving en reizigers van de Noord/Zuidlijn.

"Ik ben heel benieuwd wat de mensen die de stations straks gaan gebruiken van de kunstwerken vinden. Hoe ze hun mening geven maakt eigenlijk niet zoveel uit. Op de Pop-Up Expo kan iedereen een reactie achterlaten, maar mensen mogen ook reageren op www.hierzijnwij.nu of www.amsterdam.nl/noordzuidlijn. Ze mogen mailen of twitteren. We nemen alles mee. Ik hoop dat er een levendige discussie losbarst."

Lees hier verder...
Gebruikers-avatar
OVE Nieuwsdienst
 
Berichten: 3178
Geregistreerd: Za 28 Apr 2012 16:37

Re: Bouw Noord-Zuidlijn Amsterdam

Berichtdoor OVE Nieuwsdienst » Zo 02 Jun 2013 10:21

Met zesduizend man wandelen onder het IJ

2 juni 2013

AMSTERDAM - Het duurt nog vier jaar voor de metro van Noord naar Zuid rijdt, maar zesduizend mensen mogen dit weekeinde even door de tunnel van de Noord-Zuidlijn.

Ook zondag zullen wandelaars deze unieke tocht maken. Baggeren door de tunnel soms, want er wordt hier nog volop gewerkt. Van de Sixhaven naar het Centraal Station waar de wandeling eindigt in de Kathedraal zoals het metrostation daar wordt genoemd.

Lees hier verder..
Gebruikers-avatar
OVE Nieuwsdienst
 
Berichten: 3178
Geregistreerd: Za 28 Apr 2012 16:37

Re: Bouw Noord-Zuidlijn Amsterdam

Berichtdoor OVE Nieuwsdienst » Di 11 Jun 2013 11:44

Noord-Zuidlijn meer dan alleen metrotunnel

11 juni 2013

AMSTERDAM - Eind vorig jaar waren de Noord-Zuidlijnbouwers in Amsterdam in een jubelstemming.

Na jaren van plannen, bouwen en boren lag er eindelijk een metrotunnel van ruim 6 kilometer onder Amsterdam die de zuidkant van de stad met het noorden verbindt. Toch duurt het nog zeker 4 jaar voor de eerste metro's passagiers van Station Zuid naar het Buikslotermeerplein vervoeren. Dinsdag gaven de betrokken uitvoerders tekst en uitleg over wat er allemaal nog moet gebeuren voordat het zover is.

De langverwachte metroverbinding onder de hoofdstad is meer dan alleen een tunnel. Sinds de laatste tunnelboor op 1 december werd uitgezet, werken bouwers met man en macht aan wat heet de 'afbouw' van de metrolijn. Inmiddels ligt op het traject in Amsterdam-Noord al ruim 2 kilometer rails, de komende jaren komt daar nog in totaal 7 kilometer bij.

Lees hier verder...
Gebruikers-avatar
OVE Nieuwsdienst
 
Berichten: 3178
Geregistreerd: Za 28 Apr 2012 16:37

Re: Bouw Noord-Zuidlijn Amsterdam

Berichtdoor OVE Nieuwsdienst » Ma 26 Mei 2014 11:21

Noord/Zuidlijn trekt vele fans

26 mei 2014

Ruim 19.000 nieuwsgierigen namen dit weekend een kijkje in de tunnels van de toekomstige metrolijn.

Voor de laatste keer werd er dit weekend in de Noord/Zuidlijn rondgelopen door publiek. Ondanks het mooie weer trok men massaal naar de bouwputten, om een kijkje te nemen in de ondergrondse tunnels.
In de koude, donkere tunnel vanaf de Pijp naar de Vijzelgracht lopen gezinnen, stellen en vrienden rond. Kinderen klimmen op de muren, terwijl anderen in de tunnel een selfie maken. Het geluid van rijdende trams op de weg boven ze klinkt hard door naar beneden. Vanaf straatniveau klimt constant een grote groep via een smalle trap naar beneden, om vervolgens met een luide "wauw" de tunnel in te lopen.

Lees hier verder...
Gebruikers-avatar
OVE Nieuwsdienst
 
Berichten: 3178
Geregistreerd: Za 28 Apr 2012 16:37

Re: Bouw Noord-Zuidlijn Amsterdam

Berichtdoor OVE Nieuwsdienst » Ma 30 Jun 2014 11:05

Schiphol krijgt geen metro

30 juni 2014

De gemeente Amsterdam hoeft niet te rekenen op een bijdrage van de Rijksoverheid als het de nieuwe Noord/Zuidlijn tóch wil verlengen naar Schiphol.

Aan het doortrekken van de Amsterdamse metro vanaf station Amsterdam Zuid naar de luchthaven hangt niet alleen een flink prijskaartje, maar zal ook onvoldoende reizigers opleveren. Dat heeft staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur de Tweede Kamer laten weten.

Om de Noord/Zuidlijn te verbinden met het zo’n 10 kilometer verderop gelegen Schiphol moeten er ‘vele’ over- en doorgangen voor de metro gebouwd worden. “Dit leidt tot hoge investeringskosten”, stelt Mansveld. Daar komt volgens haar bij dat ‘in het extreemste geval’ zo’n 10 procent van de reizigers deze metro in plaats van de trein zal nemen; ook als de verbinding tussendoor nergens stopt. De bewindsvrouw noemt dit reizigersaantal ‘onvoldoende’.

Lees hier verder...
Gebruikers-avatar
OVE Nieuwsdienst
 
Berichten: 3178
Geregistreerd: Za 28 Apr 2012 16:37

Vorige

Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

lobed-depth
lobed-depth
lobed-depth
lobed-depth