Pagina 1 van 1
Restauratie station Geldermalsen
Geplaatst:
Wo 06 Feb 2013 16:40
door OVE Nieuwsdienst
6 februari 2013
ProRail is deze week gestart met de restauratie van de overkapping van de perrons op station Geldermalsen. De overkapping wordt ingekort, de draagconstructie wordt hersteld en het dak wordt teruggebracht naar de oorspronkelijke vorm. De overkapping kan zo weer tientallen jaren mee.
Samen met het stationsgebouw zijn de perronkappen in Geldermalsen van monumentale waarde. In de loop der jaren is er echter het nodige aan veranderd, waardoor het originele karakter verloren dreigde te gaan. De restauratie geeft de overkapping haar oude glorie weer terug.
Stationsgebouw
De werkzaamheden worden gecombineerd met de renovatie van het stationsgebouw door de collega’s van NS. Gezamenlijk hebben ProRail en NS een planning gemaakt. Voorop staat dat reizigers tijdens de werkzaamheden veilig van het station gebruik kunnen blijven maken.
Re: Restauratie station Geldermalsen
Geplaatst:
Za 31 Aug 2013 10:56
door OVE Nieuwsdienst
31 augustus 2013
GELDERMALSEN - Het station van Geldermalsen wordt vanaf september door NS Stations gerestaureerd.
Eerst aan de buitenkant, inclusief de gietijzeren perronsoverkappingen. Ook de binnenzijde komt aan bod: het rijksmonument wordt geschikt gemaakt als bedrijfsverzamelgebouw voor kleine bedrijven, met flexwerkplekken voor zzp'ers. Het stationsgebouw uit 1884 is een van de weinige rijksmonumenten in de gemeente Geldermalsen. Het wordt zowel buiten als binnen in de oorspronkelijke staat teruggebracht.
Re: Restauratie station Geldermalsen
Geplaatst:
Za 01 Feb 2014 13:52
door OVE Nieuwsdienst
1 februari 2014
GELDERMALSEN - De NS wil niet verder met het plan om het monumentale stationsgebouw van Geldermalsen om te bouwen tot een modern bedrijfsverzamelgebouw. Het ambitieuze concept is financieel niet haalbaar, zegt het bedrijf in een verklaring.
De initiatiefnemers, Edwin Loeff en voormalig wethouder Melving Koenings, zijn teleurgesteld. Koenings: “We waren in goed overleg met NS Stations al heel ver gekomen: het plan was op besteksniveau al vrijwel klaar, we hadden voldoende huurders aan de haak met marktconforme prijzen en het enthousiasme was groot. Maar zakelijk gezien ligt de eindverantwoordelijkheid bij de eigenaar, het overheidsbedrijf NS Stations, zo simpel is het helaas ook.”