Ombouw Hoekse lijn naar metrospoor

Alles over projecten en verbouwingen aan stations, infra, treinen en alles daaromheen.

Ombouw Hoekse lijn naar metrospoor

Berichtdoor OVE Nieuwsdienst » Vr 14 Dec 2012 12:08

Stadsregio en gemeenten maken afspraken ombouw Hoekse Lijn tot metro

14 december 2012

De stadsregio Rotterdam en de gemeenten Maassluis, Vlaardingen, Schiedam en Rotterdam zijn het eens over het ombouwen van de Hoekse Lijn, de spoorlijn tussen Schiedam en Hoek van Holland, tot metro. Onderdeel van het project zijn ook de verlenging van de lijn tot aan het strand en een nieuwe halte Maassluis Steendijkpolder. A.s. maandag, 17 december, ondertekenen deze overheden een convenant waarin de afspraken worden vastgelegd.

Het dagelijks bestuur van de stadsregio heeft op 12 december met dit convenant ingestemd. Daarnaast heeft het bestuur het besluit genomen waarmee de uitwerkingsfase van het project kan beginnen. In de komende maanden worden de randvoorwaarden en de financiële dekking voor het project verder uitgewerkt. De stadsregio neemt in de zomer van 2013 een definitief besluit over de uitvoering van het project.

Metrolijn B
De nieuwe lijn wordt een verlenging van de bestaande metrolijn B die begint in Nesselande en dwars door het centrum van Rotterdam loopt. Het betekent onder meer dat inwoners ten noorden van de Maas en de Nieuwe Waterweg een rechtstreekse metroverbinding krijgen met het strand van Hoek van Holland. De lijn wordt in Hoek van Holland met 1,2 km. verlengd tot aan de strandopgang. Maassluis krijgt een derde halte: Steendijkpolder.

Omgekeerd krijgen de inwoners van Hoek van Holland, Maassluis en Vlaardingen een rechtstreekse verbinding met het culturele en winkelhart van Rotterdam. De stadsregio streeft ernaar de lijn eind 2017 in gebruik te nemen.

Na de ombouw zal de verbinding naar verwachting 40% meer reizigers trekken (van 13.000 naar ruim 18.000 per dag in 2020) dan wanneer de lijn in zijn huidige vorm, dus als spoorlijn, wordt geëxploiteerd. Deze groei komt vooral door de hogere frequentie en de directe verbinding naar bestemmingen als Dijkzigt, Eendrachtsplein, Beurs en Blaak in het centrum van Rotterdam.

Lees hier verder...
Gebruikers-avatar
OVE Nieuwsdienst
 
Berichten: 3178
Geregistreerd: Za 28 Apr 2012 16:37

Share On:

Share on Facebook Facebook Share on Twitter Twitter

Re: Ombouw Hoekse lijn naar metrospoor

Berichtdoor Mikos » Vr 14 Dec 2012 12:15

Omdat er naast reizigersvervoer ook goederenvervoer over de Hoekse lijn (Rotterdam-Hoek van Holland) rijdt, zal er gebruik gemaakt worden van strengelspoor. Metrospoor is smaller dan normaal spoor waar goederen- en reizigerstreinen overheen rijden. Om beide toch over de Hoekse lijn te kunnen laten rijden, legt men zowel normaal spoor aan met 'daarbinnen' een metrospoor. Zoiets bestaat bijvoorbeeld in Amsterdam in de Leidsestraat, waar trams in twee richtingen rijden. Om storingsgevoelige wissels te voorkomen, heeft men strengelspoor aangelegd. Dat ziet eruit zoals hieronder:
Afbeelding
(Van Wikipedia)

Zoiets zal dus ook op de Hoekse Lijn worden toegepast. :-)
Gebruikers-avatar
Mikos
Medewerker NS / Beheerder
Medewerker NS / Beheerder
 
Berichten: 812
Geregistreerd: Wo 25 Apr 2012 23:31

Re: Ombouw Hoekse lijn naar metrospoor

Berichtdoor Fabian318 » Vr 14 Dec 2012 23:00

Hmm, is dat zo? Volgens dit artikel (onderaan, "mengvormen") heeft de Rotterdamse metro treinwielen en geen tramwielen.
Gebruikers-avatar
Fabian318
Medewerker DB
Medewerker DB
 
Berichten: 74
Geregistreerd: Do 27 Sep 2012 21:54
Woonplaats: Münster (Westf.)

Re: Ombouw Hoekse lijn naar metrospoor

Berichtdoor Mikos » Za 15 Dec 2012 11:35

Ik geloof dat metro's veel dichter langs het perron stoppen dan treinen. Kijk bijvoorbeeld naar SLT waar nog een treeplank naar buiten komt voor de deuren opengaan. Nu hebben metro's ook wel eens een gat tussen trein en perron, vooral in bochten, (denk aan 'Mind the gap!'), maar veel minder dan treinen. In dat geval krijg je dus de speciale situatie dat er bij de stations strengelspoor gebruikt zal moeten worden, omdat goederentreinen niet zó dicht langs de perronrand kunnen rijden zonder schade aan te richten.
Gebruikers-avatar
Mikos
Medewerker NS / Beheerder
Medewerker NS / Beheerder
 
Berichten: 812
Geregistreerd: Wo 25 Apr 2012 23:31

Re: Ombouw Hoekse lijn naar metrospoor

Berichtdoor Denman83 » Wo 19 Dec 2012 18:43

Ik denk dat ze er eerder voor zullen kiezen om er een appart spoor naast te leggen voor goederentreinen in plaats van een omslachtig strengelspoor aan te leggen. En naar mijn weten rijden metro's inderdaad over 'normale' rails. Dus daar hoeft het niet aan te liggen.
To finish first, first you have to finish.
Gebruikers-avatar
Denman83
Medewerker NS
Medewerker NS
 
Berichten: 201
Geregistreerd: Wo 23 Mei 2012 09:20
Woonplaats: Dronten

Re: Ombouw Hoekse lijn naar metrospoor

Berichtdoor Matthijs » Do 20 Dec 2012 13:15

Voor zover ik begreep zou er een constructie komen met wissels die de doorgaande goederensporen een stukje van het perron zouden brengen. Beetje te vergelijken bij de tram in Kassel, zie deze twee foto's op Flickr.
Here you leave today and enter the world of yesterday, tomorrow and fantasy
- Walt Disney
Gebruikers-avatar
Matthijs
Medewerker NS Stations Retail / Beheerder
Medewerker NS Stations Retail / Beheerder
 
Berichten: 37
Geregistreerd: Wo 25 Apr 2012 23:34

Re: Ombouw Hoekse lijn naar metrospoor

Berichtdoor Jorick » Do 20 Dec 2012 13:19

"In verband met een sein- en wisselstoring rijdt Metro B naar Hoek van Holland niet verder dan Schiedam-Centrum..."

Ik voel 'm al aankomen... :P
Gebruikers-avatar
Jorick
Medewerker NS / Beheerder
Medewerker NS / Beheerder
 
Berichten: 142
Geregistreerd: Wo 25 Apr 2012 23:26
Woonplaats: Utrecht

Re: Ombouw Hoekse lijn naar metrospoor

Berichtdoor Denman83 » Do 20 Dec 2012 13:21

Of een goederentrein vast in de Metrotunnel als gevolg van het verkeerd liggend wissel. :-D
To finish first, first you have to finish.
Gebruikers-avatar
Denman83
Medewerker NS
Medewerker NS
 
Berichten: 201
Geregistreerd: Wo 23 Mei 2012 09:20
Woonplaats: Dronten

Re: Ombouw Hoekse lijn naar metrospoor

Berichtdoor OVE Nieuwsdienst » Vr 12 Jul 2013 10:25

RET wil Hoekse Lijn zonder subsidie gaan rijden

12 juli 2013

Rotterdamse vervoerder RET gaat 16 metro’s aanschaffen voor de Hoekse Lijn en wil de metrolijn zonder subsidie gaan rijden.

Het dagelijks bestuur van stadregio Rotterdam heeft woensdag definitief besloten om de spoorlijn tussen Schiedam en Hoek van Holland om te bouwen tot metrolijn en aan te luiten op het regionale metronet. De ombouw is naar verwachting eind 2017 klaar. Stadsregio Rotterdam heeft voor het project 312 miljoen euro gereserveerd in de begroting van de komende jaren, inclusief een reservering van 55 miljoen euro voor eventuele tegenvallers bij de projectuitvoering.

Lees hier verder...
Gebruikers-avatar
OVE Nieuwsdienst
 
Berichten: 3178
Geregistreerd: Za 28 Apr 2012 16:37


Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron
lobed-depth
lobed-depth
lobed-depth
lobed-depth