Pagina 1 van 1
Bouw tram Hasselt-Maastricht
Geplaatst:
Di 13 Nov 2012 13:41
door OVE Nieuwsdienst
13 november 2012
De nieuwe tramverbinding tussen Hasselt en Maastricht moet op Nederlands grondgebied dagelijks ongeveer 4200 reizigers gaan vervoeren. Met het Belgische deel erbij, komt dat aantal op 9000 reizigers per dag.
Dat blijkt uit een prognose op basis van een actueel verkeersmodel dat het stadsbestuur gisteravond presenteerde aan de gemeenteraad. Per jaar zou het reizigersaantal volgens de prognose uitkomen tussen de 2,8 miljoen en 3,5 miljoen reizigers, waarvan 1,3 miljoen in Nederland.
Dat aantal reizigers van de tram die in 2018 moet rijden krijgt mogelijk gevolgen voor de stedelijke en regionale buslijndiensten in Maastricht. Er zijn geen directe maatregelen te verwachten, maar de nieuwe tramverbinding zal wel mee worden genomen in de nieuwe concessie voor het openbaar vervoer in Limburg in 2016. In de nieuwe afspraken wordt volgens de gemeente rekening gehouden met de nieuwe vervoersmogelijkheid tussen Hasselt en Maastricht.
Re: Bouw tram Hasselt-Maastricht
Geplaatst:
Wo 19 Dec 2012 12:03
door OVE Nieuwsdienst
19 december 2012
De Maastrichtse gemeenteraad heeft dinsdagavond in meerderheid 'ja' gezegd tegen de tram Vlaanderen-Maastricht. De tram tussen Maastricht en Hasselt moet in 2018 gaan rijden.
Dat een raadsmeerderheid positief zou oordelen, werd al snel duidelijk. Toen Seniorenpartij Maastricht, als derde aan het woord, zich ook achter het plan schaarde, was de kogel al door de kerk. SPM was namelijk de laatste partij binnen de coalitie die twijfelde. Volgens raadslid Gea van Loo was er echter geen twijfel meer over de finale besluitvorming. "Met de tram leggen we een stevig fundament in de stad.We moeten durven investeren in nieuwe kansen.”
Re: Bouw tram Hasselt-Maastricht
Geplaatst:
Wo 31 Jul 2013 10:16
door OVE Nieuwsdienst
31 juli 2013
Arcadis heeft de opdracht gekregen om de eerste voorbereidingen voor de aanleg van de tramverbinding tussen Maastricht en Hasselt uit te voeren.
Het gaat daarbij om het Nederlandse deel van de tramverbinding. Het ingenieursbureau maakt de contractdocumenten aanbestedingsklaar en brengt in kaart welke deskundigen straks nodig zijn bij de uitvoering van het project. Het contract is ter waarde van 114.000 euro. De tram tussen Maastricht en Hasselt moet uiterlijk in 2018 gaan rijden. Met deze tramverbinding wordt de reistijd tussen de twee steden gehalveerd naar 35 minuten. Nu kunnen reizigers alleen nog maar met een busverbinding reizen tussen de twee steden.
Re: Bouw tram Hasselt-Maastricht
Geplaatst:
Zo 13 Okt 2013 12:59
door OVE Nieuwsdienst
13 oktober 2013
De Vlaamse regering heeft de aanleg van een sneltramlijn tussen Hasselt en Maastricht vrijdagavond definitief goedgekeurd.
Dat melden Belgische media. De Vlaamse regering investeert 217 miljoen euro in de verbinding, waar ze in 2011 al principieel mee instemde. Met het akkoord kan de aanbestedingsprocedure voor aanleg van de dertien haltes tellende sneltramlijn worden opgestart. De werkzaamheden beginnen naar verwachting in het voorjaar van 2015.
Re: Bouw tram Hasselt-Maastricht
Geplaatst:
Wo 12 Mrt 2014 11:32
door OVE Nieuwsdienst
12 maart 2014
Tussen Maastricht en het Belgische Hasselt komt een sneltramverbinding. De lijn wordt 35 kilometer lang en krijgt 13 haltes.
Door de nieuwe verbinding zal de reistijd ongeveer gehalveerd worden. Waar mensen met de bus nog ruim een uur onderweg waren, doet de tram er een half uur over.
De aanleg van de tramlijn is in Vlaanderen omstreden. Veel mensen vinden de aanleg te duur. Daarnaast loopt er tussen de steden ook een oude spoorlijn die weinig gebruikt wordt. Tegenstanders hadden liever gezien dat die opgeknapt wordt.