Via Avantis en spoorlijn Heerlen-Aken

Alles over projecten en verbouwingen aan stations, infra, treinen en alles daaromheen.

Via Avantis en spoorlijn Heerlen-Aken

Berichtdoor OVE Nieuwsdienst » Do 19 Jul 2012 13:12

Eind 2013 snellere trein tussen Heerlen en Aken

19 juli 2012

Eind volgend jaar moet er een snelle intercitytrein rijden tussen Heerlen en Aken.

Dat is een tijdelijke oplossing, want vanaf 2016 moeten de Nederlandse Spoorwegen namelijk hun intercityverbinding tussen Eindhoven en Heerlen doortrekken tot Aken. De provincie Nederlands-Limburg zet daarmee in op snelle treinverbindingen met de buurlanden. Aan onze kant van de grens beweegt er op dat vlak nog altijd niets.

Lees hier verder...
Gebruikers-avatar
OVE Nieuwsdienst
 
Berichten: 3178
Geregistreerd: Za 28 Apr 2012 16:37

Share On:

Share on Facebook Facebook Share on Twitter Twitter

Re: Via Avantis en spoorlijn Heerlen-Aken

Berichtdoor OVE Nieuwsdienst » Ma 15 Jul 2013 10:15

Voorlopig geen snelle trein Heerlen-Aken

15 juli 2013

Er komt voorlopig geen snelle treinverbinding tussen Heerlen en Aken.

In plaats daarvan blijft de stoptrein van de Euregiobahn rijden, meldt het Limburgs Dagblad. De treinen die de NS tussen Heerlen en Aken hadden willen inzetten, voldoen niet aan de Duitse normen, onder meer op het gebied van beveiliging.

Lees hier verder...
Gebruikers-avatar
OVE Nieuwsdienst
 
Berichten: 3178
Geregistreerd: Za 28 Apr 2012 16:37

Re: Via Avantis en spoorlijn Heerlen-Aken

Berichtdoor OVE Nieuwsdienst » Ma 15 Jul 2013 10:20

Plan pendel-intercity naar Aken geschrapt

15 juli 2013

Het plan om vanaf eind dit jaar een ‘intercity-achtige’ trein tussen Heerlen en Aken te laten pendelen, is van de baan.

In plaats daarvan blijven de steden ook de komende twee jaar verbonden door de stoptrein van de Euregiobahn, die aanvankelijk zou verdwijnen. Dat heeft de provincie op ambtelijk niveau afgesproken met het ministerie van Infrastructuur en Milieu; het verkrijgen van de benodigde handtekening van minister Schultz van Haegen (VVD) lijkt slechts een formaliteit.

De provincie maakt zich, net als de regio’s Parkstad en Eindhoven, al jaren sterk voor een intercity tussen Eindhoven, Heerlen en Aken. Probleem is dat de infrastructuur tekortschiet tussen Heerlen en Landgraaf, waar slechts één spoor ligt. In afwachting van de gewenste spoorverdubbeling en elektrificatie wilden de NS een ‘intercity-achtige’ dieseltrein tussen Heerlen en Aken om een paar jaar te overbruggen totdat de volwaardige intercity een feit is.

Lees hier verder...
Gebruikers-avatar
OVE Nieuwsdienst
 
Berichten: 3178
Geregistreerd: Za 28 Apr 2012 16:37

Re: Via Avantis en spoorlijn Heerlen-Aken

Berichtdoor OVE Nieuwsdienst » Wo 16 Apr 2014 12:06

Met een elektrische trein naar Aken

15 april 2014

Maastricht krijgt over ruim drie jaar een rechtstreekse intercityverbinding met het Duitse Aken.

Om dit mogelijk te maken wordt de spoorlijn tussen het Limburgse Landgraaf en het net over de grens gelegen Herzogenrath voorzien van elektriciteit. Dat heeft staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur besloten na een bezoek aan de regio.

Sterkere economie
Momenteel rijden er op het nog geen 10 kilometer lange traject van Landgraaf naar Herzogenrath dieseltreinen van NS. Gewone intercity’s en sprinters kunnen door het ontbreken van een bovenleiding op dit stukje spoor niet verder dan Landgraaf.

Lees hier verder...
Gebruikers-avatar
OVE Nieuwsdienst
 
Berichten: 3178
Geregistreerd: Za 28 Apr 2012 16:37


Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Bing [Bot] en 1 gast

cron
lobed-depth
lobed-depth
lobed-depth
lobed-depth