SAAL: Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelystad

Alles over projecten en verbouwingen aan stations, infra, treinen en alles daaromheen.

SAAL: Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelystad

Berichtdoor OVE Nieuwsdienst » Di 03 Jul 2012 14:22

'IJmeerlijn goedkoper geworden'

3 juli 2012

De aanleg van een metro over het IJmeer naar Almere is fors goedkoper geworden.

Maar de kosten-batenanalyse valt nog steeds negatief uit, blijkt uit nieuwe onderzoeken die zijn gepubliceerd op de website van het Rijk-regioprogramma Amsterdam-Almere-Markermeer (RRAAM).

De investeringen voor de lijn zijn meer dan gehalveerd. Het aanleggen van een brug kost nu 1,9 miljard euro; in 2009 kostte dat nog 4,55 miljard euro. Een tunnelvariant komt uit op 2,3 miljard euro, tegen ruim 5 miljard euro die in 2009 was geraamd. Niettemin bedragen de kosten nog steeds zevenhonderd miljoen meer dan de baten. De overschrijding bedroeg 2,4 miljard.

Lees hier verder...
Gebruikers-avatar
OVE Nieuwsdienst
 
Berichten: 3178
Geregistreerd: Za 28 Apr 2012 16:37

Share On:

Share on Facebook Facebook Share on Twitter Twitter

Re: SAAL: Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelystad

Berichtdoor OVE Nieuwsdienst » Vr 03 Aug 2012 11:57

'Watersport dupe van meer treinen over Vecht'

3 augustus 2012

WEESP - De watersport is de dupe als minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) besluit om de spoorbrug over de Vecht bij Weesp vrijwel permanent te sluiten.

De minister laat op dit moment onderzoeken of dat kan, om op die manier veel meer treinen te laten rijden van Amsterdam naar Almere en Amersfoort en vice versa.

Lees hier verder...
Gebruikers-avatar
OVE Nieuwsdienst
 
Berichten: 3178
Geregistreerd: Za 28 Apr 2012 16:37

Re: SAAL: Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelystad

Berichtdoor OVE Nieuwsdienst » Wo 05 Sep 2012 11:10

Nieuwe verbinding Amsterdam-Almere voegt onvoldoende waarde toe

5 september 2012

Een nieuwe brug of tunnel tussen Amsterdam en Almere door het IJmeer heeft negatieve gevolgen voor natuur, geluidhinder en landschap. Ook voegt de verbinding onvoldoende economische waarde toe.

De plannen voor natuurontwikkeling in het IJmeer en Markermeer zullen de negatieve gevolgen voor natuur goed kunnen ondervangen, mits de plannen worden uitgevoerd voorafgaand aan de woningbouw in Almere en aanpassing van de infrastructuur. De Commissie voor de m.e.r. vindt dat er op dit moment voldoende informatie is voor een bestuurlijk standpunt over het project.

Lees hier verder...
Gebruikers-avatar
OVE Nieuwsdienst
 
Berichten: 3178
Geregistreerd: Za 28 Apr 2012 16:37

Re: SAAL: Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelystad

Berichtdoor Klaasje » Wo 03 Okt 2012 22:25

Inmiddels is voor SAAL het een en ander aan de seinen gewijzigd tussen Almere Centrum en Almere Oostvaarders. Binnenkort is het stuk tussen Weesp en Almere Centrum aan de beurt. Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat Joop er tot nu toe van vindt.
Klaasje
 
Berichten: 15
Geregistreerd: Za 15 Sep 2012 21:27

Re: SAAL: Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelystad

Berichtdoor Joop » Do 04 Okt 2012 11:20

Enige wat tot nu toe verandert is, zijn de hoge uitrij seinen bij Almere - Oostvaarders. Zowel richting Lelystad als richtiging Almere - Buiten.
Gebruikers-avatar
Joop
Medewerker NS
Medewerker NS
 
Berichten: 60
Geregistreerd: Wo 02 Mei 2012 00:37
Woonplaats: Swifterbant

Re: SAAL: Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelystad

Berichtdoor OVE Nieuwsdienst » Do 04 Okt 2012 12:08

Groen licht spoorverbreding Oostvaarders

4 oktober 2012

ALMERE - Het appartementencomplex aan de Laan der V.O.C. tegenover station Almere Oostvaarders ondervindt geen trillingsschade als gevolg van de spooruitbreiding tussen Schiphol, Almere-Oostvaarders en Lelystad.

Dit blijkt uit een uitspaak van de Raad van State die woensdag bekend werd. Ook het kantoorpand van het Spoorwegpensioenfonds aan de Randstad zal geen schade lijden, zegt de Raad van State. Na de spoorverbreding zullen er per etmaal 34 zware goederentreinen langs Oostvaarders rijden.

Lees hier verder...
Gebruikers-avatar
OVE Nieuwsdienst
 
Berichten: 3178
Geregistreerd: Za 28 Apr 2012 16:37

Re: SAAL: Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelystad

Berichtdoor Klaasje » Do 04 Okt 2012 12:39

Joop schreef:Enige wat tot nu toe verandert is, zijn de hoge uitrij seinen bij Almere - Oostvaarders. Zowel richting Lelystad als richtiging Almere - Buiten.

Richting Lelystad is in het sein dat voor Almere Buiten staat het cijfer 6 door een cijfer 4 vervangen, in het uitrijsein van Almere Buiten is de 6 een 8 geworden en het sein tussen de uitrijder van Almere Buiten en de inrijder van Almere Oostvaarders is ongeveer 150 meter verplaatst en dat sein staat niet langer op rood wanneer sein 254 ook op rood staat. En ik twijfel even of het sein in de richting Weesp vlak na Almere Oostvaarders nieuw is. Zou best kunnen van niet.

Binnenkort komen er in de richting Weesp-Almere Centrum twee extra seinen bij. Eentje op ca. 300 meter voor Almere Muziekwijk en eentje op ongeveer 400 meter na het uitrijsein van Almere Muziekwijk.
Klaasje
 
Berichten: 15
Geregistreerd: Za 15 Sep 2012 21:27

Re: SAAL: Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelystad

Berichtdoor Joop » Za 06 Okt 2012 10:07

Die seinbeelden variëren. Is geen standaard. Gewoon groene golf is ook nog steeds mogelijk. :Ja:
Gebruikers-avatar
Joop
Medewerker NS
Medewerker NS
 
Berichten: 60
Geregistreerd: Wo 02 Mei 2012 00:37
Woonplaats: Swifterbant

Re: SAAL: Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelystad

Berichtdoor Klaasje » Za 06 Okt 2012 17:41

In de beveiligingslogica ligt vast in welke situatie welk seinbeeld gebruikt wordt. Ze varieren dus alleen voor zoverre de situatie op het spoor varieert. Als je op Almere Buiten een doorgaande rijweg had naar één van de twee middensporen van Almere Oostvaarders maar niet verder kreeg je bij het eerste sein na Almere Buiten het seinbeeld Gl6Fl te zien, bij het volgende sein Gl4, bij het sein daarna Gl, waarna de uitrijder rood toonde. Dat is nu veranderd: Je krijgt bij het eerste sein na Almere Buiten het seinbeeld Gl8Fl te zien, bij het volgende sein Gl4, bij het sein daarna Gl, waarna de uitrijder rood toont. Uiteraard is een groene golf mogelijk als je een rijweg over een buitenspoor van Almere Oostvaarders krijgt.

Als het nieuwe sein vlak voor Muziekwijk rood toont, toont het sein bij Almere Muziekwijk overloopwissels Geel (mits een rijweg is ingesteld) en toont het sein daarvoor Geel-8.
Klaasje
 
Berichten: 15
Geregistreerd: Za 15 Sep 2012 21:27

Re: SAAL: Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelystad

Berichtdoor Joop » Do 11 Okt 2012 12:43

Klaasje, ik ben al een aardig tijdje machinist, je hoeft mij niet uit te gaan leggen hoe het seinstelsel van Nederland werkt ;-) En al helemaal niet op mijn vaste lijn de Flevolijn.
Gebruikers-avatar
Joop
Medewerker NS
Medewerker NS
 
Berichten: 60
Geregistreerd: Wo 02 Mei 2012 00:37
Woonplaats: Swifterbant

Re: SAAL: Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelystad

Berichtdoor Mikos » Do 11 Okt 2012 13:01

Maar voor de rest kan het nog wel interessant zijn, want als er iets aan de seinbeelden veranderd, betekent dat vaak een betere doorstroming! :wink:
Gebruikers-avatar
Mikos
Medewerker NS / Beheerder
Medewerker NS / Beheerder
 
Berichten: 812
Geregistreerd: Wo 25 Apr 2012 23:31

Re: SAAL: Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelystad

Berichtdoor Klaasje » Do 11 Okt 2012 14:46

Ik kon mij al niet voorstellen dat Joop het niet wist maar zoals het in Joop zijn post stond leek het net alsof hij doelde op telkens veranderende seinbeelden voor een specifieke situatie. Dat is dus niet wat Joop bedoelde. Het leek mij geen slecht idee om het met een specifiek voorbeeld even duidelijk neer te zetten. Overigens weet ik vrij zeker dat de nieuwe seinen wel voor een betere doorstroming gaan zorgen.
Klaasje
 
Berichten: 15
Geregistreerd: Za 15 Sep 2012 21:27

Re: SAAL: Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelystad

Berichtdoor Joop » Vr 12 Okt 2012 00:01

Laat ik even iets verduidelijken. Het tonen van seinbeelden in bepaalde situaties schept een verwachtingspatroon. En dat is voor een machinist not done.

Als we met de Sprinter 4900 (Almere Oostvaarders-Hilversum-Utrecht v.v.) op Almere centrum spoor 1 aankomen, dan weten we dat je daarvoor geel4 geel krijgt. Doodeenvoudig de wissels staan geen hogere snelheid toe. Naar spoor 4 is het geel 8 geel. Voor Oostvaarders geldt eigenlijk het zelfde. Laatste 2 seinen tonen geel 4 geel.

Bovenstaande voorbeelden zijn eenvoudig omdat de treinen daar keren. En dat is geen verwachtingspatroon maar een weet. Wat momenteel wel als zeer hinderlijk ondervonden wordt is het feit dat we met de intercity, maakt niet uit welke vanaf Almere buiten met geel knipper 4 vertrekken. Dat was voor de plaatsing van de hoge seinen van spoor 2 en 3 op Almere Oostvaarders niet. Triggerpoint is verlegd.

Gisteren heb ik er eens even op gelet, met dit topic in het achterhoofd houdende. Op de Flevolijn is een wildgroei aan het aan seinen aan het ontstaan door seinverdichting. Het nieuwe station Almere Poort heeft zelfs een uitrijsein. :Ja:

Ik ga het eens in de gaten houden, en kijken welke seinbeelden er komen zodra de seinen in dienst gesteld zijn. :Y
Gebruikers-avatar
Joop
Medewerker NS
Medewerker NS
 
Berichten: 60
Geregistreerd: Wo 02 Mei 2012 00:37
Woonplaats: Swifterbant

Re: SAAL: Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelystad

Berichtdoor Klaasje » Vr 12 Okt 2012 16:24

Eens dat verwachtingspatronen ongewenst zijn. Wat dat betreft vindt ik het beleid van Prorail om "groene golven" in te voeren wat vreemd. Daar creëer je juist verwachtingspatronen mee. Ik ben het met je eens dat het vervelend is dat je nu telkens Geel 4 knipper vertrekt bij station Almere Buiten. Dan is waarschijnlijk de rijweg bij Almere Oostvaarders nog niet ingesteld of staat een trein in de weg. Niet echt handig want hier wordt een verkeerd verwachtingspatroon mee gewekt omdat het waarschijnlijk vrijwel altijd die rijweg zal zijn.

De reden dat Almere Poort een uitrijsein heeft gekregen is omdat de seinplaatsing tussen Muiderbergaansluiting en Almere Centrum geoptimaliseerd is voor twee achter elkaar aanrijdende overal stoppende treinen. Bijvoorbeeld een 4900 en een 4300 die dicht op elkaar rijden. Dat sein staat daar zodat als een trein vertrekt bij Almere Poort een tweede trein er zo snel mogelijk achter kan stoppen.

Sprinter 4300 (Almere Oostvaarders-Schiphol-Hoofddorp(-Leiden) v.v.)
Sprinter 4900 (Almere Oostvaarders-Hilversum-Utrecht v.v.)
Klaasje
 
Berichten: 15
Geregistreerd: Za 15 Sep 2012 21:27

Re: SAAL: Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelystad

Berichtdoor OVE Nieuwsdienst » Do 18 Apr 2013 12:02

Omvangrijke werkzaamheden rond Schiphol dit weekend

18 april 2013



Steeds meer mensen pakken de trein tussen Schiphol en Lelystad. Om hier in de toekomst meer treinen te kunnen laten rijden, passen wij het spoor aan.

Dit doen we door acht kilometer nieuw spoor aan te leggen, viaducten te vernieuwen of aan te passen en stations uit te breiden. Hiermee willen we er voor zorgen dat met de trein reizen nog sneller, comfortabeler en betrouwbaarder wordt. Komend weekend werken we daarom onder andere aan het spoor tussen Amsterdam, Duivendrecht en Schiphol. Wai Ko, bouwmanager van dit project, laat zien hoe dit omvangrijke project binnen de bestaande ruimtes uitgevoerd wordt.

Voorbereidingen voor spoorverdubbeling
Tussen Riekenpolder en Duivendrecht realiseren we een spoorverdubbeling van twee naar vier sporen. Dit weekend zijn we voornamelijk bezig met de voorbereidende werkzaamheden voor dit omvangrijke project. Zo worden er onder andere damwanden geplaatst over een lengte van 350 meter en bereiden we station RAI voor op de komende uitbreiding.

Lees hier verder...
Gebruikers-avatar
OVE Nieuwsdienst
 
Berichten: 3178
Geregistreerd: Za 28 Apr 2012 16:37

Re: SAAL: Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelystad

Berichtdoor OVE Nieuwsdienst » Do 29 Aug 2013 10:29

Elke 10 minuten een trein naar Schiphol

29 augustus 2013

Er gaat elke tien minuten een trein tussen Centraal Station en Schiphol rijden.

Er wordt extra geïnvesteerd in de spoorverbinding tussen Schiphol en Lelystad. Hierdoor kunnen vanaf 2023 elke tien minuten een Intercity en een Sprinter op de lijn gaan rijden. Staatssecretaris Wilma Mansveld (Spoor) is dit woensdag overeengekomen met de regionale overheden. Er komen onder meer twee extra sporen bij Weesp. Hiervoor wordt 126 miljoen euro vrijgemaakt.

Lees hier verder...
Gebruikers-avatar
OVE Nieuwsdienst
 
Berichten: 3178
Geregistreerd: Za 28 Apr 2012 16:37

Re: SAAL: Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelystad

Berichtdoor OVE Nieuwsdienst » Wo 04 Sep 2013 10:28

ProRail bouwt verder aan spoorviaduct over de A4 Amsterdam-Schiphol

4 september 2013

Weekend 7 en 8 september beperkt treinverkeer richting Schiphol. NS zet bussen in.
A4 richting Schiphol 's nachts dicht voor automobilisten


ProRail bouwt komend weekend verder aan het spoorviaduct over de A4 tussen Amsterdam en Schiphol. Na het plaatsen van de pijlers wordt in twee dagen tijd de vloer van het nieuwe spoorviaduct geplaatst. Dit extra spoor tussen Schiphol en Amsterdam zorgt straks voor een betere bereikbaarheid van Schiphol met de trein. Er is vanwege de werkzaamheden dit weekend beperkt treinverkeer richting Schiphol. NS zet bussen in.

Het spoorviaduct over de verbindingsweg tussen de A4 en de A10 is cruciaal in het spoortracé. Met de werkzaamheden dit weekend wordt een belangrijke volgende stap gezet in de bouw. De bouw wordt in een zo kort mogelijke periode uitgevoerd en zoveel mogelijk gecombineerd met andere spoorwegwerkzaamheden. De planning is in een vroeg stadium afgestemd met Rijkswaterstaat, NS, Schiphol, gemeenten en bedrijven. De weekenddagen en -nachten zijn de meest verkeersluwe periode voor zowel automobilisten als treinreizigers. Het streven is om eind 2016 alles gereed te hebben. De totale investering in de spoorverdubbeling tussen Schiphol en Lelystad bedraagt 1,4 miljard euro.

Lees hier verder...
Gebruikers-avatar
OVE Nieuwsdienst
 
Berichten: 3178
Geregistreerd: Za 28 Apr 2012 16:37

Re: SAAL: Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelystad

Berichtdoor OVE Nieuwsdienst » Wo 11 Sep 2013 10:28

'Snellere trein Noordoost Nederland naar Schiphol'

11 september 2013

ZWOLLE - De Statenfracties van de PvdA in Overijssel, Friesland en Groningen vinden dat serieus werk gemaakt moet worden van het verbeteren van de treinverbinding met Schiphol.

"De knelpunten in het SAAL-traject (Schiphol, Amsterdam, Almere en Lelystad) moeten met prioriteit aangepakt worden," schrijven de fracties in een persbericht. "Hoewel er enige beweging lijkt te zitten in de noodzakelijke passeersporen bij Weesp blijft de brug daar met haar huidige twee maal twee sporen een capaciteitsknelpunt".

Lees hier verder...
Gebruikers-avatar
OVE Nieuwsdienst
 
Berichten: 3178
Geregistreerd: Za 28 Apr 2012 16:37


Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

cron
lobed-depth
lobed-depth
lobed-depth
lobed-depth