door OVE Redactie » Zo 29 Apr 2012 18:43
Mikos, 22 mei 2010
Den Bosch is al een tijd een knelpunt in het spoorwegnet. Vanuit twee verschillende richtingen komen sporen bij elkaar om ook weer in twee verschillende richtingen uit elkaar te gaan. Daarbij moet nog een heleboel gekruist worden door de treinen, wat vertragingsgevoelig werkt. De komende periode zullen de besluiten genomen worden rondom dit project.
Fly-over over de Dieze
Het project is gericht op het veranderen van Den Bosch van knelpunt naar knooppunt. Daarvoor is het nodig om de verschillende richtingen uit elkaar te halen en hun eigen spoor te geven.
Als het project klaar is, rijden de treinen vanuit Den Bosch richting Oss en Nijmegen en richting Zaltbommel en Utrecht over hun eigen sporen. Op die manier hoeven ze niet over dezelfde wissels en kunnen de treinen ongehinderd vertrekken of Den Bosch binnen rijden.
Om dit mogelijk te maken, wordt aan de noordzijde van de Dieze een fly-over gebouwd. Het treinverkeer vanuit Nijmegen kan dan ongelijkvloers kruisen met de treinen uit Utrecht. Ook komen er twee nieuwe sporen over de Dieze bij. Aan weerszijden van de bestaande Diezebrug wordt een spoorbrug gebouwd, één voor de treinen vanuit Den Bosch richting Nijmegen en één voor de treinen vanuit Nijmegen richting Den Bosch.
Beide bruggen worden voorzien van een bekleding die het treingeluid absorbeert.
Aanpassing emplacement
Om het knelpunt aan te pakken, is er niet alleen een investering nodig in de fly-over, ook het emplacement van Den Bosch zal moeten worden aangepast om de treinen gemakkelijker en sneller af te kunnen handelen. Daardoor zullen de treinen ook met een hogere snelheid het station in en uit kunnen rijden.
Op het station zelf worden de twee eilandperrons aan beide zijden verlengd, dit betreft dus de sporen 3 en 4 en 6 en 7.
Geluidsbeperkingen
In Den Bosch wordt er ook gekeken bij dit project naar de geluidsoverlast die de treinen met zich meebrengen. Er zullen meer reizigerstreinen gaan rijden, met het oog op de toekomst met Elke Tien Minuten Een Trein, maar omdat de nieuwe typen reizigerstreinen steeds stiller worden, geeft dan niet meer geluid. Toch worden bij dit project geluidmaatregelen genomen. Daarbij gaat het om woningen die ook zonder het project al een te hoge geluidbelasting hebben. Dit is de zogenoemde geluidsanering.
De maatregelen die genomen worden om de effecten zoveel mogelijk tegen te gaan, zoals het plaatsen van geluidsschermen zijn opgenomen in het ontwerp-tracé besluit. Deze procedure heet de Verkorte Tracéwetprocedure.
Extra werkzaamheden
Op verzoek en in overleg met de gemeente Den Bosch wordt een aantal werkzaamheden meegenomen in het project. Zo wordt de ruwbouw van een nieuwe onderdoorgang in het verlengde van de Vogelstraat gerealiseerd. Daarnaast wordt door het verlagen van de bovenleiding ter hoogte van het Stedelijk Museum alvast rekening gehouden met de toekomstige Ponte Palazzo, de nieuwe wandel- en fietsverbinding tussen het Paleiskwartier en de binnenstad.
Bouwwerkzaamheden
Terwijl de afronding van de Tracéwetprocedure gaan de is, zal er vast begonnen worden met voorbereidende werkzaamheden, zoals het verleggen van kabels en leidingen en het slopen van een aantal sporen bij het postperron. Als de procedure in zijn geheel doorlopen is, starten de grote werkzaamheden.
Volgens de huidige planning starten de werkzaamheden in de zomer van 2011. In het najaar van 2013 moet de fly-over in dienst komen en dan zal eind 2013 het project gereed zijn.
Kijk voor de overzichtskaart van Sporen in Den Bosch (PDF-alert!).
Inloopavond
Interesse gekregen in het project? Op maandag 31 mei 2010 is er in de Verkadefabriek aan het spoor van 19.30 tot 21.00 uur een Inloopavond. Tijdens deze avond zijn medewerkers van ProRail en de gemeente Den Bosch aanwezig die een toelichting op het project kunnen geven.
Het overnemen van de eigen nieuwsberichten en bijbehorende foto's van OV-Ervaringen.nl is alleen toegestaan met bronvermelding.